1. Innledning

Omsetningsrådet (OR) er et offentlig organ opprettet ved lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvarer (omsetningsloven) av 10. juli 1936. Omsetningsrådet skal fremme omsetningen av landbruksvarer, herunder kjøtt av storfe, kalv, sau, svin, fjørfe, egg, melk, hagebruksprodukter, pelsdyrskinn m.v.

Omsetningsloven hjemler i dag all offentlig forvaltning av markedsordningene for jordbruksprodukter. Dette i tillegg til innkreving av omsetningsavgift på gitte jordbruksprodukter til finansiering av markedsreguleringstiltak i regi av landbrukssamvirket som markedsregulator.

Kongen fastsetter omsetningsavgiften for 1 år om gangen. For å kunne styre bruken av avgiftspengene og fremme lovens formål, oppnevner Landbruksdepartementet et omsetningsråd som i dag består av 15 medlemmer. Flertallet av medlemmene (8) representerer landbrukets organisasjoner. OR har videre et Arbeidsutvalg (AU) på 5 medlemmer, hvor også de tradisjonelle landbruksorganisasjonene har flertall.

Markedsreguleringen som Omsetningsrådet forvalter, er en integrert del av systemet med jordbruksavtaler, og en viktig faktor i utøvelsen av nasjonal landbrukspolitikk.

Stortinget har gjennom vedtak og politiske føringer, senest ved jordbruksoppgjøret i 1996, åpnet for konkurranse på like vilkår mellom landbrukssamvirket og uavhengige aktører. Gjennomføringen av denne politikken har medført økt forvaltningsansvar for Omsetningsrådet, og rådets sekretariat. Nye aktører er kommet til i sterk konkurranse med landbrukssamvirket, og dette har medført at Omsetningsrådets rolle og forvaltningsansvar i stadig sterkere grad griper direkte inn i konkurransesituasjonen mellom landbrukssamvirket og uavhengige aktører i hele det landbruksrelaterte markedet.

Etter forslagstillernes synspunkt innebærer samfunnsutvikling og den stadig mer fokuserte konkurransesituasjonen at ORs og AUs sammensetning bør endres slik at sammensetningen gjenspeiler dagens faktiske og aktuelle situasjon i markedet og i samfunnet for øvrig.

Det foreslås derfor at ORs sammensetning utvides slik at Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) representert ved landsforeningen Næringsmiddelbedriftenes Landsforening (NBL) og Landsorganisasjonen i Norge (LO) blir nye medlemmer i OR. Videre foreslås det at AUs representant fra omsetningsorganisasjonene tas ut, og erstattes med en fra NHO/NBL. Dette vil bidra til å skape balanse i et marked som utsettes for utfordringer gjennom økende konkurranse. Det er her viktig at Omsetningsrådet fremstår som et konkurransenøytralt forvaltningsorgan hvor ingen aktør eller part kan utøve et rent flertall i beslutningsprosessen. Forslaget vil kreve endringer i omsetningsloven § 2 og § 3.