Til Odelstinget
Norge har i dag ingen lovbestemmelser som spesielt beskytter
funksjonshemmede mot diskriminering ved ansettelse. I flere andre
land, som for eksempel USA og Storbritannia, finnes slike antidiskrimineringsparagrafer
i lovverket. Etter at Amsterdamtraktaten trådte i kraft
1. mai 1999 har også EU en artikkel som oppfordrer
medlemslandene til å kjempe imot diskriminering på grunnlag
av blant annet funksjonshemming. Politiske viljeserklæringer finnes
også i Norge, men aktuelt lovverk som arbeidsmiljølovens § 55 A
om ansettelser, følger ikke opp. Loven setter forbud mot å diskriminere
ut fra etnisk bakgrunn, religion, kjønn og seksuell legning. Paragrafen
sier ingenting om diskriminering av funksjonshemmede.
Funksjonshemmede er en gruppe med stor arbeidsledighet. De siste årene
har ledighetstallet ligget stabilt på ca. 54 000
personer. Oppgangen på arbeidsmarkedet har ikke ført
til lavere ledighet for funksjonshemmede. I statsbudsjettet for
2000 viser Regjeringen at ledighetstallene for funksjonshemmede øker
og at antall uføretrygdede øker.
De siste årenes sterke økning i antall personer
på uføretrygd er bekymringsfull. I årene
framover vil det være et økende behov for arbeidskraft,
og det er derfor viktig at det settes inn større ressurser
for at flere skal kunne komme i arbeid. For å lykkes i
dette arbeidet må det satses mer på forebyggende
arbeid, et arbeidsliv som tilrettelegges for personer med helseproblemer,
en bedre bedriftshelsetjeneste og mer aktiv bruk av tilgjengelige
hjelpemidler.
I St.meld. nr. 50 (1998-1999) - Utjamningsmeldinga - peker Regjeringen
på det økende behovet for en rettferdig fordeling
av inntekt og levekår. Meldingen slår fast at
de viktigste grunnene til de økende forskjellene er økt
konsentrasjon av kapitalinntekter hos de rikeste og redusert yrkesdeltaking
i andre grupper. Yrkesaktive har generelt sett bedre samlede levekår
enn de som ikke har arbeid. Svak tilknytning til arbeid i kombinasjon
med dårlig helse er hovedårsak til at noen ikke
får del i velstandsutviklingen i samfunnet. Utjamningsmeldinga
slår fast at det har vært en økning i
antallet personer som har problemer på arbeidsmarkedet
av helsemessige og/eller sosiale grunner.
I handlingsplan for funksjonshemmede, St.meld. nr. 8 (1998-1999),
er det referert fra Innst. S. nr. 114 (1997-1998) fra sosialkomiteen
og fra Innst. O. nr. 27 (1997-1998) fra kommunalkomiteen der det
blir bedt om en utredning, mellom annet om det bør tas inn
et forbud mot diskriminering på grunn av funksjonshemming
i arbeidsmiljølovens § 55 A
og om § 13 i loven bør endres. Departementets
vurdering har ikke ført til forslag om lovendringer, på tross
av økende problemer for funksjonshemmede på arbeidsmarkedet.
I Ot.prp. nr. 67 (1996-1997) foreslo Regjeringen forbud mot etnisk
diskriminering ført inn i arbeidsmiljølovens § 55 A.
I proposisjonen påpeker departementet at hvis ikke myndighetene
gir klare signaler om at diskriminering ikke tolereres, vil dette kunne
forstås som en stilltiende aksept av handlinger og holdninger.
På tross av lovendringer på andre områder
har vi fortsatt ikke kommet så langt i Norge at ikke funksjonshemmede
diskrimineres på en rekke områder, også i
arbeidsmarkedet.
Sosialistisk Venstreparti fremmet forslag om å ta inn
forbud mot diskriminering av funksjonshemmede ved behandlingen av
proposisjonen, men forslaget oppnådde ikke flertall.
Et forbud mot å diskriminere funksjonshemmede ved ansettelse
vil ikke gripe inn i arbeidsgivers styringsrett. Arbeidsgiver vil
ha full rett til å ansette den som best fyller kravene
som er satt til stillingen. Det forbudet retter seg mot er å usaklig
velge bort en funksjonshemmet uten å ta konkret stilling
til vedkommendes reelle og faktiske kvalifikasjoner. På samme
måte som for personer med fremmedartet navn eller utseende,
opplever funksjonshemmede å ikke bli innkalt til intervju
eller å ikke bli vurdert i det hele tatt. Funksjonshemmingen
blir ansett som diskvalifiserende i seg sjøl, uansett om
den vil innvirke på muligheten til å utføre
det aktuelle ledige arbeidet eller ikke. Det er denne diskrimineringen
lovforslaget retter seg mot. Lovforslaget gir ikke fortrinnsrett til
funksjonshemmede. Forslaget slår kun fast at bortvelgelse
uten saklig grunn ikke skal finne sted. For eksempel vil det være
usaklig å begrunne avslag på søknad om
arbeid med funksjonshemmingen i seg sjøl, dersom den ikke
influerer eller har noen vesentlig betydning for muligheten til å utføre
det utlyste arbeidet. Avslag må bygge på en saklig
vurdering av de faktiske kvalifikasjoner søker har. Det finnes
derfor ingen god grunn til ikke å inkludere denne gruppen
i antidiskrimineringsparagrafen.
Det klare utgangspunkt i norsk rett er at det er saksøkers
plikt å dokumentere sine rettigheter i samsvar med den
påstand som fremmes for domstolene. Regjeringen fastslo
i Ot.prp. nr. 67 (1996-1997) at både styrkeforholdet mellom
partene og ansettelsesprosessens lukkede karakter tilsier at omvendt
bevisbyrde burde lovfestes i saker som dreier seg om diskriminering
ved ansettelse. Å ha tilgang til, og full informasjon om,
hvilke faktorer som ligger til grunn for en ansettelse er grunnleggende
for å kunne reise en sak, og derfor er det naturlig at
det er arbeidsgiver som må føre bevis for ikke å ha
brutt diskrimineringsparagrafen i loven. Forslaget innebærer
at det er arbeidsgiver som må godtgjøre at det
ikke har funnet sted noen usaklig forskjellsbehandling. Forslaget
om å innføre omvendt bevisbyrde i § 55 A
tredje ledd er en viktig forutsetning for at lovverket skal kunne virke
etter sin hensikt.
For å oppnå intensjonene med lovforslaget,
må det også ligge sanksjonsmuligheter ved overtredelser av
loven, slik Regjeringen også foreslo i Ot.prp. nr. 16 (1997-1998).
Uten en erstatningsregel vil § 55 A kunne
bli en ren signalbestemmelse. Fastsettelsessøksmål
for å få stadfestet at man har blitt diskriminert
er viktig. Like viktig er det å kunne reise søksmål
med erstatningskrav etter bestemmelsen, slik at det ikke er uten
omkostning for den som bryter loven. Det fremmes derfor forslag
om at arbeidssøker kan kreve erstatning dersom arbeidsgiver
har overtrådt bestemmelsene i § 55 A
andre ledd.
Det viser seg også at folketrygdlovens bestemmelser
kan være til hinder for at funksjonshemmede får
arbeid. Før folketrygden yter tilskudd til hjelpemidler
for å tilrettelegge for å kunne utføre
arbeidet, avkreves arbeidsgiver et beløp tilsvarende 1/2
grunnbeløp i folketrygden. Arbeidsgiver må i realiteten
betale 23 475 kroner (jf. rundskriv nr. 2-98, kap. 10 § 10-7)
ekstra for å ansette en funksjonshemmet arbeidssøker.
Dersom en funksjonshemmet og en ikke funksjonshemmet arbeidssøker
er tilnærmet likt kvalifisert, kan det være forståelig
at arbeidsgiver velger den arbeidssøker det ikke medfører
en ekstra utgiftspost på 1/2 G å ansette.
Mange funksjonshemmede bruker store ressurser på å overbevise
arbeidsgiver om at de kan mestre arbeidsoppgavene som ligger til
stillingen de søker på. I tillegg må de
overbevise arbeidsgiver om at de er «verdt» et
utlegg på 1/2 G, noe som for små og mellomstore
bedrifter og for deler av offentlig virksomhet, ofte vil kunne utgjøre
en merkbar utgift for arbeidsgiver.
Regjeringen har i Handlingsplan for funksjonshemmede lovet økt
fokusering på rekruttering av funksjonshemmede i offentlig
virksomhet. Mye tyder på at problemene er omfattende, og
at tiltakene ikke står i forhold til problemenes omfang.
Det må et mer målrettet og konkret arbeid til
for å sikre gode og fleksible arbeidstilbud til funksjonshemmede
både i offentlig og privat sektor. Å starte med å lovfeste
et forbud mot diskriminering av funksjonshemmede på arbeidsmarkedet,
vil være et viktig og målrettet tiltak for å få flere
funksjonshemmede i arbeid.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og
arbeidsmiljø m.v.
I
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.
gjøres følgende endringer:
§ 55 A andre ledd skal lyde:
Arbeidsgiveren
må ikke ved ansettelse forskjellsbehandle søkere
på grunn av funksjonshemming, rase,
hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse eller homofil legning
og homofil samlivsform. Med forskjellsbehandling menes enhver handling
som uten saklig grunn direkte eller indirekte stiller personer ulikt
på grunn av funksjonshemming,
rase, hudfarge eller etnisk eller nasjonal opprinnelse, homofil
legning og homofil samlivsform.
§ 55 A nytt fjerde ledd skal lyde:
Arbeidssøker som mener seg forskjellsbehandlet kan
kreve at arbeidsgiveren skriftlig opplyser om hvilken utdanning,
praksis og andre klart konstaterbare kvalifikasjoner for arbeidet
den som ble ansatt har. Dersom det kan påvises forskjellsbehandling
av arbeidssøkende, må arbeidsgiver sannsynliggjøre
at dette ikke skyldes forhold som nevnt i annet ledd.
§ 55 A nytt femte ledd skal lyde:
Dersom arbeidsgiver har handlet i strid med
bestemmelsene i annet ledd, kan arbeidssøkeren kreve erstatning.
Erstatningen fastsettes til det beløp som retten under
hensyn til det økonomiske tap, arbeidsgiverens og den arbeidssøkendes
forhold og omstendighetene for øvrig finner rimelig.
II
Denne lov trer i kraft straks.
14. desember 1999