Erfaringer, ikke minst fra Asiakrisen, viser at frie, spekulasjonsbaserte
kapitalbevegelser er en alvorlig trussel mot stabiliteten i verdensøkonomien.
Massive kortsiktige pengeforflytninger gjør fluktuasjonene
i valutakurser, aksjekurser og rentenivå mye større enn
det er realøkonomisk grunnlag for. Resultatet er at store
verdier i form av bedrifter, arbeidsplasser og nasjoners økonomi
kan bli alvorlig skadelidende.
Problemene er særlig alvorlige for verdens fattigste
land. Tiår med bistand og forsøk på å dra
disse landene med i verdensøkonomien har gitt begrensa resultater.
Sjøl om det finnes positive utviklingstrekk og land som
har klart å gi sine innbyggere økt velstand, henger
et stort antall land etter. Problemer som barnedødelighet,
lav levealder, analfabetisme, stor befolkningsvekst, etc. er klare
indikasjoner på at mye ikke fungerer.
Hovedansvaret for innbyggernes velferd ligger på det
enkelte land, men den rike delen av verden må ta sin del
av ansvaret. Kombinasjonen av strenge krav til en liberalistisk økonomisk
politikk fra verdenssamfunnet gjennom Det internasjonale pengefondet (IMF),
og presset fra svært frie og i hovedsak spekulasjonsbaserte
kapitalbevegelser, gjør det vesentlig vanskeligere for
enkeltnasjoner å føre en politikk som gir rom
for å prioritere de faktorene som på sikt kan
gi grunnlag for bedret velstand for befolkningen. Å prioritere
utdanning, helse og infrastruktur krever ofte en viss grad av ekspansiv økonomisk
politikk, som lett medfører inflasjonspress, manglende
tiltro til valutaen ofte med påfølgende press
fra spekulanter, etc.
12 billioner dollar er nivået på kapitalbevegelsene pr dag. 90 pst. av dette er spekulasjonsmotivert. Serageldin,
Ismail, visepresident i Verdensbanken: New economic realities i
Al-Ahram Weekly, issue no. 466.) En stor andel av handelen
er kortsiktig, med fond som en dominerende aktør. I dette
spillet er timing svært viktig, og når noe skal
skje, er det svært viktig å reagere raskt. Dette
skaper en ekstrem bjellesaumentalitet der store aktører
får svært stor makt. Når denne kraften
bestemmer seg for at de forventer et fall i verdien av for eksempel
thailandske bath, har den thailandske sentralbanken i realiteten
bare to valg: De kan la verdien av landets valuta falle, på bekostning
av alle som sitter med langsiktige investeringer i Thailand, eller
de kan øke renta til et svært høyt nivå,
med fall i aksjekurser og store problemer for landets næringsliv
som sannsynlig resultat. Uansett står de kortsiktige spekulantene
igjen som vinner, mens de som har langsiktige planer i landet, sjølsagt
inkludert innbyggerne, er de store taperne.
Konsekvensen blir at alle land opptrer svært forsiktig
for å unngå å vekke spekulantenes interesse. Muligheten
for å føre en politikk som kan bidra til vekst
og velstand gjennom investeringer i helse og utdanning blir dermed
vesentlig redusert.