Til Stortinget
Stortinget vedtok under behandlingen av St.meld. nr. 23 (2000-2001)
- Om førsteinstansdomstolene i fremtiden - en betydelig
reduksjon av antallet førsteinstans domstoler og en omorganisering
av disse. Formålet med endringene var å få en
mer hensiktsmessig domstolsstruktur, samt å redusere kostnadene knyttet
til denne.
Forslagsstillerne er enige i at det er viktig med en rasjonell
og effektiv domstolsstruktur slik at ressursene kan benyttes mest
mulig effektivt til domstolsarbeid. Imidlertid ble det, etter forslagsstillernes
oppfatning, foretatt enkelte feilvurderinger når det gjelder
inndeling av domssogn som vil hindre at en målsetting om
rasjonell ressursbruk blir oppfylt. Forslagsstillerne er av den
oppfatning at dette til dels gjelder den vedtatte nye domsstolsstrukturen
i Sogn og Fjordane fylke, ved at Nordfjord Sorenskrivarembete ble
vedtatt nedlagt.
Etter forslagsstillernes oppfatning er det mange forhold som
i ettertid viser at Stortingets vedtak om å nedlegge Nordfjord
Sorenskrivarembete vil medføre negative konsekvenser for
de lokalsamfunn som denne domstolen nå har ansvaret for.
Forhold kan også tyde på at den vedtatte domstolsstrukturen
i Sogn og Fjordane ikke vil medføre en mer rasjonell inndeling og
drift enn hva som er tilfellet under den nåværende ordningen
og at den nye inndelingen vil medføre en merbelastning
for innbyggerne i Nordfjord.
Et viktig hensyn som må ivaretas når offentlige servicekontorer,
som for eksempel et sorenskriverembete, skal lokaliseres
er at det legges i nærheten av andre offentlige servicekontorer
og andre offentlige institusjoner som folk oppsøker. I
Nordfjordeid skal ligningsetatens distriktskontor for Nordfjord
lokaliseres, samt at viktige institusjoner som Fylkessykehuset i
Nordfjord, Nordfjord psykiatrisenter, Barne- og Ungdomsspykiatrisk
poliklinikk, Familiekontoret i Nordfjord, Nordfjord Jordskifterett,
Vegvesenets trafikkstasjon, Næringsmiddeltilsynet for Nordfjord, arbeidstilsynets
distriktskontor og Norsk Rikskringkastings avdelingskontor. I tillegg
har en del sentrale bedrifter sin lokalisering til Nordfjordeid. Å samle viktige
offentlige servicekontorer i nærheten av hverandre må være
et vesentlig moment når fremtidige domssogn skal lokaliseres.
Stortinget vedtok at kommunene Selje, Vågsøy og
Eid selv skal kunne velge om de ønsker å legges til
domstolen i Førde eller domstolen i Volda. Dersom kommunene
skulle velge å knytte seg til domstolen i Volda vil det
oppstå en del forhold som ikke er rasjonelle i forhold
til kommunikasjon. Ny hovedvei fra Nordfjord til Søre Sunnmøre
er planlagt lagt i tunnel gjennom Kviven i Hornindal kommune. Når denne
veien er ferdig, vil innbyggerne fra Selje, Vågsøy
og Eid måtte passere gjennom Hornindal på vei
til Volda. Innbyggerne i Hornindal, derimot, må kjøre
den andre veien til Førde som blir den domstolen som deres
kommune blir knyttet til. En lokalisering til Volda vil også medføre
en betydelig mer komplisert reisevei for politijuristene som er
lokalisert i Florø. En geografisk nærhet mellom
politikammeret og domstolen er et viktig element for å få en god
funksjonalitet i behandlingen av straffesaker.
For innbyggerne i Nordfjord vil en lokalisering av domstolen
enten i Volda eller i Førde medføre en betydelig
større reisebelastning enn hva som er tilfellet i dag.
Dette kan bidra til å svekke domstolens lokale tilhørighet,
noe som det er viktig at en domstol har. Dette vil også medføre
at innbyggerne i Nordfjord får en betydelig lengre reisevei
til domstolsetet enn hva som er vanlig andre steder i landet.
I dette dokumentet er det vist til en del uheldige konsekvenser
av Stortingets vedtak om å nedlegge Nordfjord Sorenskrivarembete
som viser at det er riktig å endre dette vedtaket, slik
at det blir lagt opp til en mer publikumsvennlig og rasjonell domstolsstruktur
i Sogn- og Fjordane. Vedtaket om å legge ned embetet i
Nordfjord har i tillegg vakt sterke lokale reaksjoner, da de fleste
anbefalinger fra lokale høringsinstanser var å opprettholde
domstolen i Nordfjordeid.
I tillegg vil store reiseavstander med påfølgende ekstra
kostnader og ekstra bruk av tid medføre en mindre tilgjengelighet
for publikum.
Mye tyder også på at det er mulig å øke
befolkningsgrunnlaget for en domstol i Nordfjordeid ved at Bremanger
kommune overføres fra Sunnfjord.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen opprettholde Nordfjord Sorenskrivarembete
som eget domssogn.
22. mai 2002