Til Stortinget
Luftkvaliteten i og rundt de store byene er med jevne mellomrom
så dårlig at store deler av befolkningen får
pusteproblemer. Senest til Dagsavisen 9. januar 2003 uttaler
Helsevernetaten i Oslo at luften er så dårlig
at astmatikere og personer med alvorlige hjerte- eller luftveisproblemer
ikke bør oppholde seg utendørs. Til og med friske
folk kan få pusteproblemer og oppfordres til ikke å oppholde
seg i de verste områdene over lengre tid.
Årsakene til den dårlige luftkvaliteten er
flere. En av hovedkildene er utslipp fra privatbiler og svevestøv
fra biltrafikk og fyringsanlegg. Situasjonen er så alvorlig
at det påkaller behov for tiltak som kan redusere personers
bruk av privatbiler. Det har vist seg at kampanjer som tar sikte
på å oppfordre folk til å reise kollektivt,
dersom de har muligheten til det, ikke er nok for å få folk
til å handle annerledes. Dette kan også ha årsak
i at kollektivtilbudet ikke er godt nok og at takstene ikke er lave
nok. Med jevne mellomrom kommer meldinger om at takstene er økt
og at ruter legges ned fordi selskapenes økonomi er forverret.
I det hele tatt synes situasjonen for kollektivtrafikken å være
inne i en ond sirkel med færre reisende, økende
takster og dårligere tilbud. Økt bruk av privatbil
blir resultatet. Trafikken går saktere og forurenser
mer.
Erfaring viser at dersom en handling får positive økonomiske
konsekvenser for den enkelte, er tilbøyeligheten til å endre
adferd stor. På denne bakgrunn foreslås det derfor
at fordelsbeskatning av arbeidsgivers betaling av månedskort
til kollektivtrafikk for sine ansatte fjernes. Forslagsstillerne
mener at dette vil bidra til at flere reiser kollektivt, takstene
kan reduseres og avgangene i rushtida bli hyppigere. Det blir færre
biler på veiene, trafikken glir lettere, ulykkene blir
færre og bylufta sunnere.
Forslagsstillerne har i forbindelse med budsjettbehandlinga for
2003 søkt å få opplysninger fra Finansdepartementet
om de økonomiske konsekvenser av et slikt forslag. Departementet
var dessverre ikke i stand til å angi hva tiltaket kan
koste i form av tapte skatteinntekter, og forslaget ble derfor ikke
fremmet. Forslagsstillerne vil nå be om at departementet
legger fram beregninger også av de økonomiske
gevinster som kan forventes ut fra redusert ulykkestall og mindre
helserisiko pga. luftforurensning ved å innføre
et slikt skattefritak.
Forslagsstillerne vil peke på den nære sammenhengen
som er påvist mellom lett tilgang på gratis parkering
nær arbeidsplassen og bruk av privatbil til arbeidsreise
bl.a. i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal Transportplan 2002-2011.
Her er angitt at 74 pst. av alle med svært gode parkeringsforhold
kjører bil til jobben, men bare 25 pst. av de som har dårlige parkeringsforhold.
Av disse siste reiser hele 70 pst. kollektivt eller sykler. Nevnte
undersøkelse viser at nesten 80 pst. av alle som jobber
i storbyene har tilgang til gratis parkering ved arbeidsplassen.
Forslagsstillerne vil vise til at det er innført skattefritak for
fordelen av gratis parkering, og mener det vil være både
ulogisk og uheldig om skattefritak ikke gis for fordelen av at arbeidsgiver
betaler for arbeidsreise med kollektivtransport.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Fordelsbeskatning av arbeidsgivers betaling av månedskort
til kollektivtrafikk for sine arbeidstakere fjernes.
16. januar 2003