Til Stortinget
Norske husholdningers gjeldsbelastning er den høyeste
på over 10 år. Fortsetter gjeldsveksten i samme
tempo, vil vi allerede til sommeren passere det historiske toppnivået
fra 1988. Forrige gang vi i Norge opplevde kombinasjonen av høy
arbeidsledighet og en for høy gjeldsbelastning, endte tusenvis
av mennesker opp som gjeldsofre. Det er nå påkrevd med
politiske tiltak for å unngå at dette skjer en
gang til. Vi ser nå at utlånsveksten kommer parallelt
med at ledigheten har bitt seg fast på et høyt
nivå, og at prisveksten i boligmarkedet er kunstig høy.
I flere år har utlånsveksten vært
betydelig større enn veksten i husholdningenes inntekter.
Ifølge tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon
(FNH), var utlånsveksten fra februar 2003 til februar 2004
på 10,8 pst. Det lave rentenivået stimulerer denne
veksten. Hvis lånefinansiert forbruk skal fortsette å være hovedstimulans
for snuoperasjonen i norsk økonomi, må vi derfor
forvente at misforholdet mellom husholdningenes inntekt og gjeld
vil øke. Norges Banks prognoser viser at gjeldsbyrden vil
nå 170 pst. av husholdningenes inntekt i 2006 hvis dagens
utlånsvekst fortsetter. I dag er det bare Danmark som har
et høyere gjeldsnivå enn Norge, og med den nåværende vekst
vil Norge nå gjeldstoppen i Europa. Stigning i arbeidsledigheten
eller fall i boligmarkedet vil da kunne få alvorlige konsekvenser.
Beregninger fra Norges Bank viser at boligmarkedet allerede kan være
overpriset så mye som 30 pst. Selv om denne utviklingen
skulle vise seg å være bærekraftig på makronivå,
kan vi allerede slå fast at flere enkeltindivider enn før
opplever at privatøkonomien går over ende. Antallet åpnede
gjeldsforhandlinger økte fra 1 517 i 2002 til
1 995 i 2003. Fra januar 2003 til januar 2004 har økningen
vært på nesten 40 pst. Det avgjørende
for å unngå en ny gjeldskrise er at det føres
en økonomisk politikk som reduserer arbeidsledigheten,
en pengepolitikk som ikke bidrar til at husholdningene låner
over evne og at trykket i boligmarkedet reduseres. Det er imidlertid
også behov for andre tiltak.
De tiltak som her foreslås, har i hovedsak to målsettinger.
Det ene er å hindre at flere får gjeldsproblemer,
det andre å avhjelpe den som likevel havner i en slik situasjon.
For høye lån i forhold til betalingsevnen er det
grunnleggende problemet for alle med gjeldsproblemer. Tiltak som
kan få banker og andre finansinstitusjoner til å foreta
grundigere kredittvurderinger, vil derfor være et viktig
bidrag til å redusere antallet gjeldsofre på sikt.
Videre kan det strammes inn i markedsføringslovverket,
slik at villedende reklame for dyre finanstjenester bekjempes. For
dem som allerede er gjeldsofre, har Norge en gjeldsordningslov som
har blitt forbedret i inneværende stortingsperiode. Den
kan imidlertid suppleres med tiltak som gjør det lettere
for gjeldsofre å oppnå en ny start. Forslagene
som fremmes her, vil styrke debitors stilling hvis man får
betalingsproblemer. For forslagsstillerne er dette en ønsket
konsekvens, men det understrekes at utgangspunktet er at alle skal
gjøre opp for seg. I dag er imidlertid mange fanget i en
spiral hvor de aldri får muligheten til å gjøre
seg ferdig med en gjeld de likevel ikke kan betjene. Det er da fornuftig,
både av menneskelige og samfunnsøkonomiske hensyn, å gi
dem så gode sjanser som mulig til å få begynne
på nytt. Ordninger som skal ivareta hensynet til dem med
alvorlige gjeldsproblemer, må utformes slik at de ikke
kan misbrukes av folk som vil unndra seg sine forpliktelser.
Det har utviklet seg en uheldig praksis med videresalg av gjeld.
Dette innebærer at en portefølje av lån
- som regel er det snakk om misligholdte lån - kan selges
fra en finansinstitusjon til en annen. Låntaker kan ikke
motsette seg dette, og har heller ikke rett til å kjøpe
sitt eget lån til samme pris.
For låntaker vil dette ofte føles utrygt. Det
er stor variasjon i hvordan slike lån håndteres
mellom de ulike aktørene, og det finnes mange eksempler
på at låntakere blir behandlet på en
urimelig måte. Det kan også stilles spørsmål
ved rimeligheten i at et låneforhold til for eksempel en
bank skal kunne overføres til en hvilken som helst finansinstitusjon,
uten at den andre parten i låneforholdet skal kunne motsette
seg dette.
Forslagsstillerne viser til at forrige gang dette ble behandlet
i Stortinget (Innst. O. nr. 84 (1998-1999)), gikk et flertall i
komiteen inn for at låntakeren burde ha mulighet til å kjøpe
fordringen på samme vilkår som det långiveren
er villig til å selge fordringen for til en tredjepart.
Flertallet uttaler:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, ønsker i tillegg å beskytte
låntakeren ytterligere. Etter flertallets mening bør
låntakeren ha anledning til å kjøpe fordringen på seg
selv når denne framsettes til salg av långiveren. Flertallet
er enig i departementets vurdering av at det kan framstå som
støtende at fordringen selges til et så lavt beløp
at låntakeren selv kunne hatt mulighet til å innfri
lånet med et tilsvarende beløp. Flertallet mener det
vil være rimelig at låntaker gis tilbud om å kjøpe fordringen
på samme vilkår som det långiveren er
villig til å selge fordringen for til en tredjepart.
Flertallet viser til at ved overdragelser av fordringer har debitor
(låntaker) som en avtalepart en mer beskyttelsesverdig
interesse enn den tredjepart som ønsker å kjøpe
fordringen. Flertallet understreker at forslaget ikke er en særskilt
favorisering av debitor så lenge denne må kjøpe
fordringen til samme pris som den, fra kreditors side, skal selges
for.
Flertallet viser til Justisdepartementets brev til komiteen av
31. mai 1999, og er enig i at departementets forslag i
proposisjonen innebærer vesentlige tiltak for å hindre
at det gjennomføres oppkjøp av fordringer med
urimelige utslag for låntageren.
Flertallet er kjent med at prisfastsettelsen ved oppkjøp
av misligholdte fordringer ofte vil være basert på gjennomsnittsbetraktninger,
og at lovteksten derfor bør reflektere dette. Flertallet
er også enig med departementet i at regelen om forkjøpsrett
i lovteksten bør begrenses til å gjelde forbrukerforhold.
Flertallet ser at en lovfestet forkjøpsrett vil gjøre det
mindre attraktivt for finansinstitusjoner å selge ut deler
av sin forbrukerlånportefølje, og mener i tråd med
Forbrukerrådet at en forkjøpsrett vil gjøre
det mer attraktivt å komme frem til gode gjeldssaneringsordninger
med låntakeren direkte.
Flertallet presiserer at en slik lovendring ikke berører
ordinær inkassovirksomhet."
Fordi flertallet ikke var i stand til å samles om hvordan
det skulle gjøres i praksis, ble dette imidlertid ikke
vedtatt. Forslagsstillerne mener det er på tide å rette
opp dette.
Mens den alminnelige foreldelsesfrist for fordringer er på 3 år,
er foreldelsesfristen for pengelån på 10 år.
Det er gode grunner for at hovedreglene for foreldelse er slik.
Problemet oppstår ved avbrudd av foreldelse. Avbrytelse
skjer dersom debitor erkjenner kravet uttrykkelig eller gjennom
sine handlinger. Dette kan for eksempel skje ved løfte
om betaling eller ved betaling av rente. Det innebærer
at foreldelsesfristen begynner å løpe på nytt.
Ethvert forsøk på å gjøre opp
for seg, vil medføre at det blir enda vanskeligere å bli ferdig
med et lån du ikke klarer å betjene. Selv om utgangspunktet
selvfølgelig er at alle skal gjøre opp for gjelden
sin, bør det vurderes om det skal bli vanskeligere å avbryte
foreldelse.
For å sikre seg mot spekulasjon i slik foreldelsesregel
kan det åpnes for at foreldelse av fordringer kan avbrytes
ved å gå til rettslige skritt der det er mistanke
om at midler holdes tilbake. Forslagsstillerne vil derfor peke på at
det er nødvendig med en gjennomgang av loven om foreldelse
med sikte på å gjøre det mulig for folk å komme
seg ut av endeløse gjeldsforhold.
Omfanget av usikret kortsiktig kreditt har vært økende
de siste årene. Finansieringsselskapene formidler dette
i form av både forbrukslån, betalingsutsettelse
og kontokreditt. Det var i 2003 registrert 19 finansieringsselskap
og 10 kredittforetak i Norge. Offisiell statistikk gir ikke oversikt
over hvor stor del av husholdningenes gjeld som er usikret. Det
antas likevel at nordmenn i dag har 2,2 millioner i lån
uten noen form for sikkerhet. Usikrede lån har høyere
rente enn lån med sikkerhet, ettersom utlåner
må beregne en større risikopremie. Forskjellen
i rentenivå er imidlertid ofte skyhøy. De siste årene
har renter på over 20 pst. ikke vært uvanlig for
forbrukslån. Volumet av misligholdte lån er økende.
Ifølge Kredittilsynet hadde finansieringsselskapene en økning
i netto renteinntekter og andre inntekter i første til
tredje kvartal 2003 sammenlignet med året før,
men betydelig økte tap på utlån førte
likevel til stabil resultatutvikling. Finansieringsselskapene reklamerer
ofte med kort saksbehandlingstid og enkle krav til låntaker.
Det er grunn til å stille spørsmålstegn
ved om dette fører til uforsvarlig kredittvurdering. Bankklagenemnda
har behandlet flere saker hvor dyre forbrukslån er innvilget
til personer som åpenbart ikke har hatt forutsetninger
for å betjene lånet. Enkelte oppslag i media kan
dessuten tyde på at enkelte aktører i markedet
ikke har fått med seg at barn og unge under 18 år
ikke lovlig kan stifte gjeld. Likevel driver flere selskap svært
aggressiv markedsføring av forbrukslån og andre
former for usikret kreditt. Ofte framgår ikke betingelsene
i tilstrekkelig grad av reklamen, og det fokuseres på at
man kan låne store summer i løpet av få minutter
via sms eller e-post. Regelverket om markedsføring fokuserer
særlig på kredittyters opplysningsplikt. Det voksende
omfanget av ufullstendig og aggressiv markedsføring tyder imidlertid
på at denne plikten enten ikke overholdes godt nok, eller
ikke er streng nok. En styrket kontroll av markedsføringens
form og innhold er derfor nødvendig. De reelle betingelsene,
for eksempel renten, må gå klart og tydelig fram
av annonser og annen reklame.
Finansavtaleloven § 47 slår fast at
utlåner har en frarådingsplikt når forholdene
tilsier at låntaker ikke bør ta opp lån.
Utlåner har en åpenbar egeninteresse av å unngå å gi
lån som ikke kan betjenes. Men samtidig baseres finansieringsselskapenes
kredittvurdering på modeller hvor et høyt akseptabelt
tapsnivå legges inn som premiss, derav de høye
prisene på lån. Modellene som brukes i kredittvurderingen
er statistisk, og ikke individuelt basert. Det er derfor viktig å overvåke
at frarådingsplikten blir tilstrekkelig håndhevd.
Kredittilsynet har ansvaret for å overvåke dette markedet,
men den individuelle kredittvurderingen overvåkes ikke
på samme måte. I tillegg gjelder frarådingsplikten
bare utlån som kommer inn under finansavtaleloven. Kontokredittkjøp,
for eksempel når varehus formidler betalingsutsettelser
med tilhørende kort med kredittramme, reguleres av kredittkjøpsloven.
Disse kontokjøpene er i utgangspunktet knyttet til et bestemt
varekjøp, men er gjerne knyttet til en ekstern kredittyter
- bank eller finansieringsselskap - og har løpende kreditt.
Denne kreditten benyttes gjerne uten at kunden er klar over at den
effektive renten er svært høy, ettersom den opprinnelige
betalingsutsettelsen var rimelig. Det er derfor behov for bedre samordning
av reglene i finansavtaleloven og kredittkjøpsloven, slik
at frarådingsplikten gjelder i alle relevante tilfeller.
I norsk lovgivning fungerer personlig konkurs bare som en måte å begrense
kappløpet mellom ulike kreditorer på. Ved en personlig
konkurs vil restgjelden fortsatt hefte ved skyldneren etter at dividende
er utbetalt til kreditorene. I enkelte land, som USA, har en imidlertid
et system som åpner for sletting av gjeld ved personlig
konkurs. Filosofien bak denne lovgivningen er at det i en markedsøkonomi
er et naturlig og nødvendig fenomen at virksomheter, og
da også private husholdninger, iblant får problemer
og går over ende. Slik frigjøres ressurser som
er en forutsetning for ny vekst. Det er i samfunnets interesse at
disse ressursene settes i sving snarest mulig, slik at nye virksomheter
kan etableres og de berørte husholdninger kan komme på fote
igjen og på ny etterspørre varer og tjenester.
Konkursreglene er i USA således formet mer i favør
av debitor enn i Norge. Ifølge den amerikanske konkurslovens
kapittel 7 er det skyldneren selv som kan begjære seg konkurs,
og resultatet av konkursbehandlingen er at den delen av gjelden som
ikke kan dekkes med midler boet kan realisere, blir slettet.
I Norge er det i hovedsak gjeldsordningsloven som skal ta seg
av enkeltpersoner som havner i økonomisk uføre.
Forslagsstillerne har støttet aktivt opp om forbedringer
i denne loven, og mener den fortsatt skal være grunnlaget
for arbeidet med å gi gjeldsofre en ny start. Det er imidlertid
grunnlag for en debatt om hvorvidt loven er effektiv nok. Det er
et foruroligende høyt antall gjeldsofre som ikke er i stand
til å fullføre gjeldsordninger, eller som lever
med gjeldsproblemer i så mange år at muligheten
for en ny økonomisk start i praksis forsvinner. Et bidrag
til debatten om hvordan vi kan få til et mer effektivt
lovverk, vil være en utredning av adgang til personlig
konkurs med sletting av gjeld i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at låntaker får forkjøpsrett
til fordringen på samme vilkår som långiveren
er villig til å selge for til tredjepart.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til lovendringer
som styrker kontrollen av form og innhold i markedsføring
av usikret kreditt, slik at de reelle betingelsene for kunden kommer
klart fram.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til lovendringer
som pålegger utlåner frarådingsplikt
etter mønster av finansavtaleloven § 47, også ved
relevante former for utlån som reguleres av kredittkjøpsloven.
4. Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til en gjennomgang
av om praktiseringen av finansavtaleloven § 47
om fraråding fungerer tilfredsstillende.
5. Stortinget ber Regjeringen utrede endringer i lov om
foreldelse av fordringer med sikte på å vurdere
om loven kan endres for å avhjelpe situasjonen til skyldnere
som har sittet særlig lenge med gjeld de ikke kan betjene.
6. Stortinget ber Regjeringen utrede adgang til personlig
konkurs med sletting av gjeld, for eksempel etter mønster
av amerikansk konkurslovgivnings kapittel 7.
27. april 2004