Det er tre klare svakheter ved norsk utenrikstjeneste. For det
første mangler vi en klart definert utenrikspolitikk på vitale
områder. For det andre er det klare mangler ved Utenriksdepartementet
som organisasjon. For det tredje har det funnet sted en forvitring
av utenrikspolitisk fagkompetanse innen flere viktige saksfelt.
Dette er utviklingstrekk som i stor grad har funnet sted parallelt
i løpet av 1990-tallet, og som virker delvis forsterkende
på hverandre. De utenrikspolitiske utfordringene forventes å bli
store i årene som kommer, både i forhold til EU,
NATO, USA og Russland. Dette gjelder utviklingen i sikkerhets- og
allianseforhold, i handels- og industripolitiske relasjoner samt
på flere andre områder hvor viktige valg må tas.
Som en følge av ovennevnte fremstår imidlertid
Norge som særdeles dårlig rustet for å møte
disse utfordringene.
De store europeiske landene har tradisjonelt hatt klart definerte
utenrikspolitiske interesser. Disse har til tider vært
ekspansive, men nesten uten unntak realpolitisk fundert med en utenrikstjeneste
primært innrettet på å ivareta nasjonale
interesser mest mulig effektivt under skiftende historiske forhold.
Etter Berlinmurens fall ble mange europeiske lands utenrikstjenester
omorganisert, i tråd med det endrede sikkerhetsbildet og
bortfallet av Sovjetregimet som den dimensjonerende faktor for de
sikkerhets- og handelspolitiske samt øvrige relasjoner
mellom statene i Europa og i store deler av verden for øvrig.
I løpet av 1990-tallet har samtidig EU vokst både
i dybden med etableringen av det indre marked og i bredden med opptaket
av flere nye medlemsland.Selv om frihandel innad i EU er
utviklet videre med etableringen av det indre marked, og selv om
EU i større grad enn noensinne fremstår utad som
en konsolidert handelsblokk vis à vis USA og Japan, og
selv om det utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitiske samarbeidet
utvikles videre, er det ikke slik at nasjonale interesser og interessemotsetninger
opphører å eksistere eller at medlemslandenes
nasjonale utenrikspolitiske interesser og målsettinger
er blitt mindre distinkte. Mange vil heller hevde det motsatte. Mange av
de nye mindre medlemslandene fremstår i dag med en klart
definert utenrikspolitisk agenda og med små, men likevel
effektive, velskolerte og proaktive utenrikstjenester. I 1993/94
redefinerte også våre nordiske naboer utenrikspolitikken
og moderniserte sine utenrikstjenester. Dansk UD ble modernisert. Sverige
gravla sitt store etterkrigsprosjekt som den 3. verdens fremste
talsmann i internasjonale fora og moderniserte sitt UD i tråd
med de nye behov. I Norge fant nærmest det motsatte sted.