Til Stortinget
Ved behandlingen av Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp.
nr. 45 (2000-2001) besluttet Stortinget at Sola flystasjon skulle
huse tre helikopterskvadroner; 330 skvadron (redningstjenesten),
334 skvadron (fregatthelikoptre) og 337 skvadron (kystvakthelikoptre)
når de nye NH90-helikoptrene kommer på plass.
Skvadronene legges inn under en felles ledelse, 134 luftving. 330
har allerede hovedbase på Sola. 334 er nettopp opprettet
med ledelse og venter på fregattene. 337 er på Bardufoss.
Nye helikoptre av typen NH90 til 334 og 337 skvadron er besluttet
innkjøpt, og disse vil fases inn i perioden 2005-2008.
Hvilke redningshelikoptre som skal kjøpes, er ikke besluttet
av Justisdepartementet, men alle solemerker tyder på at
det også vil bli NH90 fra Eurocopter.
Grunnen til vedtaket i 2001 var å samle de maritime
helikoptrene på ett sted. Trolig hadde vedtaket også en
distriktspolitisk årsak ved at de fleste forsvarsarbeidsplassene
ble lagt ned i Sørvest-Norge. I tillegg har Sola allerede
et stort privat helikoptermiljø.
Men, selv om Ving 134-overbyggingen over de maritime helikoptrene
er på Sola, behøver ikke alle tre skvadronledelsene
være stasjonert der. Og redningshelikoptrene har baser
både på Bandak i Bodø, på Rygge
og i Florø, selv om skvadronledelsen er på Sola.
Kystvakta og Kystvaktas helikoptre opererer primært
i nordområdene. Derfor mente forsvarskomiteen ved behandlingen
av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2004-2005)
at Kystvakthelikoptrene og 337 skvadron fortsatt bør være
på Bardufoss - også etter at de nye NH90-helikoptrene
erstatter dagens helikoptre. Dog med det forbehold at Forsvarsdepartementet
har inngått kontrakt med Eurocopter om vedlikehold hos
leverandør de første fem år, i tillegg
til at helikoptrene forutsettes å bli vedlikeholdt også på fartøy.
For verkstedet på Bardufoss vil det i en periode gi mindre
arbeid, selv om de fortsatt vil ha vedlikeholdet av 339 skvadronen
- Hærens helikoptre. Det arbeides i Målselv kommune med å gjøre
verkstedet offentlig/privat for å kunne ta private
oppdrag i tillegg til Forsvarets helikoptre.
Flertallet og mindretallet i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf.
St.prp. nr. 42 (2003-2004) hadde litt ulike formuleringer, noe som
har skapt usikkerhet om hvorvidt hele eller deler av 337 skvadron
skal være stasjonert på Bardufoss etter innfasingen
av NH90-helikoptre.
Det er ønskelig med et levende helikoptermiljø på Bardufoss,
også fordi flystasjonen er vertsavdeling for utenlandsk
helikopteraktivitet, og fordi Bardufoss har flyskole og flyteknikerlinje
på videregående skole.
Videre stasjonering her vil være positivt for Bardu-området.
For Sola vil ikke dette medføre tap av arbeidsplasser,
gitt at beslutningen om flytting ennå ikke er effektuert
fordi helikoptrene ikke er på plass.
De helikopterbærende kystvaktfartøyene er i
hovedsak stasjonert på Sortland som er Kystvaktas hovedbase.
Bardufoss er mer i retning av seilingsområdet til Kystvakta
enn Sola og ligger ikke langt fra hovedbasen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Forsvarets 337 skvadron - Kystvakthelikoptrene - med skvadronledelse
skal stasjoneres på Bardufoss også etter innfasingen
av nye NH90-helikoptre. Skvadronen inngår, som tidligere
vedtatt, administrativt under felles luftving for de maritime helikoptrene i
Forsvaret.
18. april 2005