Til Stortinget
IN RØED ble etablert i 1997. Formålet med fondene
var å styrke samarbeidet mellom bedrifter i området.
Fondene for Nordvest-Russland omfatter fylkene Murmansk, Arkangelsk,
området Nenets og republikken Karelen. Fondene prioriterer
prosjekter som skal gi næringsvirksomhet i Sør-Varanger
kommune. Denne prioriteringen ble foretatt med bakgrunn i omstillingsarbeidet
i Sør-Varanger og stedets dreining mot nye markeder i Nordvest-Russland.
Prioriteringen er også sammenfallende med opprettelsen
av Murmansk-korridoren, og arbeidet for å gjøre Sør-Varanger
til et brohode i den norske satsingen mot Nordvest-Russland. IN
RØED består av følgende fond: Investeringsfondet
for Nordvest-Russland, tilskuddsfondet for Nordvest-Russland og
investeringsfondet for Øst-Europa.
Investeringsfondet for Nordvest-Russland ble bevilget med 150
mill. kroner. Fondet drives på forretningsmessig bakgrunn,
og kan knyttes til egenkapitalinnskudd i næringsvirksomhet
i disse regionene. Det forutsettes like stor deltagelse fra norsk
næringslivs side. Fondets andel i prosjektet skal ikke
overstige 35 pst. og ikke i noe tilfelle overstige 49 pst.
Investeringsfondet for Nordvest-Russland har som formål å gå inn
som langsiktig og profesjonell investor. Når tiden er moden, ønsker
investeringsfondet for Nordvest-Russland å selge seg ut.
Opprinnelig lå det krav om at Næringsdepartementet
skulle ha en årlig avkastning av fondet fra 2006, tilsvarende
statsrente, ca. 7 pst. Dette innebærer en årlig
avkastning i størrelse ca. 10 mill. kroner. Avkastningskravet
ble redusert våren 2001, slik at Næringsdepartementet
nå skal ha en avkastning av fondets resultat. Videre forutsettes
det at investeringsfondet for Nordvest-Russland er selvfinansiert. Dette
innebærer at fondet skal gi avkastning som dekker følgende:
Drift, tap og avkastning til Næringsdepartementet. Investeringsfondet
for Nordvest-Russland har via dette fondet så langt foretatt
investeringer i en håndfull virksomheter. Investeringsfondet
for Nordvest-Russlands avkastninger og lave investeringsvirksomhet
gjør at fondets saldo i dag er betydelig høyere
enn grunnkapitalen på 150 mill. kroner (ca. 180 mill. kroner).
Fondet er bevilget av Næringsdepartementet.
Tilskuddsfondet fikk en engangsbevilgning på 30 mill.
kroner. Formålet med fondet var å styrke samarbeidet
mellom norske og russiske bedrifter. Fondet kan gi tilskudd til
utredninger rettet mot kommersielle prosjekter, samt prosjektplanlegging
og tilrettelegging (mykere midler).
Fondet har gitt tilskudd til ulike prosjekt, slik at det i dag
er 8,8 mill. kroner tilgjengelig.
Av rammen for investeringsfondet for Øst-Europa på 120
mill. kroner utgjorde den aktive delen av investeringsporteføljen
63,6 mill. kroner. I 16 aktive investeringer pr. 30. juni
2005 (ubrukt/tilgjengelig ca. 54 mill. kroner).
Etter at de østeuropeiske land (Baltikum) ble medlem
av EU, vedtok Stortinget (2002) at det geografiske dekningsområdet
for investeringsfondet er Samveldet av uavhengige stater (SUS):
Albania, Bosnia, Bulgaria, Kroatia, Makedonia, Romania, Serbia og
Montenegro.
Som følge av geografisk virkeområde har søknadsmengden
naturlig nok falt betydelig.
Forslagsstillerne mener det er tankevekkende at investeringsfondet
for Nordvest-Russland etter nær 8 års drift kun
har foretatt en håndfull investeringer, og at fondet i
dag er større enn ved etableringen av fondet. Konsekvensen
av at investeringsfondet for Nordvest-Russland ikke når
målsettingene, kan medføre at politiske miljø og
myndighetene kan oppfatte det som om det ikke er behov for øremerkede
midler mot Nordvest-Russland.
Arktis og Barentshavet er etter forslagsstillernes mening et
meget viktig satsingsområde for Norge i fremtiden.
Det er derfor, etter forslagsstillernes mening, nå riktig å stille
spørsmål om det er riktig at forvaltningen av
fondet skjer i Oslo, og ikke i Kirkenes. Murmansk og Kirkenes-regionen
er i dag sentrum for et stort internasjonalt fokus på energiressurser.
Regionen har gjennom år opparbeidet stor kompetanse
overfor Nordvest-Russland på utveksling og samarbeid innen
næringsliv og forståelse av de spesielle utfordringer
som Norge står overfor. Nordområdene antas å ha
1/4 av jordas uutnyttede olje- og gassressurser.
Det russiske gassfeltet Stockmann skal være i produksjon
i 2011, og Gazprom, som er lisenshaver til feltet, har meddelt at
Statoil og Norsk Hydro er shortlistet som deltagere i utviklingen
av feltet. Begge disse norske selskapene har iverksatt prosesser som
trekker leverandørindustrien fra hele landet til olje-
og gassprosjekter i Finnmark og Nordvest-Russland. Man har leverandørutviklingsprosjekt
pågående, med muligheter og utfordringer for norske/nord-norske
bedrifter som vil kunne utvikle arbeidsplasser og fremtidige inntekter
i regionen.
Innovasjon og investeringer er nå kanskje viktigere
enn noen gang før overfor et relativt kapitalfattig næringsliv.
Med bakgrunn i manglende bruk av fondet er det etter forslagsstillernes
syn riktig å flytte forvaltningen av fondet til Kirkenes
for å gjøre fondet mer tilgjengelig for investorer
i regionen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen legge forvaltningen av investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes.
II
Stortinget ber Regjeringen fordele 75 pst. av investeringsfondet for Øst-Europa til investeringsfondet og tilskuddsfondet for Nordvest-Russland, slik at investeringsfondet blir på ca. 180-185 mill. kroner og tilskuddsfondet på ca. 45-50 mill. kroner.
10. november 2005