Til Stortinget
Offentlig forvaltning i Norge kjøper varer og tjenester
for nærmere 240 milliarder kroner i året. Dagens
regelverk for offentlige anskaffelser trådte i kraft i
2001. Regelverket pålegger stat og kommune å sikre
konkurranse om anskaffelser. Åpen konkurranse om innkjøp
er viktig både for å gi folk bedre tjenester og
for å unngå kameraderi og bindinger.
Moderniseringsdepartementet hevet 9. september 2005
den nasjonale terskelverdien for utlysning av anskaffelser på anbud
fra 200 000 kroner til 500 000 kroner. Endringen
var basert på bred høring og vurdering av hensynet
til reduksjon av administrative kostnader, rettferdig konkurranse
og åpenhet i innkjøpsprosessen. Samtidig ble det
besluttet å innføre krav om forenklet kunngjøring
og protokollføring for innkjøp mellom 100 000
og 500 000 kroner fra 1. januar 2006. Dermed ville
systemet med forenklet kunngjøring gjelde for innkjøp
under grensen for anbudsplikt mens reglene for anbud gjelder for
innkjøp over grensen.
Moderniseringsdepartementet kunngjorde i pressemelding 13. desember
2005 at Regjeringen har avgjort at det likevel ikke skal innføres
plikt til forenklet kunngjøring for kjøp
mellom 100 000 kroner og 500 000 kroner. Begrunnelsen
er at innkjøpene blir enklere uten forenklet kunngjøringsplikt.
Innkjøp mellom 200 000 og 500 000 kroner
hadde frem til 9. september 2005 full anbudsplikt. Gjennom
heving av terskelverdien for anbudsplikt ble prosedyren for innkjøp
under 500 000 kroner vesentlig forenklet. Med Moderniseringsdepartementets
nye vedtak vil slike innkjøp heller ikke ha forenklet kunngjøringsplikt.
Åpenhet og rettferdig konkurranse i offentlige innkjøp
er viktig for å forebygge korrupsjon og kameraderi. Generalsekretær
Jan Borgen i Transparency International Norge uttalte til Dagens
Næringsliv 14. desember 2005, at det også for
mindre innkjøp må sikres åpenhet og at
protokollførsel i etterkant ikke hjelper. Transparency
International Norge mente at vedtaket om å avstå fra
kunngjøringsplikt bygger ned regelverket som skal forhindre
korrupsjon. Andre som arbeider med korrupsjonssaker har også uttalt
at vedtaket kan øke faren for smøring og påvirkningshandel,
og at det er naivt å tro at krav om skatteattest og HMS-erklæring
vil luke ut useriøse og korrupte aktører fra innkjøpsprosessene.
Åpne og konkurransedrevne offentlige anskaffelser er
en del av EØS-avtalen. Gjennom EØS-avtalen har
vi fått prosedyreregler for gjennomføring av offentlige
anskaffelser over EU/EØS-terskelen. I prinsippet
er det opp til medlemmene i EØS-avtalen å utarbeide
regler for anskaffelser under terskelverdi. Dette betyr at medlemslandene
kan utarbeide regler som ivaretar landenes administrative struktur
og de ulike juridiske og politiske tradisjoner. Likevel har EF-domstolen
i en rekke avgjørelser uttalt at nasjonale prosedyrer for
tildeling av kontrakt må være på linje
med regler og prinsipper nedfelt i EF-traktaten, som fri bevegelse
av varer og tjenester, retten til å etablere seg og ikke-diskriminering.
Rettspraksis fra EF-domstolen knyttet til prinsippet om ikke-diskriminering
medfører i praksis et krav om gjennomsiktighet som innebærer
en form for annonsering som er god nok for åpning av konkurranse.
Annonseringen kan begrenses til en kort beskrivelse av de viktigste detaljene
i kontrakten og hvordan kontraktsprosedyren skal gjennomføres,
sammen med en invitasjon til å kontakte oppdragsgiver for å få nødvendige
informasjonsdokumenter. Utviklingen av rettspraksis i EU viser at
norske kommuner i henhold til EØS-avtalen vil ha en forpliktelse
til å sikre konkurranse også for innkjøp
under terskelverdien for anbudsplikt.
For øvrig tilsier gjeldende norsk lov om offentlige anskaffelser
at det skal være konkurranse, forutberegnelighet, gjennomsiktlighet
og etterprøvbarhet i forbindelse med alle offentlige innkjøp.
Erfaringene med overholdelsen av regelverket for innkjøp
er varierende. Praktiseringen av regelverket er ulikt fra kommune
til kommune. NRK Nyheter rapporterte 1. desember 2005 at
mange kommuner bryter regelverket for offentlige innkjøp
basert på en undersøkelse av situasjonen i 300
kommuner, igjen basert på informasjon innhentet fra 40
revisorer. To av tre forespurte revisorer hadde registrert brudd
på regelverket. Aftenposten melder 15. desember
2005 at en opptelling utført av Norsk lysingsblad viser
at 1 av 6 kommuner ikke har lagt ut et eneste anbud på anbudsdatabasen
"Doffin" i 2005, og at enkelte kommuner ikke har lagt ut noe som
helst siden 2003. Konsekvensen av dette er også at mange
små og mellomstore bedrifter har problemer med å finne
potensielle oppdrag fra offentlig sektor.
En forenklet kunngjøringsplikt gjennom den planlagte
web-baserte løsningen som "Lille Doffin" vil sikre en ensartet,
ubyråkratisk og kostnadseffektiv oppfølging av
regelverket også for innkjøp under 500 000
kroner. Ålesund kommune skriver i sin høring til
Moderniseringsdepartementet at kommunen har drevet en lignende lokal
web-basert innkjøpsordning i nærmere 5 år
og har gode erfaringer fra dette. Det er mye som tyder på at
en slik nasjonal web-basert struktur for mindre kommunale innkjøp
vil være et godt redskap for innkjøp og optimal
ressursutnyttelse i kommunesektoren, uavhengig av betydningen det
har for å sikre rettferdig konkurranse, åpenhet
og korrupsjonsforebygging.
Kunngjøring også av mindre offentlige innkjøp
er viktig for å sikre rettferdig konkurranse mellom bedrifter
på oppdrag for offentlig sektor, og som et preventivt virkemiddel
mot korrupsjon og for å forhindre at det foretas ulovlige
direkteanskaffelser.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om, senest i Revidert nasjonalbudsjett
for 2006, å innføre plikt til forenklet kunngjøring
ved innkjøp under den nasjonale terskelverdien for anbudsplikt,
og legge til rette for en effektiv, ubyråkratisk nasjonal
web-basert struktur for dette.
20. desember 2005