Til Stortinget
Situasjonen rundt fabrikkene Hydro Aluminium AS i Årdal
og Norske Skogs Union er viktige påminnelser om at norsk
konkurranseutsatt industri i høyeste grad møter
en hard konkurranse fra utlandet. I noen næringer er det
norsk industri som reiser ut og konkurrerer i den store verden,
for andre næringer er det utenlandsk næringsliv
som kommer til Norge og utfordrer oss på vår egen
hjemmebane. Uavhengig av det geografiske konkurranseområdet
er norsk næringsliv avhengig av å ha best mulige
rammevilkår for å kunne delta i den internasjonale
konkurransen.
Forslagsstillerne mener konkurranse er sunt og nødvendig.
Gjennom åpen konkurranse vil man i større grad
kunne spesialisere seg i de næringsområder hvor
man har de beste forutsetninger. Det bidrar til å sikre
en best mulig forvaltning av samfunnets ressurser. Det bør
være et mål å ha en friest mulig konkurransesituasjon
i næringslivet både globalt og nasjonalt. Videre
må denne konkurransen være basert på et
godt nasjonalt og internasjonalt lovverk som sikrer at konkurransen
skjer på en rettferdig og skikkelig måte. Forslagsstillerne
mener at norske myndigheter i for stor grad vanskeliggjør
konkurransesituasjonen for norsk næringsliv gjennom en
rekke særnorske restriksjoner. Dette skader næringslivets konkurransevilkår
gjennom ekstra kostnader langt utover de høye skatte- og
lønnskostnadene i Norge. Dette påvirker selvsagt
næringslivets vilje til å foreta nyinvesteringer
på hjemmebane.
Norsk næringsliv opplever for ofte at de ikke får like
gode rammevilkår som deres internasjonale motstandere.
I markeder hvor produktene stort sett er ensartede, og hvor prisen
settes globalt, så kan særnorske ulemper være
forskjellen på vekst og stagnasjon. Norske maritime næringer
er et eksempel på dette, hvor de i lang tid har levd med
skiftende og uforutsigbare rammebetingelser og samtidig blitt forbigått
av andre sjøfartsnasjoner i størrelse og viktighet.
Mange industribedrifter opplever tilsvarende situasjoner, hvor
de blant annet stilles overfor strengere miljøkrav i Norge
enn i konkurrentlandene for øvrig. Da Stortinget arbeidet
med klimapolitikken i 2002 og 2004, mente stortingsflertallet, unntatt Fremskrittspartiet
(Frp), at klimatiltak åpenbart var viktigere enn arbeidsplasser.
EU har vedtatt å innlemme gass- og kullkraftprodusenter
i CO2-kvotemarkedet. Det gjør også eventuelle
gasskraftverk i Norge, men i tillegg blir de satt overfor særnorske krav
om CO2-rensing av eksosgassen. Dette medfører en betydelig økonomisk
og teknologisk risiko, som potensielle utbyggere av gasskraftverk
sier gjør det uaktuelt å bygge gasskraftverk.
Rundt 99 pst. av norsk gass eksporteres fremfor å benyttes
i norsk industri og energiproduksjon. Energilandet Norge selger
gass til Europa og kjøper strøm tilbake. Statkraft bygger
gasskraft i Tyskland, men vegrer seg åpenbart for slike
prosjekter i Norge.
Petroleumsnæringen står for en betydelig del
av CO2-utslippene i Norge. Oljeindustriens Landsforening (OLF) har
sagt seg villig til å sikre at Norge møter sine
Kyoto-forpliktelser i 2012, ved at petroleumsnæringen blir
inkludert i kvotesystemet i stedet for å ha en særnorsk
CO2-avgift. OLF har understreket at bransjen ikke har til hensikt å redusere
sine CO2-utgifter totalt sett, men at det i stedet vil sikre at "klimagassavgifter"
faktisk går til klimatiltak fremfor ensidig å fylle
statskassen. Foreløpig har myndighetene ikke gitt positiv
respons på OLFs gode og fornuftige initiativ.
I valgkampen 2005 ble treforedlingsbedriften Union et symbol
på kampen om norske arbeidsplasser. Norske Skogs vedtak
om nedleggelse av Unionfabrikken i Skien medførte harme
og frustrasjon i media, det politiske miljø og blant folk
flest. Innlegg i avisenes leder-, kommentator- og leserbrevspalter kritiserte
Norske Skogs ledelse for manglende samfunnsansvar. Derimot var det
lite fokus på de politisk vedtatte rammebetingelsene for
Norske Skog.
Norske Skogs fem fabrikker i EU er omfattet av EUs klimakvotedirektiv,
mens de fire fabrikkene (inkludert Union) i Norge må betale
særnorsk CO2-avgift. Denne forskjellsbehandlingen bidrar
til å redusere lønnsomheten for Norske Skogs fabrikker
i Norge. Denne situasjonen er ikke et uhell fra Stortingets side.
I desember 2004 valgte Stortinget, med unntak av Fremskrittspartiet,
bevisst at treforedlingsindustrien skulle betale CO2-avgift fremfor å delta
i europeisk-integrert kvotesystem. Årsaken var at CO2-avgiften
ga den høyeste kostnaden for CO2-utslipp. Problemstillingen
var igjen oppe til behandling i Revidert nasjonalbudsjett så sent
som i juni 2005, tre måneder før valget, uten
at noe ble endret.
Det manglet ikke på advarsler om denne negative forskjellsbehandlingen.
Både i høringer på Stortinget og gjennom
media advarte en rekke næringslivsaktører mot
en særnorsk CO2-avgift for treforedlingsindustrien. Allerede
i mars 2005 skrev Finansavisen at Norske Skog ville vurdere sin
tilstedeværelse i Norge hvis norske særordninger
ikke ble endret. Nyheten ga ingen oppstandelse på Stortinget.
En av forslagsstillerne, representanten Øyvind Korsberg,
tok skriftlig opp saken med regjeringen, men fikk ikke gehør
hos daværende miljøvernminister Hareide. Statsråden begrunnet
sitt synspunkt blant annet med at alle de øvrige partiene
på Stortinget støttet rammevilkårene slik
de var vedtatt. Forskjellsbehandlingen av Norske Skogs norske og
utenlandske bedrifter opprettholdes fortsatt.
Nedleggelsen av den såkalte Søderberglinjen
til Hydro Aluminium AS i Årdal er siste eksempel på at norsk
miljølovgivning påvirker industrien direkte. I Nationen
23. februar 2006 sier nærings- og handelsminister
Odd Eriksen om Søderberganlegget:
"Dette er et flott anlegg, og teknisk kunne ovnene vært
i drift lenge ennå. Men miljømessige hensyn gjør
at de må stenges."
Hydro har to ganger tidligere forsøkt å få forlenget
levetiden på Søderberganlegget. Siste gang var
i 2001, da Stoltenberg I-regjeringen avslo ankesøknaden.
Nå gis det derimot signaler til det motsatte.
"Overfor Dagsavisen går Eriksen langt i å antyde at
han ønsker seg en søknad fra Hydro til Statens
forurensningstilsyn om å få lov til å utsette
slokkingen av de 68 Søderberg-ovnene i Årdal.
SFT sa nei til en tilsvarende søknad i 2000, og den første
Stoltenberg-regjeringen ga avslag på Hydros anke den gang." (Dagsavisen
23. februar 2006.)
I Verdens Gang (VG) 23. februar 2006 står det:
"fra sentralt regjeringshold får VG opplyst at regjeringen
arbeider aktivt for å overtale Hydro til å søke
SFT om en utsettelse."
Statsminister Jens Stoltenberg sier til Dagsavisen 23. februar
2006 at han: "er åpen for å se på en
søknad om utsettelse".
Stein Lier Hansen, tidligere statssekretær i Miljøverndepartementet
i Stoltenberg I-regjeringen sier at:
"det er ingen nye realiteter i denne saken" og "det vil være
helt utrolig om man nå omgjør dette fem år gamle
avslaget".
Forslagsstillerne mener Regjeringens invitasjon til Hydro om å søke
om ny utsettelse for nedlegging av Søderberganlegget vitner
om at Regjeringen nå vurderer det som mulig å endre
miljøkrav uten at man bryter noen internasjonale avtaler.
Noe annet ville jo vært uansvarlig og ren populisme fra
statsministerens side.
God industripolitikk handler blant annet om å sikre
konkurransedyktige og langsiktige rammevilkår. Det holder
ikke å være først på TV som
"reddende engel" når industriarbeidsplasser skal stenges,
da er det som regel for sent. Man må tvert imot vise alvor i
sitt engasjement i det daglige arbeidet på Stortinget. Det
skaper usikkerhet for næringslivet dersom det foretas stadige
endringer i standpunkt avhengig av fokus i mediedebatten. Informasjonsdirektør
Tor Steinum i Hydro sier følgende til Dagsavisen 24. februar
2006:
"Det er flere sider ved politikken rundt dette (Årdalsaken)
som vi synes ikke akkurat er ryddig i forhold til langsiktig avklarte
rammebetingelser og styringssignaler. Det kan virke som om kortsiktig
bekvemmelighet ligger til grunn"
og
"man kan få inntrykk av at miljøpolitikken
prioriteres den ene dagen, og arbeidslivspolitikken den neste."
Industriens rammevilkår er viktig i valgkamper og festtaler,
men ignoreres dessverre i stor grad når andre "hensyn"
tas med. Det er derfor på tide å innta en "føre
var"-holdning i næringspolitikken, og sikre at man gjennomgår
næringslivets særnorske restriksjoner.
Når næringslivet pålegges mange særnorske
miljøregler som drar opp kostnadene, vil det over tid medføre
nedleggelse/utflytting for bedrifter som konkurrerer internasjonalt.
Miljøpolitiske målsettinger av internasjonal karakter
oppnås gjennom internasjonalt samarbeid, ikke gjennom særnorske,
strenge restriksjoner. Når miljøkrav gjør
det ulønnsomt å drive internasjonal virksomhet
fra Norge, samtidig som den globale etterspørselen etter
produktene opprettholdes, da flyttes fabrikkene fra Norge til andre land.
Det globale miljøregnskapet blir ikke bedret gjennom en
slik flytting, trolig tvert imot, og eneste reelle konsekvens er
at norske arbeidsplasser flyttes til utlandet.
Det er viktig at Norge nå innfører mer forutsigbare
rammevilkår for næringslivet, og fokuserer spesielt
sterkt på å fjerne særnorske restriksjoner
som skader næringslivets konkurranseevne. Det er viktig å jobbe
for stadig bedre miljøkrav i næringslivet, men dette
må gjøres i samarbeid med våre konkurrentland og
ikke gjennom ensidige tiltak. Det er derfor behov for en gjennomgang
av norske miljøkrav overfor næringslivet for å sikre
at det tilpasses de samme rammebetingelser som i EU og andre konkurrentland.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå alle særnorske miljøkrav som kan medføre konkurranseulemper for norsk industri, og fremme forslag om nødvendige endringer som sikrer samme miljøkrav for norsk industri som er gjeldende i EU og andre sammenlignbare konkurrentland.
3. mars 2006