Til Stortinget
Skattedirektoratet har nylig sendt ut nye retningslinjer for
beregning av formuesverdier for skog. Forskriften medfører
betydelig økte formuesverdier for landbruket og vil øke
skattebelastningen for skogbruket betydelig.
Retningslinjene forutsetter at avkastningen av elgjakt skal inngå i
formuesberegningen. Dette blir en liten del av den totale formuesverdien,
men har allikevel en betydning. Retningslinjene tar ikke hensyn til
ytre belastninger som en nasjonal rovviltpolitikk påfører
de grunneiere som får etablert rovviltstammer på eiendommen.
Det er særlig ulven som belaster elgstammen hardt. Forskning
viser nå at et etablert ulverevir beskatter elgstammen
innenfor reviret med 150-200 dyr pr. år. Tallet fortsetter
stadig å øke med ny forskning, i forhold til de
anslag man hadde da St.meld. nr. 15 (2003-2004) Rovvilt i norsk
natur ble behandlet. I enkelte områder før Koppangflokken
ble fjernet, var belastningen så stor at uttak fra jakt
ble minimalt.
En etablert ulvestamme belaster ikke bare elgstammen innenfor
reviret med et betydelig uttak, men den øker risikoen for
at enkeltlag innenfor reviret ikke treffer på dyr. Elg
søker seg bort fra ulv og forlater i de fleste tilfeller
områder der den føler tilstedeværelsen
av ulv. Mange jegere anser jakt innen ulverevir som uaktuelt fordi
slipp av hund medfører for stor risiko. Dermed medfører
en reviretablering at verdien av den gjenværende stammen
ikke er den samme som i områder som ikke er berørt
av ulv.
Samfunnet kompenserer i dag ingenting for disse belastningene.
Belastningen bæres av den grunneieren og det lokalmiljøet
som etableringen kommer i. Dette er en betydelig konflikt opp imot
en nasjonal politikk. Forslagsstillerne er av den oppfatning at miljøpolitikken
må bli langt mer opptatt av å utforme virkemidler
som lindrer denne belastningen, og som kan vise at den nasjonale
politikken innser at de har fått en belastning og som søker å gi
incentiver til lokalbefolkningen som gjør at de kan utvikle
en forståelse for den nasjonale politikken. Konflikten
er i dag så hard at i visse områder motsetter
man seg også en forskning som er innrettet mot å kunne
dokumentere tap og skader. Dette viser at tillitssvikten mellom storsamfunn
og lokalmiljø er meget stor.
Forslagsstillerne mener at for grunneiere som kan sannsynliggjøre
at eiendommen er berørt av ulverevir, skal ikke formuesverdien
av elgavkastning inngå i formuesberegningen for skog.
På denne bakgrunn fremmes derfor følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i skatteloven § 4,
slik at formuesverdien av elgavkastning i sannsynliggjorte ulveområder,
ikke inngår i den samlede beregning for skogformue.
16. mai 2007