Til Stortinget
Privat eide og drevne norske barnehager utgjør majoriteten
av det totale barnehagetilbudet. Med hjemmel i barnehageloven § 14
fastsetter forskrift om likeverdig behandling av barnehager i forhold
til offentlige tilskudd, at kommunen har plikt til å sørge for
at det offentlige tilskuddet til private barnehager utgjør
minst 85 pst. av det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt
mottar i offentlige tilskudd.
Den finansieringsordningen som ligger til grunn, viser seg å ha
svakheter som bidrar til forskjellsbehandling mellom offentlige
og private barnehager. Et samlet storting har ved flere anledninger
uttalt at det skal være en reell likebehandling av offentlige
og private barnehager når det gjelder finansiering, senest
i budsjettinnstillingen for budsjettåret 2007 der beregningsgrunnlaget
og tidspunkt for utbetaling av driftsmidler blir fremhevet som saker
det må arbeides videre med (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007)):
"Komiteen vil også understreke at det arbeides videre
med en økonomisk likestilling mellom private og kommunale
barnehager. I den sammenheng er det viktig å se nærmere
på den samlede statlige finansieringen beregnet ut i fra
historiske tall fra 2003-nivå og se om det fortsatt er
barnehager som kommer dårligere ut grunnet dette beregningsgrunnlaget
fra 2003. Komiteen vil også nevne viktigheten av at private
barnehager tidlig får kjennskap til og utbetalt driftsmidler
fra kommunen i begynnelsen av et nytt kalenderår. Det vil
skape forutsigbarhet i forhold til den daglige driften."
Det foreligger i dag en rekke enkeltsaker i kommunene hvor det
er påvist at private barnehager kommer dårligere
ut enn de offentlige fordi regelverket om finansiering er komplisert,
gir rom for tolkning og til dels kan misbrukes på en slik
måte at det får uheldige konsekvenser for private
aktører. En rekke ankesaker på feilaktig beregning
av finansieringsgrunnlag er levert kommunene. Signaler fra kommunene
i disse sakene er at beregningssystemet er vanskelig å forstå.
Det viser seg at over halvparten av kommunene mottok henvendelser
fra private barnehager om en ny vurdering av beregningsgrunnlaget
i 2006.
Forslagsstillerne mener det er svært uheldig at man
har et finansieringssystem som bidrar til at en rekke private barnehager
ikke får det offentlige tilskuddet de rettmessig har krav
på. Videre er det svært uheldig hvis beregningsmetoden
er så komplisert at det er tilnærmet umulig for
den enkelte barnehage å etterprøve kommunenes
vedtak. De barnehager som velger å innklage behandlingen
av tilskuddet, har ofte svak kompetanse og begrenset mulighet til å forstå det
kompliserte regelverket, og benytter derfor i stor grad advokatbistand
eller faglig bistand fra interesseorganisasjonen de er medlem i.
Dette gir en økonomisk belastning, og det er grunn til å anta
at flere barnehager ville ha benyttet advokatbistand i saker knyttet
til offentlig tilskudd hvis økonomien hadde tillatt det.
Den problematiske finansieringsmodellen kan være en årsak
til sen saksbehandling i kommunen og dermed mangelfull økonomisk
forutsigbarhet for den tilskuddsberettigede barnehagen. Denne uforutsigbarheten
bidrar til forskjellsbehandling mellom offentlige og private aktører.
Offentlige barnehager får store konkurransefordeler.
Forslagsstillerne mener en ny finansieringsmodell må sikre
at barnehagene gis tilbakemelding
om finansiering på et tidspunkt som gir barnehageeier mulighet
til å planlegge egen virksomhet på en god måte
og innen rimelig tid etter at forespørsel om tilskudd er
sendt kommunen
at det skjer reell likebehandling mellom privat og offentlig
aktør i alle kommuner
at kommunene åpner for innsyn i hvordan beregningene
gjøres. Det er i dag ikke et transparent system i mange
kommuner. Beregninger gjort av kommunen må kunne etterprøves
på en enkel måte av dem som mottar tilskudd.
Forslagsstillerne viser til at skjønnsmidler skal bidra
til økt likebehandling mellom offentlige og private barnehager.
Om disse midlene har blitt brukt til dette formålet og
om ordningen med skjønnsmidler er en god måte å sikre
likebehandling på, bør gjennomgås.
I arbeidet med en ny finansieringsmodell bør man foreta
en gjennomgang av den forvaltningspraksis som har vært
når det gjelder behandlingen av tilskudd til private barnehager.
Herunder bør man se på saksbehandlingstid og hvordan
man beregner kostnadene i offentlige barnehager for å komme
frem til grunnlaget for offentlig tilskudd til private barnehager.
Videre bør man finne frem statistikk over antallet klagebehandlinger
knyttet til beregninger av tilskudd, og utfallet av disse klagebehandlingene.
Man bør se på i hvilken grad politiske føringer
kan ha hatt påvirkning på finansieringsgrunnlaget
og saksbehandlingen. Dette fordi det er kommet en rekke signaler
om at kommuner som på ideologisk grunnlag er velvillig
innstilt til private aktører, i mindre grad opplever at
deres beregninger av offentlig tilskudd blir påklagd.
Fafo har utgitt en rapport om modeller for driftstilskudd i barnehagesektoren
(Fafo-rapport nr. 500 av Geir Veland og Hanne Bogen). Rapporten
peker på at mange private barnehager er misfornøyd
med dagens tilskuddsordning, blant annet fordi den gir uforutsigbarhet.
Forslagsstillerne mener Stortinget må drøfte
alternative modeller for driftstilskudd, for eksempel etter enhetskostnadsprinsippet,
eller en annen ordning som skaper større forutsigbarhet
for den enkelte barnehage slik "Oppholds- og grunntilskuddsmodellen" som
er foreslått i Fafo-rapporten, vil gi.
Forslagsstillerne mener at det etter innføring av maksimalpris
er på tide å revurdere prosentsatsen i forskrift
om likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlige
tilskudd. Det bør også gjøres en vurdering
av å heve prosentsatsen til 100.
På dette grunnlag fremsettes følgende
forslag:Stortinget ber Regjeringen fremlegge for Stortinget ulike modeller
for beregning av offentlig tilskudd til private barnehager som sikrer
reell likebehandling mellom offentlige og private aktører,
samt fremlegge en vurdering av prosentsatsen i forskrift om likeverdig
behandling av barnehager i forhold til offentlige tilskudd.
25. mai 2007