Den private eiendomsrett er dypt rotfestet i norsk kultur og
i det norske folks bevissthet. Å føle trygghet for sin eiendom er
en viktig verdi for det enkelte menneske, men bidrar også til å
sikre viktige samfunnsinteresser. Forslagsstillerne mener eiendomsretten
gir en personlig interesse av å forvalte eiendommen i et langsiktig
perspektiv, og at verdier på den måten holdes i hevd i generasjoner.
Etter gjeldende rett er landbrukseiendommer underlagt en rekke
reguleringer som ikke hviler på annen eiendom. Lov om konsesjon
ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven) mv. av 2003 fastsetter konsesjonsplikt
som lovens hovedregel. Likevel er det flere unntak fra konsesjonsplikten,
for eksempel på grunnlag av erververens stilling, jf. § 5. Unntak
etter denne bestemmelsen gis typisk når kjøper og selger er nærstående.
Ved erverv av jord- og skogbrukseiendommer med et totalareal på
over 100 dekar, eller der mer enn 20 dekar er fulldyrket, er konsesjonsfriheten
betinget av at erververen bosetter seg på eiendommen innen ett år
og selv bebor og driver den i minst fem år. Konsesjonsloven § 9
er en bestemmelse om særlige forhold for landbrukseiendommer. Etter
denne bestemmelsen skal det ved avgjørelsen av søknad om konsesjon
for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål til fordel
for søker, legges særlig vekt på om den avtalte prisen tilgodeser
en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling, om erververs formål
vil ivareta hensynet til bosettingen i området, om ervervet innebærer
en driftsmessig god løsning og om erververen anses skikket til å
drive eiendommen. Lov om jord (jordlova) av 1995 har en egen bestemmelse
om deling av landbrukseiendom. Jordlova § 12 slår fast at:
"Eigedom som er nytta eller kan nyttast til jordbruk
eller skogbruk kan ikkje delast utan samtykke frå departementet.
(…) Departementet kan gi samtykke dersom samfunnsinteresser av stor
vekt taler for det, eller deling er forsvarleg ut frå omsynet til
den avkasting eigedomen kan gi."
Forslagsstillerne mener disse særreglene har vært med på å gjøre
norske bønder fattigere, samtidig som investerings- og risikoevnen
i næringen er betydelig redusert. Fast eiendom er ofte nordmenns
største formuesgode. At mange nordmenn sparer gjennom fast eiendom
bidrar til å gjøre det ekstra urimelig at offentlige reguleringer
forhindrer bønder i å få glede av markedsverdien på sine eiendommer.
En slik forskjellsbehandling bør ikke få fortsette.
Forslagsstillerne kan ikke se at det er dokumentert at prisregulering
på landbrukseiendom har noen positive virkninger når det gjelder
distriktsmessig bosetting eller utvikling i landbruket. Professor
i landbruksøkonomi ved Universitetet for miljø- og biovitenskap
Normann Aanesland skrev i Nationen 3. mars 2008 at:
"Boplikt og nedsatte eiendomspriser fører til at det
blir flere passive eiere som beholder gårdsbrukene så lenge de kan.
Dødsboene beholder eiendommene. Jordbruksarealene leies bort. Bygningene
blir dårlig vedlikeholdt, og det investeres mindre både i våningshus
og i driftsbygninger. Med dårlig vedlikehold blir flere våningshus
ubebodde. All hogstmoden skog blir som regel avvirket før en skogseiendom
blir solgt. Bo og driveplikt reduserer eiendommenes omsetningsverdi
både som bosted og som driftsenhet. Offentlige reguleringer skremmer
mange unge som er dyktige og kreative. De velger andre yrker hvor
det er mindre regulering og byråkrati."
Det er i den senere tid utført flere undersøkelser som tyder
på at boplikten ikke bidrar til å sikre bosettingen i hele landet.
Forsker Oddveig Storstad ved Norsk senter for bygdeforskning uttalte
i Nationen 29. januar 2008 at:
"Ein kan nok seie at dagens regelverk fungerer dårleg
dersom målet er å stoppe fråflyttinga…"
Norsk senter for bygdeforskning har utført flere undersøkelser
om boplikten. En undersøkelse fra november 2008 spurte om konsesjonsplikt
på boligeiendom i fritidskommuner sikrer helårsbosetting. I kjølvannet
av rapporten uttalte rapportforfatter og forsker Magnar Forbord
til Aftenposten 8. november 2008 at:
"Boplikten har som sitt eneste formål å sikre helårsbosetting
på boligeiendommer. Vi finner ingen effekter av boplikten i vår
undersøkelse, så myndigheten bør bli mer nyansert i sitt syn på boplikten."
Siden delingsforbudet i jordlova ble innført, har mye skjedd.
Mange bygder opplever fraflytting og færre har sine inntekter fra
landbruket. Til grunn for en regel om delingsforbudet ligger en
forutsetning om at det er samfunnet som er nærmest til å ta stilling til
hva som er den samfunnsmessig mest tjenlige bruken av en eiendom.
Dette er en premiss forslagsstillerne ikke er enige i. Forslagsstillerne
vil også fremheve at 40 pst. av jordbruksarealet i dag er leid (og drevet)
av en annen bonde enn den som eier det. Mange av landbrukets yrkesutøvere
er underlagt sterke uformelle bindinger i form av tradisjon og følelser,
noe som innebærer at fleksibiliteten og mobiliteten i næringen er
lav i utgangspunktet. De offentlige reguleringene på området forsterker
derfor mekanismer som allerede gjør seg gjeldende i landbruket.
Det er ikke uvanlig at arealet som leies ligger til en gård hvor
driften er nedlagt, og hvor eier gjerne skulle fradelt jorda hvis
han kunne beholde en fornuftig tomt rundt huset. Det er også normalt
at gårdene som driver arealet ønsker å satse, og at disse bøndene
er beredt til å kjøpe jorda de driver. I dag går struktureringen
av jordbruket, med større driftsenheter og færre bønder, sin naturlige
gang mens eiendomsstrukturen opprettholdes. Konsekvensene er ikke
gode, fordi de fører våre aktive bønder inn i en tilværelse som
leilendinger.
Odelsretten har sosiokulturelle verdier knyttet til de holdninger
og langsiktige målsettinger som preger yrkesutøverne i landbruket.
Men odelsretten medfører betydelig usikkerhet for både kjøpere og
selgere av landbrukseiendommer. I dag kan en odelsberettiget vente
i ett år fra dagen dokumentet som gav den nye eieren full hjemmel
blir tinglyst, før odelsretten påberopes. Forslagsstillerne har
registrert at Regjeringen vil fremme en sak om endringer i lov om odelsretten
og åsetesretten (odelslova), og forutsetter at det i den forbindelse
foretas en gjennomgang av odelsrettens betydning for omsetningen
av landbrukseiendommer.