Til Stortinget
De fleste pasienter opplever god og trygg behandling i den norske
helsetjenesten. Det er likevel et klart behov for å styrke arbeidet
med kvalitet i sikkerhet i og utenfor sykehus. En rapport utarbeidet
av professor Peter F. Hjort for Sosial- og helsedirektoratet i 2003
viser at det er et betydelig omfang av feil og uheldige hendelser
i den norske helsetjenesten. Internasjonale tall overført til norske
forhold skulle tilsi at såkalte "uheldige hendelser" i helsevesenet
årlig fører til 2 000 dødsfall og 15 000 varig skadede pasienter.
Kostnadene er anslått til ca. 2 mrd. kroner. Hjort refererer til
undersøkelser fra Australia, Danmark, New Zealand og Storbritannia,
der man har funnet at i gjennomsnitt hver tiende pasient utsettes for
en uønsket hendelse under sitt opphold i sykehuset. Slike hendelser
kan i enkelte tilfeller få dødelig utgang for pasienten. Det er
ikke utført tilsvarende undersøkelser i Norge, men det er ikke grunnlag
for å anta at forholdene i Norge er vesentlig forskjellige fra forholdene
i disse landene. Legger man til grunn vurderingene som er gjort
i disse undersøkelsene, kan 40–50 pst. av disse dødsfallene forebygges.
Flere studier har vist at det er store forskjeller i kvaliteten
på behandlingen ved ulike sykehus. Med kvalitet forstås i hvilken
grad aktiviteter og tiltak i helsetjenestens regi øker sannsynligheten
for at pasientene får en ønsket helsegevinst, gitt dagens kunnskap
og ressursrammer. Kvinner med eggstokkreft hadde frem til 2005 dobbelt
så stor risiko for å dø dersom de ble operert ved det dårligste
lokalsykehuset og ikke ved Radiumhospitalet, viser en forskningsartikkel
som ble publisert i International Journal Gynecological Cancer av
fem norske forskere i 2006. OECDs rapport Health at a Glance 2007
viser at Norge har et potensial for å forbedre kvaliteten i kreftbehandlingen.
En utredning foretatt av Helsedirektoratet påpeker at spesialisert
kreftbehandling foregår på for mange sykehus.
Det fremgår av nettstedet frittsykehusvalg.net at det også er
betydelige kvalitetsforskjeller mellom sykehus når det gjelder omfanget
av sykehusinfeksjoner, utsettelser av operasjoner, korridorpasienter
og tilbakemelding til fastleger. Eksempelvis varierer sannsynligheten
for å få en sykehusinfeksjon mellom 0,8 pst. og 10 pst. ved ulike
sykehus innenfor samme helseforetak (Sykehuset Innlandet HF).
Det daværende Sosial- og helsedirektoratet utga i 2003 en nasjonal
strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten. Dette
er et overordnet rammeverk som skal understøtte sosial- og helsetjenesten
i arbeidet med å utøve en helsetjeneste av god kvalitet. Som et
ledd i kvalitetsarbeidet skal det utvikles kvalitetsindikatorer,
kvalitetsregistre og kliniske retningslinjer for helsetjenesten.
Etter helseforetaksreformen er det utviklet 23 kvalitetsindikatorer
for norske sykehus, hvorav 18 ble etablert under samarbeidsregjeringen.
Det fremgår av St.prp. nr. 1 (2008–2009) at Nasjonalt kunnskapssenter
for helsetjenesten og Helsedirektoratet arbeider med et prosjekt
der blant annet dødelighet for hjerteinfarkt, hjerneslag og hoftebrudd skal
brukes som kvalitetsindikatorer. Dette skal være i drift i løpet
av 1. kvartal 2009. Videre heter det i proposisjonen at det pågår
et kontinuerlig arbeid for å etablere flere nasjonale medisinske
kvalitetsregistre, og sikre bedre bruk av disse registrene. Nasjonalt kunnskapssenter
for helsetjenesten har gjennomgått hvilke indikatorer som brukes
i Danmark og England, og i prosjekter i OECD, WHO og Nordisk Ministerråd.
Det er alvorlig at pasienter utsettes for helsefare som følge
av feil i helsetjenesten som kunne vært unngått. Det er helt nødvendig
å styrke det systematiske arbeidet med sikkerhet og kvalitet i sykehus. Det
må utarbeides en ny helhetlig kvalitetsstrategi som sikrer fremdrift
i dette arbeidet og konkrete resultater. Dette vil bidra til å spare
pasientene for unødvendige lidelser og samtidig være god samfunnsøkonomi.
Det må bli fortgang i arbeidet med å utarbeide flere kvalitetsindikatorer
i helsetjenesten, herunder informasjon om dødelighet ved ulike sykehus
og pasientenes funksjonsnivå før og etter inngrep. Informasjon om
dødelighet må ikke begrenses til tre pasientgrupper, men gjelde
flere former for behandling. Det vises til den danske kvalitetsmodellen,
som omfatter flere hundre indikatorer og standarder.
I Sverige ble det i 2006 utarbeidet en rapport der kvaliteten
på behandlinger ble sammenlignet mellom de svenske helseregionene
(landsting). Hver sykdom blir sammenlignet ut fra et sett på 50
indikatorer, som handler om overlevelsesgrad, komplikasjoner, rebehandling
osv. Resultatene vektes ut fra kjønn, tilgjengelighet, kostnad og
målinger av pasienttilfredshet. Slike sammenlikninger mellom ulike
sykehus og insitutusjoner må også utarbeides for den norske helsetjenesten.
Pasientene har rett til å vite om kvalitetsforskjeller mellom
ulike institusjoner. Resultatene av kvalitetsmålinger må publiseres,
slik at pasientene får god informasjon om kvaliteten i tilbudet.
Dette vil gi pasientene et bedre grunnlag for å velge mellom ulike sykehus.
Større åpenhet vil også bidra til å styrke tilliten til helsetjenesten,
og sikre fortgang i arbeidet med kvalitetsforbedring.
Det er videre nødvendig å gjennomføre en sterkere satsing på
utvikling av kliniske retningslinjer som er standard for god behandling
i sykehus. Dette vil styrke kvaliteten i pasientbehandling og forebygge vilkårlige
kvalitetsforskjeller.
Helsetilsynet har påpekt at helsetjenesten ikke lærer av feil
og mangler. Dette fører til unødvendige tilleggsbelastninger for
pasientene samt dårlig ressursbruk for helsetjenesten og samfunnet.
Til tross for omfattende lovregulering, krav om internkontroll og tilsyn
forekommer det daglig uheldige hendelser som kunne vært unngått.
Risikoen for feil må reduseres til et minimum gjennom kontinuerlig
læring av feil og forbedring av tjenestene.
Systemer for sertifisering innebærer en bekreftelse fra en uavhengig
part om at kvalitetsstyrings- og ledelsessystemet tilfredsstiller
gitte krav. Akkreditering er et eksternt organs godkjenning av at
en virksomhet eller en person er kompetent til å utføre spesifikke
oppgaver. Det forutsettes at virksomheten følger en rekke forutbestemte
standarder. Den amerikanske Joint Commission on Accreditation of Healthcare
Organizations (JCAHO) er verdens største akkrediteringsorganisasjon
innen helsesektoren. Det er etablert tilsvarende organisasjoner
i ulike land, også europeiske. Enkelte norske sykehus er sertifisert
etter ISO 9001-standarden, men dette gjelder foreløpig et fåtall
sykehus.
Kvalitetssertifisering av alle sykehus vil sikre systematisk
arbeid med å redusere risikoen for feil, slik at pasientene får
tryggere og bedre helsetjenester.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en ny, helhetlig kvalitetsstrategi
for sykehusene, herunder
1. Innføre en ordning med kvalitetssertifisering
av alle norske sykehus og helseforetak.
2. Utarbeide og publisere flere kvalitetsindikatorer for
sykehus, herunder indikatorer for dødelighet og pasientens funksjon
før og etter behandling.
3. Utarbeide og offentliggjøre rapporter som sammenlikner
kvalitet mellom ulike sykehus, helseforetak og helseregioner.
4. Informasjon om kvalitet må danne grunnlag for oppgavefordeling
mellom sykehus for å gi pasientene trygghet for at de får best mulig
behandling.
5. Det må utarbeides flere faglige retningslinjer for å
sikre behandling av best mulig kvalitet.
20. januar 2009