Til Stortinget
Innsyn for allmennheten er en viktig forutsetning for effektiv
kontroll med forvaltningen. I Norge har vi derfor en egen offentlighetslov
som regulerer innsyn i offentlige virksomheter, og i 2006 oppdaterte Stortinget
loven og utvidet retten til innsyn med virkning fra 1. januar 2009.
Blant annet ble muligheten til å unnta organinterne dokumenter og
hele dokumenter fra innsyn, begrenset. Fremskrittspartiet gikk lenger
enn de andre partiene når det gjaldt å sikre allmennheten innsyn
i Innst. O. nr. 41 (2005–2006) om offentlighetsloven, fordi Fremskrittspartiet
mener innsyn og åpenhet er en grunnpilar i det norske demokratiet.
Forslagsstillerne vil imidlertid samtidig vise til at regjeringspartiene
har et par viktige punkter om innsyn i sin Soria Moria-erklæring:
"Alle må få tilgang til kunnskap og innsikt som gjør det mulig
å delta i de demokratiske prosessene." (Kapittel 1)
"Retten til å være informert er avgjørende for muligheten folk
har til å delta i samfunnsdebatten." (Kapittel 6)
Til tross for regjeringspartienes egne merknader i Innst. O.
nr. 41 (2005–2006), samt de fagre ordene i Soria Moria-erklæringen,
finnes det dessverre mange eksempler på hvordan den rød-grønne regjeringen har
holdt tilbake viktig informasjon fra offentligheten. Regjeringen
bryter dermed med sitt eget uttalte ønske om å sikre folk retten
til å være informert, og folk flest fratas muligheten til å delta
i den offentlige debatten på like vilkår. Forslagsstillerne ønsker
å illustrere dette ved å trekke frem noen eksempler.
Kystverket ferdigstilte en rapport om oljevernberedskap i 2005.
Den viste at oljevernberedskapen i Norge er altfor dårlig, og at
beredskapen burde styrkes med til sammen 120 millioner kroner i
2006 og 2007. Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen valgte imidlertid
å hemmeligholde rapporten i lang tid – til tross for at flere etterlyste
den. Rapporten ble ikke offentliggjort før etter Server-forliset
ved Fedje i januar 2007.
Vegdirektoratet ga ordre om full sikkerhetskontroll av samtlige
veitunneler i Norge etter at 200 m3 stein og betong raste ned i
veibanen i Hanekleivtunnelen på E18 25. desember 2006. Regjeringen
og veimyndighetene ønsket å hemmeligholde resultatene av denne undersøkelsen.
Man måtte til slutt gi etter for sterkt press – og offentliggjøre
rapporten.
Luftfartstilsynet slaktet sikkerheten til flyselskapet SAS i
en rapport fra mars 2007, men denne rapporten ble ikke offentliggjort
før i november samme år. Alle feil som Luftfartstilsynet finner
ved fly, blir registrert i databaser i regi av EU, men som privatperson
er det umulig å få innsyn i disse opplysningene.
Selv enkle faktaopplysninger hemmeligholdes. Stortingsrepresentant
Bård Hoksrud ba i spørsmål til skriftlig besvarelse – Dokument nr.
15:477 (2008–2009) av 2. januar 2009 – om å få en oversikt over hvilke
veiprosjekter som er ferdig planlagt og som kan igangsettes i 2009.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete viste i sitt svar 14. januar
2009 kun til sine svar på spørsmål til skriftlig besvarelse, Dokument
nr. 15:378 (2008–2009) og Dokument nr. 15:417 (2008–2009), selv
om disse svarene verken inneholdt oversikten representanten Hoksrud
ba om, eller det juridiske grunnlaget for å unndra dette fra offentligheten.
Det har vist seg tilsvarende vanskelig å få utlevert informasjon
fra Jernbaneverket, og Stortingets presidentskap har nå blitt koblet
inn i saken. Forslagsstillerne har dessuten hatt store utfordringer med
å få utlevert informasjon knyttet til ulykkesstrekninger i Norge.
Samferdselsdepartementet har gjentatte ganger vært på kant med
Sivilombudsmannen angående hemmelighold. Dette var blant annet tilfellet
i en sak der Samferdselsdepartementet nektet Mestas konkurrenter
innsyn i en sak i EFTAs overvåkningsorgan ESA, der Mesta var anklaget
for å få ha fått ulovlig statsstøtte da selskapet ble skilt ut fra
Statens vegvesen i 2003. Mestas konkurrenter ønsket å kommentere
Liv Signe Navarsetes redegjørelser overfor ESA, men dette ble trenert
inntil fristen for innspill fra tredjeparter hadde gått ut. Sivilombudsmannen
konkluderte med at Samferdselsdepartementets behandling var kritikkverdig,
både med hensyn til saksbehandlingstiden og manglende opplysninger
til klagerne om klagefrister, klageadgang og plikten til å vurdere meroffentlighet.
Det har også vært diskusjon om kvalitetssikringsrapporter knyttet
til store samferdselsprosjekt skulle være offentlige, inkludert
hvorvidt de skulle være tilgjengelige for Stortinget. På det punktet
har Samferdselsdepartementet bøyd av – Stortinget får nå rapportene,
men kun på forespørsel.
Fremskrittspartiet fremmet i Innst. O. nr. 41 (2005–2006) en
rekke forslag som ville ha skjerpet kravene til meroffentlighet
ytterligere. Forslagsstillerne vil særlig trekke frem forslag 4,
som lød som følger:
"§ 11 første ledd andre punktum skal lyde:
Organet skal gi innsyn dersom omsynet til offentleg innsyn veg
tyngre enn behovet for unntak."
Forslagsstillerne mener forslaget er like relevant i dag og vil
på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme et lovforslag om utvidet innsyn
i korrespondanse mellom departementer og ytre etater, i alle saker
der det ikke finnes tungtveiende grunner til hemmelighold.
II
Stortinget ber Regjeringen foreta en bred evaluering av offentlighetsloven
ikke senere enn fem år etter at loven er vedtatt iverksatt. Temaer
som må evalueres, er blant annet lovens virkeområde, formålsparagrafen,
lovens unntaksbestemmelser, praksis for klage, praktiseringen av
meroffentlighetsprinsippet og hvordan loven praktiseres med sikte
på eventuelle nødvendige korreksjoner for å oppfylle lovgivers intensjon.
18. februar 2009