Til Stortinget
Arbeids- og velferdsetaten (Nav) har et overordnet ansvar for
mange ulike mekanismer i velferdssamfunnet, blant annet rettighetsbaserte
ordninger og ytelser, ansvar for oppfølging av sykmeldte, arbeidsformidling
av arbeidsledige og arbeidsevneavklaring. Dette ansvaret løper ved
siden av innfasingen av hele Nav-reformen. I lys av finanskrisen
har det åpenbart seg store problemer i Nav. Blant annet meldes det
om saksbehandlingstid utover det akseptable i 13 av 17 velferdsordninger.
Problemene i Nav er imidlertid ikke noe som har oppstått som
følge av en, til nå, moderat økning i arbeidsledigheten:
Alt i første halvdel av 2008 ble det
meldt om store fristoverskridelser i behandling av uføresaker.
Før økningen i arbeidsledigheten i andre halvdel av 2008
ble det meldt om store restanser i behandlingen av ulike velferdsordninger.
Innen arbeidsledigheten igjen begynte å øke, sto i størrelsesorden
750–800 000 mennesker i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet. Mange
av disse ønsker å jobbe, men mange har behov for tett oppfølging, skreddersydd
opplegg og attføring. Til tross for en tverrpolitisk målsetting
om å gi denne gruppen bedre velferdsløsninger, for å hjelpe mennesker
fra trygd til arbeid, har ikke Nav-reformen bidratt til å nå dette målet:
Fra januar 2008 til januar 2009 viser eksempelvis arbeidsmarkedsstatistikken
at antallet yrkeshemmede som står på venteliste for attføring er
økende, samtidig som antallet gjennomførte attføringstiltak er redusert.
Forslagsstillerne mener Nav skal være en serviceetat med nær
brukerkontakt og som i hovedsak skal følge opp sykmeldte, aktivisere
uføretrygdede og attføre yrkeshemmede, ved siden av de universelle
og rettighetsbaserte ordningene. Økningen i arbeidsledigheten som
er ventet i 2009 øker presset på Nav, da Nav i dag også har ansvar
for arbeidsformidling av arbeidsledige. De som blir arbeidsledige
har, til forskjell fra sykmeldte, uføretrygdede og yrkeshemmede,
i all hovedsak arbeidsevne og er kvalifiserte for arbeid. De arbeidslediges
hjelpebehov er derfor mindre sammensatt enn tilfellet er for de
øvrige gruppene, men det er avgjørende at deres rettighetsfestede tjenester
leveres raskt, og at de raskt kommer ut i ny jobb.
Forslagsstillerne er opptatt av at den ventede økningen i arbeidsledigheten
ikke skal bidra til en uhåndterbar situasjon for brukere og ansatte
i Nav. Rapporter om hvordan den til nå moderate økningen i antallet
arbeidsledige skaper kapasitetskrise, gjør at Nav må prioritere
de mest grunnleggende oppgavene, som i dette tilfellet er å sørge
for at dagpengeutbetalingene skjer innen rimelig tid, altså tre
uker. Det er likevel avgjørende å sørge for at dette arbeidet ikke går
på bekostning av mennesker som av andre årsaker har behov for hjelp
fra Nav, enten det gjelder andre trygdeytelser eller andre tiltak.
Kapasitetsutfordringene i Nav kan lettes gjennom tettere kontakt
med private bemanningsselskaper. I den akutte fasen Nav nå befinner
seg i, mener forslagsstillerne det er hensiktsmessig å hente inn
ekstra personell i en periode. Innleie fra bemanningsbransjen til
Nav vil bidra til redusert saksbehandlingstid i en akutt fase. Der
innleid personell ikke kan bidra med konkret saksbehandling, vil
de kunne utføre ulike merkantile oppgaver og dermed bidra til en
mer smidig saksgang i etaten. Dette er tiltak som Nav bør iverksette
ut fra løpende vurderinger av kapasitetsbehovet.
Videre kan bemanningsselskapene avlaste Nav med arbeidsformidlingen
til arbeidsledige. Gjennom benyttelse av private bemanningsselskaper
vil arbeidsledige få god hjelp til å finne ny jobb. Det er grunn
til å tro at private bemanningsselskaper vil gjøre en minst like
god arbeidsformidling som det Nav kan klare. For det første kjenner
bemanningsselskapene de løpende arbeidskraftbehovene i arbeidsmarkedet
godt, gjennom sine nære kundeforhold. For det andre tilbyr bemanningsselskapene
målrettede tilbud til sine medarbeidere der det er nødvendig, for
at disse skal være godt kvalifiserte for de konkrete arbeidsoppgavene
kundene etterspør. Bemanningsselskapene er også kjent for god oppfølging
av sine medarbeidere når de er i jobboppdrag, noe som både styrker sjansen
for at oppdraget skal vedvare og gir mulighet for å variere mellom
ulike oppdrag og jobbmuligheter. Forslagsstillerne er kjent med
at bemanningsselskapene selv mener de kan avlaste Nav i arbeidsformidlingen,
hva kapasitet angår, men enda viktigere: bidra til at arbeidsledige
raskt kommer ut i ny jobb.
Kapasitetsproblemene i Nav kan også lettes ved å la attførings-
og vekstbedriftene overta oppgavene med arbeidsevneavklaring. På
samme måte som de private bemanningsselskapene kan avhjelpe Nav
i arbeidsformidlingen overfor ordinære arbeidsledige, og gi disse
et godt formidlingstilbud, har attførings- og vekstbedriftene kapasitet
til å avlaste Nav med arbeidsevneavklaring og kompetanse til å gi
sykmeldte, yrkeshemmede og uføre som ønsker en ny sjanse, et godt
avklaringstilbud og mulighet for skreddersydd attføringsopplegg.
Gjennom tidligere inngripen fra attførings- og vekstbedriftene vil
de mest sårbare gruppene ikke være skadelidende av at Nav i den
rådende situasjonen må prioritere primære velferdsrettigheter som
utbetaling av dagpenger og andre ytelser.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å gjøre de nødvendige tiltak for
at:
1. Private bemanningsselskaper kan
avlaste Nav med arbeidsformidlingen til ordinære arbeidsledige.
2. Attførings- og vekstbedrifter kan avlaste Nav i oppgavene
med arbeidsevneavklaring for sykmeldte, yrkeshemmede og uføretrygdede.
11. mars 2009