Bakgrunn

Møter i folkevalgte organer i kommunene skal som hovedregel holdes for åpne dører etter kommuneloven § 31 nr. 1. Unntak fra dette krever særskilt hjemmel, vedtak og begrunnelse. Møter i kontrollutvalget skal imidlertid etter kommuneloven § 77 nr. 8 som hovedregel holdes for lukkede dører, dersom ikke utvalget selv har bestemt noe annet.

Forslagsstillerne mener at kommuneloven § 77 nr. 8 bør endres slik at kontrollutvalgets møter også som hovedregel skal holdes for åpne dører, hvis ikke annet følger av lovbestemt taushetsplikt. Utvalget bør for øvrig kunne vedta å behandle en sak for lukkede dører på samme vilkår som gjelder for andre folkevalgte organer etter kommuneloven § 31.

En tillitskapende kommunal forvaltning forutsetter åpenhet og innsyn i kommunenes virksomhet. Kontrollutvalget er kommunestyrets viktigste redskap for å føre tilsyn og kontroll med den kommunale forvaltningen. Kontrollutvalgets virksomhet bidrar til å sikre effektiv og riktig bruk av ressursene i kommunene, samt til å forebygge og avdekke misligheter og uheldige forhold. Møteoffentlighet i kontrollutvalget vil gi borgerne bedre innsyn i og interesse for egenkontrollen i kommunene, og dermed gi grunnlag for økt tillit til kommunene.

Kontrollutvalget vil utvilsomt ha behov for å lukke dørene i enkelte saker. Unntakshjemlene som gjelder for andre folkevalgte organer, bør imidlertid være tilstrekkelige til å dekke kontrollutvalgets behov. Utvalget vil ha plikt til å lukke dørene i saker hvor det foreligger lovbestemt taushetsplikt, f.eks. i kontrollsaker som gjelder navngitte kommunalt ansatte. Kontrollutvalget vil samtidig kunne lukke dørene i saker hvor hensynet til personvern tilsier det og i saker hvor tungtveiende private eller offentlige interesser tilsier dette, f.eks. for å skjerme opplysninger om kontrollrutiner.

Norsk Presseforbund pekte på at det må være mulig å foreta en endring i bestemmelsen om møter i kontrollutvalget i sin høringsuttalelse av 28. desember 2007 til Kommunal- og regionaldepartementets forslag til endringer i kommuneloven om rolleklarhet mv. i kommunesektoren. Norsk Presseforbund uttalte følgende:

"I dag gjelder et omvendt prinsipp for denne type møter sammenlignet med møter i folkevalgte organ, dvs. de er som utgangspunkt lukkede. Dersom man virkelig ønsker å gjennomføre mer åpenhet i kommunesektoren, mener vi det er på høy tid å snu dette prinsippet. Utgangspunktet bør være åpne dører, som kan lukkes på samme vilkår som møter i folkevalgte organ. Vi har dessuten vanskelig for å se hvilke legitime grunner som taler for å lukke dørene i kontrollutvalgene, utover de som følger av unntaks-bestemmelsene i kommunelove ns §31. Uansett mener vi hensynet til åpenhet, kontroll og rolleklarhet, må veie tyngst."

I flere kommuner har kontrollutvalget selv vedtatt at møtene som hovedregel skal holdes for åpne dører, men at dørene kan lukkes dersom det behandler saker som gir hjemmel for lukking av møtet. Dette viser at kontrollutvalget bør kunne følge de samme reglene om møteoffentlighet som andre folkevalgte organer i kommunene.