Møter i folkevalgte organer i kommunene skal som hovedregel holdes
for åpne dører etter kommuneloven § 31 nr. 1. Unntak fra dette krever
særskilt hjemmel, vedtak og begrunnelse. Møter i kontrollutvalget
skal imidlertid etter kommuneloven § 77 nr. 8 som hovedregel holdes
for lukkede dører, dersom ikke utvalget selv har bestemt noe annet.
Forslagsstillerne mener at kommuneloven § 77 nr. 8 bør endres
slik at kontrollutvalgets møter også som hovedregel skal holdes
for åpne dører, hvis ikke annet følger av lovbestemt taushetsplikt.
Utvalget bør for øvrig kunne vedta å behandle en sak for lukkede
dører på samme vilkår som gjelder for andre folkevalgte organer
etter kommuneloven § 31.
En tillitskapende kommunal forvaltning forutsetter åpenhet og
innsyn i kommunenes virksomhet. Kontrollutvalget er kommunestyrets
viktigste redskap for å føre tilsyn og kontroll med den kommunale forvaltningen.
Kontrollutvalgets virksomhet bidrar til å sikre effektiv og riktig
bruk av ressursene i kommunene, samt til å forebygge og avdekke
misligheter og uheldige forhold. Møteoffentlighet i kontrollutvalget
vil gi borgerne bedre innsyn i og interesse for egenkontrollen i
kommunene, og dermed gi grunnlag for økt tillit til kommunene.
Kontrollutvalget vil utvilsomt ha behov for å lukke dørene i
enkelte saker. Unntakshjemlene som gjelder for andre folkevalgte
organer, bør imidlertid være tilstrekkelige til å dekke kontrollutvalgets
behov. Utvalget vil ha plikt til å lukke dørene i saker hvor det foreligger
lovbestemt taushetsplikt, f.eks. i kontrollsaker som gjelder navngitte
kommunalt ansatte. Kontrollutvalget vil samtidig kunne lukke dørene
i saker hvor hensynet til personvern tilsier det og i saker hvor
tungtveiende private eller offentlige interesser tilsier dette,
f.eks. for å skjerme opplysninger om kontrollrutiner.
Norsk Presseforbund pekte på at det må være mulig å foreta en
endring i bestemmelsen om møter i kontrollutvalget i sin høringsuttalelse
av 28. desember 2007 til Kommunal- og regionaldepartementets forslag
til endringer i kommuneloven om rolleklarhet mv. i kommunesektoren.
Norsk Presseforbund uttalte følgende:
"I dag gjelder et omvendt prinsipp for denne type møter sammenlignet
med møter i folkevalgte organ, dvs. de er som utgangspunkt lukkede.
Dersom man virkelig ønsker å gjennomføre mer åpenhet i kommunesektoren,
mener vi det er på høy tid å snu dette prinsippet. Utgangspunktet
bør være åpne dører, som kan lukkes på samme vilkår som møter i
folkevalgte organ. Vi har dessuten vanskelig for å se hvilke legitime
grunner som taler for å lukke dørene i kontrollutvalgene, utover
de som følger av unntaks-bestemmelsene i kommunelove ns §31. Uansett
mener vi hensynet til åpenhet, kontroll og rolleklarhet, må veie tyngst."
I flere kommuner har kontrollutvalget selv vedtatt at møtene
som hovedregel skal holdes for åpne dører, men at dørene kan lukkes
dersom det behandler saker som gir hjemmel for lukking av møtet.
Dette viser at kontrollutvalget bør kunne følge de samme reglene om
møteoffentlighet som andre folkevalgte organer i kommunene.