Til Stortinget
Riksrevisjonens rammevilkår går fram av lov og instruks om Riksrevisjonens
virksomhet (riksrevisjonsloven av 7. mai 2004 nr. 21 og instruks
om Riksrevisjonens virksomhet av 11. mars 2004). Riksrevisjonen
skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra til at statens
inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier
blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar
med Stortingets vedtak og forutsetninger, jf. riksrevisjonsloven
§ 1.
Riksrevisjonen skal bidra til at fellesskapets midler og verdier
blir brukt og forvaltet slik Stortinget har bestemt. Dette gjøres
gjennom revisjon, kontroll og veiledning.
Etter forslagsstillerens syn utfører Riksrevisjonen sine oppgaver
i samsvar med de vedtak og forutsetninger Stortinget har fastlagt.
Forslagsstilleren mener imidlertid at det er tungtveiende grunner
til å se på om Stortinget bør utvide Riksrevisjonens virksomhet til
også å foreta en grundigere kontroll av Norges Banks virksomhetsutøvelse
generelt og Norges Banks forvaltning av Statens pensjonsfond – Utland (SPU)
spesielt.
Revisjonen av Statens pensjonsfond – Utland (SPU) er tillagt
Riksrevisjonen. Men etter avtale med Norges Banks revisjon bygger
Riksrevisjonen sin revisjon av kapitalforvaltningen i Norges Bank
på det arbeid som utføres av Norges Banks revisjon. I realiteten
innebærer dette at det ikke foretas en "uavhengig" revisjon at SPU.
I tillegg framgår det av instruks om Riksrevisjonens virksomhet
kapittel 5, § 11, at Riksrevisjonen fører kontroll med statsrådens
myndighetsutøvelse overfor Norges Bank, jf. sentralbankloven § 2
fjerde ledd. Riksrevisjonen fører ikke kontroll med om banken har
utøvd sin virksomhet i samsvar med de økonomisk-politiske retningslinjer som
er fastlagt av statsmyndighetene, jf. sentralbankloven § 2 første
ledd.
Samlet betyr dette at Stortinget i liten eller ingen grad får
en uavhengig rapport om forvaltningen av Statens pensjonsfond –
Utland (SPU) er i tråd med de vedtak og retningslinjer Stortinget
selv har vedtatt.
Dersom Riksrevisjonen skulle foretatt en fullstendig kontroll
av om Norges Bank generelt og bankens forvaltning av Statens pensjonsfond
– Utland (SPU) spesielt har oppfylt sitt formål slik det er fastsatt
av Stortinget, ville dette i prinsippet også innebære at det måtte
foretas en løpende vurdering av om banken har utøvet sin myndighet
i samsvar med statsmyndighetenes økonomisk-politiske retningslinjer.
Dette ville blant annet innebære at det måtte føres direkte kontroll
med bankens valuta- og kredittoperasjoner.
Ifølge Riksrevisjonens egne kommentarer til lov og instruks for
Riksrevisjonen (side 34–35) ansees det ikke mulig for Riksrevisjonen
å ivareta en slik kontrolloppgave uten samtidig å ha det løpende
revisjonsansvaret. I instruksen er det derfor klargjort at Riksrevisjonen
ikke fører kontroll med at banken har utøvet sin virksomhet i samsvar
med de økonomisk-politiske retningslinjer som er fastsatt av statsmyndighetene,
jf. sentralbankloven § 2 første ledd. Dette mener forslagsstilleren
derfor at det er behov for å endre.
Riksrevisjonen påpeker også 24. september 2008 i sin gjennomgang
av Finansdepartementets forvaltning og gjennomføring av budsjettet
for 2007 (Dokument nr. 1 (2008–2009)) at:
"Riksrevisjonen har i flere år etterspurt fullstendig dokumentasjon
av rutiner og interne kontrollaktiviteter knyttet til forvaltningen
av Statens pensjonsfond – Utland (SPU) i Norges Bank. Riksrevisjonen mottok
deler av denne dokumentasjonen i 2006 og 2007. Andre revisorer og
konsulenter har også påpekt noe mangelfull formalisering og dokumentasjon av
sentrale rutiner og kontrollaktiviteter i kapitalforvaltningen i
Norges Bank i 2007."
Sammen med den siste tids offentlige diskusjon om forvaltningen
av Statens pensjonsfond – Utland (SPU), både knyttet til tap, bonuser
og økt hemmelighold av både lønnsforhold og investeringsportefølje, gir
det et bilde av at forvaltningen av SPU ikke er slik den burde være
– og at Stortinget i liten eller ingen grad har mulighet til å kontrollere
om disse opplysningene medfører riktighet eller ikke.
Ekstra spesielt blir det når statsministeren i Stortingets muntlige
spørretime, onsdag 25. mars 2009, går langt i å slå fast at Norges
Bank har gått ut over sine fullmakter og tatt en større risiko enn
det storting og regjering har lagt opp til.
Statsministeren sa bl.a. følgende:
"Vi må skille veldig mellom to ting når det gjelder Statens
pensjonsfond og den kursutviklingen man har sett på de investeringene.
Det ene er der man har fulgt markedet, fulgt referanseindeksen.
Der har det vært et fall. At Pensjonsfondet opplever at man følger det,
det er i og for seg som Stortinget har forutsatt, når det er en
stor nedgang i internasjonale markeder. Men så er det en annen type
fall, og det er det som kalles den aktive forvaltningen, der man
ikke helt har fulgt markedet. Det er det som egentlig uroer meg mest,
og derfor er det viktig at vi nå går gjennom erfaringene med den
aktive forvaltningen. Selv om det beløpet er mye mindre, er det
mer alvorlig, for det er noe som ikke burde ha skjedd, basert på
de retningslinjer som Stortinget har fastsatt, og som Regjeringen har
fulgt opp."
Forslagsstilleren mener at det på denne bakgrunn er strengt nødvendig
at Riksrevisjonen snarest foretar en undersøkelse om forvaltningen
av Statens pensjonsfond – Utland (SPU) er og har vært i tråd med de
retningslinjer og vedtak Stortinget har fattet. Dette kan skje ved
et plenarvedtak i Stortinget, jf. § 9 i lov 7. mai 2004 nr. 21 om
Riksrevisjonen hvor det bl.a. heter at "Storting i plenum kan pålegge
Riksrevisjonen å sette i gang særlige undersøkelser".
Forslagsstilleren mener videre at det er behov for å endre sentralbankloven
slik at Riksrevisjonen i praksis kan foreta en årlig kontroll av
virksomheten i Norges Bank generelt og Norges Banks forvaltning av
Statens pensjonsfond – Utland (SPU) spesielt, og rapportere til
Stortinget på bakgrunn av denne kontrollen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Riksrevisjonen foreta en særlig undersøkelse om
forvaltningen av Statens pensjonsfond – Utland (SPU) er i tråd med
den investeringsstrategi og de vedtak, forutsetninger og mål som
følger av Stortingets vedtak, jf. § 9 i lov 7. mai 2004 nr. 21 om Riksrevisjonen.
II
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2009 fremme forslag til endringer
i lov om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven), slik
at Riksrevisjonen får det løpende revisjonsansvaret for Norges Bank.
31. mars 2009