Veitrafikken er en av de største kildene til utslipp av klimagasser
i Norge. Fra 1990 til 2007 økte utslippene fra veitrafikken med
33 prosent. I 2007 satte veitrafikken ny utslippsrekord med et samlet
utslipp på 10,3 millioner tonn CO2. Dette utgjør 19 prosent av Norges
samlede klimagassutslipp.
Det er svært krevende å redusere utslippene fra veitrafikken.
Dette fordi utslippene kommer fra hundretusener av enkeltstående
utslippskilder, og fordi reduserte utslipp forutsetter atferdsendring
og "riktige" miljøvalg i befolkningen. Økt satsing på kollektivtrafikk
kombinert med høyere miljøavgifter og sterkere restriksjoner på
bilbruk er en god måte å redusere utslippene på, noe vi allerede
er i gang med i Norge. En annen måte å få ned utslippene på er å
premiere kjøp av miljøvennlige biler.
I klimaforliket ble det enighet om at det skal være et mål at
det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler skal være under
120 gram CO2 per kilometer fra 2012. Ferske tall fra Opplysningsrådet
for veitrafikken viser at gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler
registrert i februar 2009 var på 154 g/km. Innfrielse av målsettingene
i klimaforliket krever at miljøbiler og lavutslippsbiler utgjør
en langt større andel av nybilsalget enn det de gjør i dag.
Den svenske regjeringen innførte i 2007 en ordning med miljøbilpremie
for bilkjøpere som kjøper miljøvennlige biler. Frem til juli 2009
får svenske bilkjøpere utbetalt 10 000 kroner ved kjøp av ny miljøbil.
Ordningen har ført til at mer enn hver tredje nybil som selges i
Sverige, er en miljøbil. Den svenske ordningen gjelder for bensin-
og dieselbiler med utslipp under 120 gram CO2 per kilometer, samt
alle typer lav- og nullutslippsbiler som flexifuel-biler, hybridbiler,
hydrogenbiler og elbiler. Ytterligere informasjon om ordningen finnes
på nettsidene til den svenske Transportstyrelsen.
Tiden er nå kommet for å innføre miljøbilpremie i Norge. Miljøbiler
utgjør en betydelig lavere andel av nybilsalget i Norge enn i Sverige,
og en miljøbilpremie vil kunne bidra til å øke denne andelen. Premien
bør ligge et sted mellom 25 000 og 30 000 kroner for å gi ønsket
effekt. Ettersom den teknologiske utviklingen har gått sin gang
siden 2007 er det naturlig at utslippskravene skjerpes i forhold
til den svenske ordningen ved innføring av en miljøbilpremie i Norge.
SINTEF, Energibedriftenes landsforening og BI fremmet nylig et
felles forslag til klimaplan for Norge frem mot 2020 (ENKL-planen).
Planen består av fem klimatiltak som skal bidra til at Norge oppfyller målene
i klimaforliket samt kravene Norge kan forvente i kjølvannet av
EUs nylig vedtatte energi- og klimapakke. Innføring av en miljøbilpremie
inngår som ett av fem tiltak i ENKL-planen.