Til Stortinget
Ifølge kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
(KS) er det skolesektoren som er mest utsatt for kutt i kommunebudsjettene
for 2009. 45 pst. av kommunene reduserer i overføringene til utdanning
i 2009www.kommunal-rapport.no/index.gan?id=11193185.
Det fører til at lærertettheten sannsynligvis vil bli ytterligere
redusert, at grendeskoler blir nedlagt og at det kuttes i utstyr
til undervisningen. Kutt i skolebudsjettene vil i de fleste sammenhenger
medføre dårligere kvalitet på tilbudet til elevene.
I VG 26. januar 2009 fremkommer det at 140 skoler er blitt nedlagt
i løpet av den tiden regjeringen Stoltenberg II har hatt regjeringsmakten.
I en rekke aviser fremkommer bekymringsmeldinger fra lærere og tillitsvalgte
om tilstanden i skolen etter skolekutt. Ofte går bekymringen på
at det vil bli vanskelig å gi elevene den undervisningen de har
krav på etter opplæringsloven på grunn av de store kuttene i skolebudsjettene.
Kunnskapsministeren har innrømmet at satsing på barnehager og
eldre har gått på bekostning av skolene, men at han uansett ikke
vil øremerke pengene til skole slik at det ikke blir mulig for kommunene
å kutte i skolebudsjettene.http://www.dagbladet.no/2009/02/02/nyheter/innenriks/politikk/skole/4657169/ Som
følge av kommunenes skolekutt har også Utdanningsforbundet tatt
til orde for å øremerke penger til skolene. Bakgrunnen for dette
er blant annet at de mener at når kommunene blir pålagt å øke timetallet,
så må dette nødvendigvis følges opp av midler til flere lærerstillingerwww.dagsavisen.no/innenriks/article395915.ece.
I dagens organisering av grunnopplæringen eier kommunene grunnskolene,
og fylkeskommunene eier de videregående skolene. Unntakene er de
private skolene med rett til offentlig tilskudd. Grunnopplæring
er en av de viktigste oppgavene kommuner og fylkeskommuner har ansvar
for. Imidlertid er det i dag slik at hver enkelt skole i liten grad
har kontroll over inntektssiden på sine budsjetter siden de må ta til
takke med det lokalpolitikerne bevilger til skolene gjennom sine
budsjetter. I tillegg er det i enkelte kommuner ikke skoleledelsen
som må ta ansvar hvis skolene går med underskudd.
Kort oppsummert er det kommunen som eier skolene, den finansierer
skolene og den fører tilsyn med skolene. Staten har et visst tilsynsansvar
delegert til fylkesmennene. Dagens system setter ikke kvalitet og
kostnadseffektivisering i sentrum, siden det i hovedsak er samme
aktør som har ansvar for alle faktorene på samme tid. Forslagsstillerne
vil derfor innføre et system der man skiller bedre mellom de ulike rollene.
I tillegg ønsker forslagsstillerne et system der det ikke er kommunens
økonomi eller kommunale politikeres prioriteringer som avgjør hvor
god skole elevene får. Det er viktig at alle elevene får hva de har
krav på i henhold til opplæringsloven, og for å sikre mest mulig
lik finansiering er det beste derfor at staten overtar finansieringsansvaret
for grunnopplæringen.
En modell der skolene styrer sine egne inntekter og utgifter,
og der de får inntektene basert på antall elever, har mange navn.
Finansieringsmodellen går blant annet under navnene innsatsstyrt
finansiering, stykkprisfinansiering og elevressurs. Prinsippet bak en
slik modell er enkelt, ved at skolene i stedet for en rammefinansiering
fastsatt av kommunen eller fylkeskommunene, får midler basert på
antall elever som går på skolen. Tanken bak en slik modell er at skolene
skal bli belønnet for hvilke resultater de oppnår, målt i antall
elever som velger å gå på skolen. En statlig stykkpris må selvfølgelig
også ta hensyn til at alle elever ikke er like, og at enkelte elever
trenger mer oppfølging enn andre elever, at kostnader varierer med
geografi og sosio-økonomiske bakgrunnsvariabler. Stykkprisen må
derfor differensieres. Viktig i en slik modell er derfor at man
samtidig med differensiert stykkprisfinansiering har fritt brukervalg, slik
at det blir konkurranse mellom skolene når det gjelder å tiltrekke
seg elever.
Stykkprisfinansiering kan defineres som en ordning hvor tjenesteleverandøren
mottar et fast og likt tilskudd fra det offentlige etter antall
brukere av tjenesten. Tilskuddet kan differensieres etter ulike
kriterier.Stortingets utredningsseksjon, juni 2006 Oppdrag
fra FrP. I kombinasjon med fritt brukervalg vil det bli
en "pengene følger brukeren-ordning".
Det er en rekke kommuner og fylkeskommuner som i dag har ulike
finansieringsmodeller som er basert på tilskudd per elev. Imidlertid
er det ingen skoleeiere som har rendyrket en slik modell med finansiering
basert på 100 pst. stykkpris. Kommunal- og regionaldepartementet
konkluderte i 2005 med at ingen kommuner har innført stykkprisfinansiering,Kommunal-
og regionaldepartementet (2005): Alternative finansieringsformer
i kommunene. Rapport til regjeringsutvalget for modernisering om
alternative finansieringsformer i kommunene utarbeidet av en arbeidsgruppe
ledet av Kommunal- og regionaldepartementet. men ordningene
kommunene bruker, går heller under navn som "kriteriebasert finansieringssystem",
aktivitetsbasert fordelingsmodell eller lignende benevnelser der
antall elever utløser en viss andel av finansieringen til skolene,
men der også andre kriterier benyttes til finansieringen av skolene.
Begrunnelsene for å innføre finansieringsmodeller der man baserer
en viss andel av skolenes inntekter på antall elever, er mange.
Som eksempel kan det nevnes at fordelingen av budsjettmidler blir
mer rettferdig siden den baseres på objektive og kjente kriterier.
I tillegg får skolene økonomiske incitamenter til å organisere og
tilpasse opplæringen ut fra elevenes behov. Til slutt kan det nevnes
at skolene også får incitament til å utvikle et godt læringsmiljø,
og slik sikre god gjennomstrømming og redusert frafall i videregående
opplæring.
Det er flere kommuner og fylkeskommuner som har forsøkt ulike
modeller for tildeling per elev, slik som for eksempel Bergen, Bærum,
Kristiansand, Larvik, Oslo, Stavanger, Trondheim og en rekke andre
kommuner. Av fylkeskommuner som har forsøkt en slik modell, er Hordaland,
Nord-Trøndelag, Oppland, Troms og Vestfold. Dette viser at tildeling
basert på tilskudd per elev er en modell som er godt utprøvd i en
del kommuner og fylkeskommuner uavhengig av hvilke partier som styrer.
Mange land har tatt i bruk en ordning der pengene følger eleven,
og som eksempel kan Chile, Colombia, New Zealand, Nederland og Sverige
nevnes.
Nederland er ett av de landene som i størst grad benytter seg
av ordningen "pengene følger eleven". Et av grunnelementene i det
nederlandske utdanningssystemet er stor grad av frihet. Det er etableringsfrihet
for skoler, læringsfrihet (til å organisere undervisningen) og frihet
til å bestemme prinsippene for hva undervisningen er basert på.
Som et resultat av denne friheten er det både offentlige og privat drevne
skoler i Nederland. Skoler som oppfyller kvalitetskravene, får automatisk
offentlig støtte. En betingelse for å få offentlig støtte er imidlertid
at man ikke tar utbytte på skoledrift.
Det er lett å etablere nye friskoler i Nederland om foreldrene
krever det. Det er det sentrale utdanningsdepartementet som sørger
for finansiering og kontroll av skolene i Nederland, og skolene
er automatisk kvalifisert for støtte så sant de oppfyller visse standardiserte
krav. Skolene tildeles støtte basert på antall elever, og det ytes
ekstra tilskudd til elever man regner med kan trenge ekstra oppfølging.
Foreldre og elever har fritt skolevalg, og kan sende elevene til
den skolen de selv ønsker.The education system in the Netherlands
2007. Dutch Eurydice Unit. Ministry of Eduucation, culture and science.
The hague. November 2007. http://www.minocw.nl/documenten/en_2006_2007.pdf.
Offentlige og private skoler i Nederland er finansiert likt i
henhold til artikkel 23 i grunnloven som tilsier at det er "freedom
of education" i Nederland. Offentlige skoler kan ikke nekte å ta
imot elever på bakgrunn av religion i motsetning til de private
skolene, og de offentlige skolene blir styrt av kommunene/lokale
myndigheter, mens private skoler blir styrt av det styret som blir
oppnevnt av skolen. Kvaliteten på skolene blir i tillegg kontrollert
ved jevnlige inspeksjoner. Nederlands skolesjekksystem startet allerede i
1917, og private skoler dekker nå 76 pst. av alle elevene i grunnskolen.
Religiøse organisasjoner driver de fleste skolene, men noen har
også en spesiell pedagogisk tilnærming som fundament. Nasjonalt nivå
dekker kapitalkostnadene, mens kommunene dekker driftskostnadene
for slike privatskoler. Evalueringer av skolesystemet i Nederland
tyder på stor valgfrihet, akademisk effektivitet og lite sosiale
forskjeller. Foreldre rapporterer også å være fornøyde.Walberg,
Herbert J. (2007): School Choice – the findings. Cato Institute.
Washington D.C.
Et annet land som til en viss grad benytter seg av en form for
stykkprisfinansiering, er USA gjennom såkalte "vouchers". Dette
er et tilbud til foreldre som ønsker å sende barna sine i privatskoler,
men som ikke har råd til det. Det er altså innført for å gi de mindre
bemidlede større valgfrihet til å velge noe annet enn et ofte dårlig
offentlig tilbud. "Education vouchers" er stipender til å dekke
alle eller mesteparten av kostnadene forbundet ved å gå på privatskole.
De kan være enten privat eller offentlig finansiert, og i USA går
de som regel til barn hvis foreldre ikke kan betale for privatskole.
Forskjellen mellom vouchers og stykkprisfinansiering er at skolesjekkene
i USA kun er rettet inn mot enkelte av elevene, mens forslagsstillerne
er opptatt av at dette skal være et tilbud som gjelder alle elever
uavhengig av sosial og økonomisk bakgrunn. Hvem som er målgruppe
for slike skolesjekker i USA varierer fra stat til stat, men noen eksempler
er barn fra lavinntektsgrupper, elever som går i mislykkede offentlige
skoler, til elever med spesielle behov, eller elever som bor på
steder der det ikke finnes offentlige skoler.
En rekke undersøkelser i USA viser at slike skolesjekker har
positiv effekt på de akademiske prestasjonene til elevene, og ingen
undersøkelser viser at slike skolesjekker fører til mer segregering,
at fattige elever faller utenfor, eller at elever med spesielle
behov ikke får tilpasset opplæring. Tvert imot kommer det frem at
foreldre som har barn som har fått slike skolesjekker, er mer fornøyde
med skolene enn foreldre som har barn i offentlige skoler. Imidlertid
er det en litt for liten gruppe i USA som benytter seg av skolesjekker,
så det er vanskelig å si noe bastant om dette.
I USA er også såkalte Charter schools blitt
populære. En amerikansk charter school kan
på mange måter ses på som en norsk friskole.
De får dekket noen av kostnadene for skolene (av delstaten), men har
større frihet til å organisere skolehverdagen enn hva offentlige
skoler har.
Charter schools er blitt enormt populære
i USA, og en av grunnene til dette er at flertallet av foreldrene
ville sendt barna sine til privatskoler om skolepenger ikke hadde
vært et tema. Ved disse skolene kan elevene få et alternativ uten
at det koster noe. Det er stor søkning til charter
schools, og når det er flere søkere enn plasser, blir plassene
fordelt ved loddtrekning slik at skolene ikke har mulighet til å
ta inn elever på bakgrunn av intelligens, økonomi eller andre forhold.
Statistikk viser at charter schools gjør
det bedre og elevene forbedrer seg raskere enn i de offentlige skolene.
Blant annet gjorde 7 av 10 charter schools i
Chicago raskere fremskritt enn tradisjonelle offentlige skoler i
området. Fattige og latinamerikanske elever gjør det spesielt bedre
i charter schools enn i offentlige skoler.
En annen undersøkelse viste at elever i slike skoler startet i skolen
med lavere kunnskapsnivå og ferdighetsnivå enn sammenlignbare grupper
i offentlige skoler. Men uavhengig av dette "handikappet", viste
disse elevene en mye større årlig kunnskapsheving enn de elevene
som ikke gikk i slike skoler.Walberg, Herbert J. (2007):
School Choice – the findings. Cato Institute. Washington D.C.
Imidlertid har charter schools i USA
det samme problem som privatskoler i Norge med rett til offentlig
støtte. Deres fulle potensial blir hemmet av lavere finansiering
enn de tradisjonelle offentlige skolene, og de er heller ikke så
"frie" som man kanskje skulle ønske. I sum får charter
schools 33 pst. mindre støtte enn de offentlige skolene. De
klarer altså å gjøre mer for mindre finansiering både når det gjelder
resultater og at elevene ønsker å gå på disse skolene.
Problemet i dag er at ineffektive og dårlige offentlige skoler
er skjermet og ikke blir stilt ansvarlige for dårlige resultater
og dårlig kvalitet. I tillegg kan kommunalt eide skoler som driver
bra og alltid holder seg innenfor sine budsjetter og gir gode resultater,
risikere å bli straffet av kommunen som skal stramme inn budsjettene
sine, og derfor kutter på de institusjonene som driver godt.
På internasjonalt plan varierer graden av konkurranse i skolesystemet
mye fra land til land. Man kan imidlertid si med ganske stor sikkerhet
at økt ressursbruk på skolen ikke automatisk fører til bedre prestasjoner.Flere
undersøkelser viser dette; blant annet Pisa, 2006. Luxembourg, Norge
og USA er tre av de landene som bruker mest penger på skole, men
som likevel kommer ut under gjennomsnittet i de undersøkelser som
sammenligner elevenes prestasjoner i ulike land. En finner
derfor ikke noe systematisk forhold mellom ressurser brukt på skole
og prestasjoner i de studier forslagsstillerne er kjent med.
Når vi har monopoler, som vi reelt sett har innenfor skole- og
utdanningssystemet i Norge, vil offentlige drevne organisasjoner,
som har vokst seg for store og for ineffektive, ikke bli utsatt
for markedskonkurranse og kan fortsette å drive ineffektivt, og kanskje
også vokse seg mer ineffektiv. En dårlig offentlig skole vil altså
fortsette å få tildelt elever uavhengig av kvalitet, selv om dette
aldri ville blitt godtatt om man hadde hatt fritt brukervalg og
foreldre og elever hadde hatt mulighet til å velge bort skoler.
Foreldrene er ekspertene på sine barn. Derfor er det ingen andre
som er bedre egnet til å ta valg på vegne av sine barn enn foreldrene.
Å nekte fritt skolevalg er basert på en holdning om at lokale myndigheter
er bedre egnet til å ta valg for barn de ikke har møtt, enn hva
foreldrene er i stand til.
Hovedbegrunnelsen for et nytt finansieringssystem er knyttet
til foreldre og elevers frie valg, kombinert med behovet for å sikre
skolene forutsigbar økonomi, uavhengig av kommuneøkonomien og lokale prioriteringer.
Dette innebærer at staten overtar finansieringsansvaret for grunnopplæringen,
hvilket vil gi mer likebehandling og kvalitetssikring i opplæringen.
Kommunene kan fortsatt være tilbydere av opplæring og således eie
og drive skolene.
Grunnopplæring må regnes som et så viktig velferdsgode at staten
bør sikre finansiering, slik at pengene går direkte til den enkelte
skole. Slik sikrer man at gode skoler ikke blir straffet av skoleeier
gjennom stadig lavere tildelinger. Samtidig sikrer en at skoler med
for svak kvalitet får incentiv til å forbedre kvaliteten.
Et slikt finansieringssystem vil også gi en mer effektiv bruk
av samfunnets ressurser. I en rekke kommuner har kommunestyret vedtatt
å legge ned skoler, ofte i distriktene, fordi kommunen ikke har
råd til å gi et desentralisert skoletilbud lenger. Etter at skolen er
blitt vedtatt lagt ned, har imidlertid foreldre gått sammen for
å etablere en privatskole med rett til offentlig tilskudd, som for
eksempel montessoriskolene. Dette er skoler som så viser seg å drive
effektivt og klare seg innenfor de økonomiske rammene, til tross
for at de får mindre tilskudd enn de offentlige skolene. Imidlertid
har de et incentiv til å drive effektivt i motsetning til hva de
kommunalt eide skolene ofte har. Klarer ikke disse skolene å drive
effektivt, vil de ikke få hjulene til å gå rundt økonomisk, skolen vil
gå konkurs, de vil være nødt til å legge ned, og elevene mister
sitt skoletilbud i nærmiljøet.
Forslagsstillerne mener det ikke er rettferdig at det kun er
elever med foreldre med god økonomi som skal ha mulighet til å velge
et annet skolealternativ enn den offentlige skolen som ligger nærmest
hjemmet deres, og som kommunen mener de skal være elev ved. Et system
med statlig stykkprisfinansiering vil gi tilnærmet likeverdig finansiering
per elev, fritt skolevalg, og en unngår problemet i dag der kommuner
kutter i bevilgningen til skoler som fungerer godt.
Stykkpris blir vanligvis brukt for å bidra til økt konkurranse,
og dermed bedre effektivitet og kvalitet gjennom å skape en markedslignende
situasjon, der brukerne får makt til å velge på egne vegne det tilbudet
de mener er best for dem. I noen land blir stykkpris kun brukt som
virkemiddel overfor de som ikke har råd til å kjøpe seg et privat
tilbud, gjennom såkalte "kupongordninger". Disse ordningene er ikke
rettet inn mot alle, men ofte mot utsatte grupper.
En statlig stykkpris må ta hensyn til at ikke alle elever er
like, og at enkelte elever trenger mer oppfølging enn andre. I Nederland
har de løst dette ved at det gis større bevilgning til skoler som
har elever som har foreldre med lav utdanning, og i tillegg har
de ekstra bevilgninger til skoler som har mange elever med fremmedkulturell
bakgrunn, siden dette antas å kreve mer opplæring og mer ressurser
for eksempel i språk. I Norge har kommunene som benytter seg av tildeling
basert på antall elever, også ekstrabevilgninger til skolene basert
på kjennetegn på elevene. Finansieringen varierer blant annet etter
trinn (barnetrinn, ungdomstrinn eller videregående) og etter studieprogram
på videregående. I tillegg gis det enkelte steder ekstra ressurser
til bygningsrelaterte kostnader, ekstra til spesialklasser, til
elever med særskilte behov og til de som trenger spesialundervisning,
og det gis også enkelte steder ekstra ressurser til elever med minoritetsspråklig
bakgrunn. I tillegg gis det flere steder et grunntilskudd som skal
ligge i bunnen uansett antall elever, tildeling etter areal, ekstra
overføring til morsmålsopplæring, til SFO, til utstyr, ekstra til
ledelse eller administrasjon, ekstra midler til seniortiltak for
lærere etc.
Det finnes med andre ord ulike måter å bygge sammen en slik modell,
og det trenger ikke nødvendigvis å være basert på 100 pst. stykkpris.
Målet må være at man kan finne en modell som kan benyttes for hele
landet, der ulike faktorer tas med i betraktningen, og der man bruker
en stykkpris som er differensiert for eksempel etter familiebakgrunn,
særskilte behov, geografisk beliggenhet og så videre.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen legge frem nødvendige forslag for
å overføre finansieringsansvaret for grunnopplæringen til staten.
Finansieringssystemet for grunnopplæringen skal basere seg på at
en vesentlig andel av overføringene til den enkelte utdanningsinstitusjon
er basert på en differensiert stykkpris.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innføre nasjonalt
fritt skolevalg i hele grunnopplæringen.
III
Stortinget ber Regjeringen legge frem nødvendige lovforslag for
å åpne for fri etablering av skoler med rett til offentlig tilskudd.
4. mai 2009