Til Stortinget
En av de største utfordringene det norske samfunnet står overfor
– både i et velferds- og i et kunnskapsperspektiv – er det store
antallet ungdommer som ikke gjennomfører videregående opplæring. Nesten
alle ungdommer starter i videregående opplæring etter endt ungdomsskole,
men bare rundt 70 prosent fullfører med bestått i løpet av fem år.
Særlig er problemet stort innenfor fag- og yrkesopplæringen, og
gutter med minoritetsspråklig bakgrunn er høyt representert på denne
statistikken. Det er også fylkesvise variasjoner med hensyn til
frafall, og de tre nordnorske fylkene har et spesielt høyt frafall.
Frafallsutfordringen har vært jevnlig behandlet av det forrige
storting, for eksempel i forbindelse med St.meld. nr. 16 (2006–2007),
jf. Innst. S. nr. 164 (2006–2007; Dokument nr. 8:55 (2006–2007),
jf. Innst. S. nr. 242 (2006–2007); og St.meld. nr. 31 (2007–2008),
jf. Innst. S. nr. 42 (2008–2009). I tillegg har frafallsutfordringen
blitt løftet gjennom budsjettbehandlinger og øvrige debatter i Stortinget,
og i sum har det blitt satt i verk flere viktige tiltak for å redusere
frafallet. Det er imidlertid fortsatt behov for å styrke denne innsatsen.
Stortinget skal nå behandle St.meld. nr. 44 (2008–2009) om utdanningslinja,
hvor det blant annet foreslås flere tiltak for å styrke innsatsen
mot frafall. Forslagsstillerne er også kjent med at det skal være
satt av et mindre beløp knyttet til frafallsbekjempelse i forslaget
til statsbudsjett for 2010, og har også merket seg at den nye regjeringserklæringen
slår fast at "frafallet skal bekjempes".
Forslagsstillerne imøteser behandlingen av St.meld. nr. 44 (2008–2009)
og statsbudsjettet for kommende år, men mener at det er behov for
en betydelig satsing ut over dette. Det er bred politisk enighet
om at man må møte utfordringene knyttet til frafall med målrettede
og offensive tiltak av sammensatt art.
På bakgrunn av ovenstående fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å forsterke innsatsen mot frafall
i skolen, basert på blant annet følgende momenter:
1. Flere spesialpedagoger: Mer spesialpedagogisk kompetanse
bør lokaliseres på den enkelte skole og sterkere oppfølging av den
enkelte elev de første skoleårene, og det må settes av midler til
dette.
2. Flere og bedre rådgivere: Både den sosialpedagogiske
rådgivningen og utdannings- og yrkesrådgivningen må styrkes. Det
må være økt fokus på overgangen mellom grunnskole og videregående skole.
Alle skoler skal kunne tilby utdannings- og yrkesveiledning gjennom
et rådgiverteam bestående av en lærer, en ekstern rådgiver, gjerne
fra næringslivet, og dersom elevene ønsker det; en foresatt. Egen
rådgiverutdanning må innføres på masternivå.
3. Lærerkompetanse: Den viktigste faktoren for elevenes
læring er lærernes kompetanse, og det er mindre sjanse for frafall
dersom elevene får gode faglige ferdigheter fra grunnskolen og god
oppfølging fra kompetente og trygge lærere. Lærerutdanningen må
derfor utvides til fem år. Det må også gjennomføres en systematisk
etter- og videreutdanningsreform, som gjør at alle lærere i alle fag
– ikke bare noen lærere i enkelte fag – får fornyet sin kompetanse
ved jamne mellomrom.
4. Yrkesfagreform: Undervisningen på de yrkesfaglige linjene
må legges om slik at den blir mindre teoritung og mer praktisk,
fleksibel og elevtilpasset. Det første året må være praktisk rettet.
De mer teoritunge fagene må fases inn senere, når elevenes motivasjon
er mer til stede.
5. Mindre byråkrati i skolen: Lærerne må slippe å bruke
så mye tid på skjema og rapporter som i dag, slik at de kan bruke
mer tid på direkte elevkontakt og følge opp samarbeid mellom skole
og hjem. Det er viktig at lærerne får være lærere, og at elevers
behov for andre typer hjelp og veiledning blir ivaretatt på en god
og profesjonell måte.
6. Andre yrkesgrupper: Det sosialfaglige miljøet på skolene
må styrkes ved å trekke andre yrkesgrupper inn i skolen, for eksempel
helse- og omsorgsarbeidere. Disse skal bistå og arbeide i team sammen
med lærerne. Det er også viktig å forbedre koordineringen mellom
barnevern, helsetjeneste og skole rundt den enkelte elev, og det må
settes av midler til dette.
7. Praktiske fag: Man må sikre økt praksisretting i undervisningen,
og forslagsstillerne vil gjeninnføre praktiske tilvalgsfag i 8.–10.
klassetrinn. Skolene må få større frihet til å fokusere på den enkelte
elevs egenskaper og behov, framfor pålagt antall timer teoretisk
undervisning.
8. Utplassering: Ordningen med utplassering i yrkeslivet
må forenkles slik at elever med behov for alternativ opplæring kan
få det.
9. Åpenhet og kartlegging: En god kartlegging av den enkelte
elevs ferdigheter og kunnskapsnivå de første skoleårene er nødvendig
for at hver enkelt elev skal få relevant oppfølging. Det er viktig med
åpenhet om skolens tilstand og resultat på nasjonale prøver og andre
evalueringer, ikke bare for elever og foreldre, men også for offentligheten.
10. Fremmedspråk: Et andre obligatorisk fremmedspråk må
innføres fra mellomtrinnet, både av kunnskaps- og integreringshensyn.
13. oktober 2009