Til Stortinget
Gjennom endringer i hjemfallsordningen i forrige stortingsperiode
staket regjeringen ut en politisk kurs hvor industrien mister muligheten
til å eie egne vannkraftverk. I kampen for å sikre offentlig eierskap
av vannkraft fjernet regjeringen dermed en lang tradisjon med kobling
av industri og kraftproduksjon. Kraftforedlende industris behov
for tilgang på stabil og rimelig kraft tapte i kampen mot ideologer.
Muligheten for industrien til fortsatt å eie inntil 1/3 i vannkraftverk
er ikke av industriell strategisk interesse, da man ikke kan hente
ut fordeler på strømprisen. Dermed blir det hele redusert til en
finansiell plassering.
Fra regjeringens side ble det også strammet inn på muligheten
for industrien til å leie vannkraftverk. I Ot.prp. nr. 66 (2008–2009)
foreslo regjeringen at:
«Det skal være adgang for eiere av utbygde konsesjonspliktige
vannfallsrettigheter til å leie ut kraftverk og tilhørende anlegg.
Slik utleie av vannkraftproduksjon kan foretas for en periode inntil
15 år.»
Tilbakemeldingene fra norsk kraft og industrimiljø på en slik
utleieordning var unisont; tidsperspektivet var for kort.
«Ordningen med lov til å leie ut vannkraft i 15 år er tilnærmet
hensiktsløs. Utleieperspektivet er alt for kort til at det vil være
lønnsomt». Ingress i artikkel hentet fra Energiteknikk nr. 9, november
2009.
Svein Sundsbø, direktør for industripolitikk i Norsk Industri,
sier følgende i samme artikkel:
«Jeg er temmelig sikker på at utleie av kraftverk på gjeldene
premisser stort sett vil bli møtt med et skuldertrekk her i landet»
og fortsetter
«Verken transaksjonskostnader eller oppbygging av driftsorganisasjoner
lar seg forsvare på 15 års perspektiv. Det vil ikke være mulig å
få til en tilfredsstillende lønnsomhet. Det vil være mer hensiktsmessig med
langsiktige kraftkontrakter.»
Industriens ønske med hensyn til en slik ordning var minst 30
år. En utleietid på 30 år vil i større grad bedre den forutsigbarhet
industrien har behov for. Det ble også vist til at ordningen Nordland
fylkeskommune gjorde med svenske Vattenfall i Svartisen-utbyggingen
ville vært umulig med dagens regelverk.
Norsk industri har lange tradisjoner som kraftprodusenter. Fra
midten av 1800-tallet etablerte norske fabrikker seg rundt de større
elvene for å kunne dra nytte av kraften fra vannhjulene. Mot slutten
av forrige århundre startet staten oppkjøp av vannfall for å kunne
forsyne jernbanen med elektrisitet. Etter andre verdenskrig tok
den norske stat aktive grep for å bygge opp kraftkrevende industri
i Norge. I 1945 eide staten ca. 12 pst. av installert generatoreffekt,
i 1950 hadde dette økt til 23 pst., og i år 2000 var andelen ca. 31
pst. I denne perioden var det spesielt de kommunale og fylkeskommunale
energiverkene som økte sin andel av generatorkapasiteten, på bekostning
av de private kraftprodusentene (56 pst. i år 2000). Fra 1950 til
2000 ble de private eiernes andel av generatorkapasiteten redusert
fra 42 pst. til 13 pst. (www.energifakta.no).
Norsk vannkrafts historie løper parallelt med norsk industriutviklings
historie. Industriens utvikling av egne kraftverk var en naturlig
konsekvens av behovet. Når staten velger å fjerne denne muligheten for
å dekke eget behov, reduserer de også norsk industris konkurransefortrinn
og forutsigbarhet.
Norsk kraftforedlende industri er av den reneste i verden. Ingen
produserer for eksempel aluminium like rent som Norge. Aluminium
er et globalt etterspurt produkt, og resultatet av at denne industrien
får for dårlige rammevilkår til å fortsette sin drift i Norge, vil
være at den flagger ut til land med bedre og mer forutsigbare rammevilkår.
«AS Norge» er på alle måter tjent med å bevare og beholde industrien
i Norge – den står for mange arbeidsplasser, opprettholdelse av
lokalsamfunn, generer inntekter, og bidrar globalt til mindre miljøskadelige
utslipp.
Utfordringene til kraftintensiv industri i dag er – ved siden
av internasjonal lavkonjunktur/finanskrise – at det ikke gjøres
investeringer i nye moderne og miljøvennlige fabrikker når eldre
fabrikker legges ned. Hydro Aluminium Karmøy er et godt og konkret eksempel
på manglende investeringer på grunn av for dårlige rammebetingelser
i Norge. Med en økende usikkerhet knyttet til den viktigste innsatsfaktoren, energi,
gjør regjeringen det vanskelig for bedrifter som ønsker nyetablering
eller utvidelse. Avvikling av hjemfallsordningen fører til at industriens
krafttilgang er kraftig svekket i inneværende stortingsperiode.
Regjeringens politikk har svekket industriens krafttilgang og dermed
investeringsklimaet i Norge.
Det er likevel gode grunner til å tro at man bør kunne forbedre
utleieordningen for vannkraftverk. Arbeiderpartiets landsmøte 2009
var klar på at man foretrakk en 30 års utleieperiode. Dette kom
også tydelig frem fra Arbeiderpartiets representanter i forrige
stortingsperiode, men hvor man hevdet at landsmøtets vedtak om 30
års utleieperiode først gjaldt fra stortingsperioden 2009–2013.
Forslagsstillerne mener derfor tiden nå er inne til å følge opp
stortingsflertallets reelle standpunkt i denne saken.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at lengden på utleie
av kraftverk økes fra 15 år til 30 år.
11. mars 2010