Til Stortinget
Det er en omforent målsetting at norsk offentlig sektor skal
levere gode velferdstilbud til ulike grupper av brukere, innenfor
et rammeverk av anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Like fullt er
det dessverre slik at strukturelle utfordringer, som stor bruk av midlertidig
arbeidskraft, innslag av uønsket deltid og høyt sykefravær, ofte
har en nær sammenheng med måten man har valgt å organisere arbeidslivet
på.
Dagens turnusordninger med sterke arbeidstidsbegrensninger fører
flere problemer med seg. De bidrar til en sløsing med hardt tiltrengt
arbeidskraft. Resultatet av dette er større bruk av deltidsstillinger enn
ønsket, noe som bidrar til at eksempelvis pleie- og omsorgssektoren
blir en lite attraktiv arbeidsplass. Mange deltidsstillinger fylles
videre opp av ufaglærte, som i visse sammenhenger kan svekke kvaliteten på
de tjenestene som skal leveres. Turnusreglene gjør også at det for
ledere er vanskelig å få turnusen til å gå opp fra uke til uke.
Det er mange personer som skal på vaktene, og sammen med høyt sykefravær
fører det til at mye av tiden går med til å innkalle ekstravakter
og vikarer.
For å skape bedre velferdstjenester og samtidig styrke arbeidstagernes
arbeidsvilkår, samt redusere sykefraværet, har flere kommuner hatt
forsøksordninger med bruk av såkalt alternativ turnus innenfor visse
omsorgstilbud. Eksempler på dette kan være:
Langvakter hver fjerde helg i stedet
for normale vakter hver tredje helg.
«Nordsjøturnus» med flere lange vakter på rad.
Medleverturnus hvor de ansatte bor med brukerne to og tre
døgn av gangen.
Forsøkene er utarbeidet i samarbeid mellom arbeidstagerne og
arbeidsgiverne, med fastsatt evaluering underveis. Alle forsøkene
har gjennomgående positive resultater. Blant annet innebærer alternativ turnus
flere heltidsstillinger og mindre uønsket deltid. Virksomhetene
med alternativ turnus har opplevd betydelig nedgang i sykefravær.
Lederne på sin side har fått mer tid til å drive faglig oppfølging
av sine ansatte, og mye mindre av tiden går med til rene logistikkoppgaver.
Det bør, etter forslagsstillernes mening, tilstrebes å ha et
regelverk som tillater fleksible og forutsigbare arbeidstidsordninger.
Forslagsstillerne mener positive erfaringer med bruk av alternativ
turnus er et sterkt forsøk fra de aktuelle kommunene om å bedre turnusen
til mange deltidsansatte. Alternativ turnus vil i tillegg føre til
at brukerne får en lettere hverdag, fordi de får færre å forholde
seg til i løpet av en arbeidsuke.
Arbeidsmiljøloven åpner i dag for at fagforeninger med innstillingsrett
kan inngå avtale om endringer i arbeidstidsbestemmelsene. Dersom
det er behov for svært avvikende ordninger, er det tradisjon for
at partene etter nøye avveininger sammen kommer fram til løsninger
som er gode for alle berørte parter. Problemet med denne ordningen
er imidlertid at beslutningsmyndigheten ikke ligger til en lokal
overenskomst mellom den lokale fagforeningen og arbeidsgiveren,
men heller foretas i sentralleddet i fagforeningen. Dette kan i
teorien føre til situasjoner hvor partene kommer frem til enighet
lokalt, men at fagforeningen sentralt hindrer gjennomføring eller videreføring
av alternativ turnus. Det er forslagsstillernes klare oppfatning
at beslutninger som treffes nær brukerne av velferdstjenester, også
er de som er mest treffsikre for å levere gode tjenester. Det bør derfor
være et tilstrekkelig krav om at formelle drøftinger om avvik i
arbeidstidsbestemmelser skjer lokalt, og at overordnet vurdering
og ansvar for eventuell godkjenning av avvik legges til Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynets
vurdering skal legge stor vekt på at det er oppnådd enighet lokalt
mellom arbeidsgiver og arbeidstager.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om endringer i
arbeidsmiljøloven, hvor all endring av arbeidstiden utover ti timer
skal godkjennes av Arbeidstilsynet etter formelle drøftinger mellom
arbeidsgiver og fagforeningene lokalt.
29. april 2010