Arbeidsmiljøloven § 13-1. Forbud mot diskriminering, slår
fast følgende:
«Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk syn,
medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering eller
alder er forbudt.»
Allikevel står det i § 15-13 a i arbeidsmiljøloven at: «Arbeidsforholdet
kan bringes til opphør når arbeidstaker fyller 70 år». Denne paragrafen
erstatter fra 1. januar 2010 den tidligere regulering av oppsigelse
ved fylte 70 år i arbeidsmiljøloven § 15-7 fjerde ledd. Denne regelen
kom inn i loven i 1972 i forbindelse med at folketrygdens pensjonsalder
ble senket fra 70 til 67 år.
Ifølge NOU 2004:5, Arbeidslivslovutvalget, har EUs rammedirektiv
mot diskriminering et generelt forbud mot alle former for forskjellsbehandling, blant
annet på grunn av alder i arbeidslivet:
«Direktivets forbud mot aldersdiskriminering settes i fortalen
i sammenheng med de retningslinjer for sysselsetting som ble vedtatt
av Det Europeiske Råd i Helsinki den 10. og 11. desember 1999. Disse retningslinjene
understreket behovet for å skape et arbeidsmarked som blant annet
legger vekt på å øke eldre arbeidstakeres deltakelse i arbeidslivet.
Noe av formålet med å innføre et forbud mot aldersdiskriminering
er å sikre en lik adgang og mulighet til sysselsetting uavhengig
av alder, så lenge dette er forsvarlig. I rammedirektivets fortale
fremheves behovet for en særskilt unntaksadgang, der det heter at
ulik behandling på grunn av alder kan være berettiget under visse
omstendigheter og derfor krever særlige bestemmelser. Unntaksadgangen
reguleres for det første i rammedirektivets artikkel 6. Medlemsstatene kan
i henhold til bestemmelsen blant annet fastsette at forskjellsbehandlingen
likevel er tillatt dersom den er objektivt og rimelig begrunnet
i et legitimt formål innenfor rammene av den nasjonale rett, blant
annet legitime sysselsettings-, arbeidsmarkeds- og yrkesopplæringspolitiske
mål, hvis midlene til å oppfylle det aktuelle formål er hensiktsmessige
og nødvendige.»
Arbeidslivslovutvalget tok ikke stilling til spørsmålet om norske
regler er i strid med rammedirektivet, men uttalte at spørsmålet
om aldersgrenser i arbeidslivet krever en nærmere utredning som
de ikke har hatt anledning til å gjennomføre. Utvalget viste til at
regjeringen i Ot.prp. nr. 104 (2002–2003) foreslo en slik utredning
og ville komme tilbake til saken i etterkant av utvalgets innstilling.
Utvalget uttalte imidlertid at spørsmålet blant annet burde sees
i sammenheng med oppfølgingen av Pensjonskommisjonens utredning.
I NOU 2009:14 Et helhetlig diskrimineringsvern vises det til
at aldersbestemmelsen i arbeidsmiljøloven er nødvendig av hensynet
til en verdig avgang. Det hevdes at en prosess med å avvikle et
arbeidsforhold, på grunn av for eksempel alderssvekkelse, vil oppleves
vanskeligere for arbeidsgiver og mer uverdig for en arbeidstaker
enn ved å henvise til en allment akseptert aldersgrense. Graver-utvalget,
som har utarbeidet NOU 2009:14, hevder i sin innstilling at hovedutfordringene
med å få flere til å stå lenger i arbeid ikke ligger i aldersgruppen
70 pluss, men i gruppen 55–70 fordi mange ikke ønsker, eller klarer, å
stå i arbeid frem mot 70 år.
Det har tidligere vært diskutert hvorvidt 70-års-grensen i arbeidsmiljøloven
er i strid med forbudet mot diskriminering på grunn av alder i arbeidsmiljøloven
§ 13-3. Da Arbeidslivslovutvalget, ifølge St.meld. nr. 6 (2006–2007),
drøftet spørsmålet om oppheving av aldersgrensen i NOU 2004:5, punkt 15.6.2,
konkluderte de med at regelen burde videreføres, men at spørsmålet
burde tas opp igjen blant annet i forbindelse med oppfølgingen av
Pensjonskommisjonens utredning. I St.meld. nr. 6 (2006–2007) sier
regjeringen at den vil vurdere aldersgrensen på 70 år i arbeidsmiljøloven
til for eksempel 72 år. Spørsmålet skulle utredes og tas opp med
partene i arbeidslivet og andre interesserte. Dersom regjeringen
fant grunnlag for det, skulle det fremmes en proposisjon med forslag
om å øke aldersgrensen ifølge St.meld. nr. 6 (2006–2007).
I Innst. S. nr. 200 (2006–2007) hevder flertallet, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, at det er riktig å beholde aldersgrensen på 70
år for å sikre at ansattes arbeidskarriere kan avsluttes på en verdig måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmet forslag om å
fjerne alle lovbestemte aldersgrenser for yrkesdeltakelse.
Ifølge Ot.prp. nr. 54 (2008–2009) vises det til at andelen sysselsatte
i gruppen 70–74 år var 6 pst. i 2006, noe som representerte ca.
9 000 personer. Andelen sysselsatte på 69 år var 20,2 pst., og for
sysselsatte på 70 år var andelen 17,3 pst. Departementet viser i
proposisjonen til at dette betyr at en god del arbeidstakere forlater
arbeidslivet i årene rundt 70 år. Andelen sysselsatte i aldersgruppen
70–74 år økte imidlertid med 1,1 pst. fra 2005 til 2006. Fra 2008
ble det innført anledning for 67-åringer til å ha full lønnsinntekt
uten avkorting i folketrygdens alderspensjon. Etter en årlig opptrapping
over tre år kan alle pensjonister i dag beholde sin alderspensjon
uavkortet i tillegg til arbeidsinntekt.
Stortingets flertall, alle unntatt Fremskrittspartiets representanter,
har vedtatt innføring av en ny alderspensjon i folketrygden som
iverksettes, i hovedsak, fra 2011. Et av reformens hovedelementer
er å få folk til å stå lenger i arbeid enn i dag og at det skal kreves
flere års arbeidsinnsats for å oppnå en samlet pensjonsytelse som
tilsvarer full pensjon i dagens alderspensjon. For å kunne legge
til rette for slik opptjening heves muligheten for opptjening av
pensjonsformue til 75 år. Det virker dermed uheldig, og sterkt begrensende
for å kunne oppfylle reformens intensjoner, å beholde en regel som
gir arbeidsgiver ensidig adgang til å avslutte arbeidsforhold ene
og alene med bakgrunn i alder.
I St.meld. nr. 12 (2004–2005) om pensjonsreform – trygghet for
pensjonene vises det til at fritt valg av pensjoneringstidspunkt
er et velferdsgode og at det er viktig å ta hensyn til samfunnets
behov for arbeidskraft og for å begrense veksten i pensjonsutgiftene:
«Arbeidskraften er vår viktigste ressurs og pensjonssystemet
må være utformet slik at det er mer lønnsomt å arbeide enn å gå
av med pensjon.»
I meldingen gikk regjeringen inn for:
«– At den øvre aldersgrense på 70 år for å tjene opp pensjon
i folketrygden fjernes. Dette sikrer at den enkelte får muligheten
til å kompensere for effekten av delingstallet som over tid vil
kunne føre til lavere pensjonsnivå.»
Komiteens flertall støttet i Innst. S. nr. 195 (2004–2005) regjeringens
syn.
Regjeringen slo fast at effekten av delingstallet kunne føre
til lavere pensjonsnivå og at det således var nødvendig å fjerne
aldersgrensen på 70 år for å tjene opp pensjon og kompensere for
effekten av delingstallet. Imidlertid begrenses mulighetene til
slik opptjening sterkt så lenge aldersbestemmelsen i arbeidsmiljøloven
fremdeles gir adgang for arbeidsgivere til å avskjedige med bakgrunn
i alder alene.
De fleste kilder konkluderer med at aldersparagrafen i arbeidsmiljøloven
bør beholdes for å sikre adgangen til «en verdig avgang». Pensjonsreformen legger
opp til en utvidet adgang til opptjening av pensjon frem til 75
år for å dekke opp for det tap i forhold til dagens muligheter til
opptjening av full pensjon som vil bli en realitet. Det ligger en
sterk motsetning i å beholde aldersparagrafen i arbeidsmiljøloven
og innføring av adgang til opptjening ut over 70 år. Muligheten
til å opptjene tilsvarende «full pensjon» vil ikke være reelle.
Bortfall av aldersgrensen vil kunne være et tiltak for å sikre
at de som ønsker det, får muligheten til å fortsette i arbeid. Samfunnsutviklingen,
den medisinske utviklingen og endringer i samfunnsstrukturen har
ført til at levealderen generelt har økt. Livsstilen har forandret
seg hos mange, og kravene til økonomisk frihet, også i alderdommen,
fører til at flere etter hvert vil ønske å stå lenger i arbeid.
Bortfall av besteårsregelen i folketrygdens alderspensjon, innføring av
levealderjustering og årlig underregulering av løpende pensjoner
vil for mange nødvendiggjøre arbeidsinnsats ut over 70-årsgrensen.
70-åringer vil, i økende grad, ha helse til, og ønske om, å forlenge
sin arbeidsinnsats. At arbeidsgiveren ensidig skal ha adgang til
å avslutte et arbeidsforhold som ikke begrenses av andre faktorer
enn alder, er urimelig.