Til Stortinget
Det er en klar forventning fra samfunnets side at alle betaler
den skatten de er forpliktet til. Selv om forslagsstillerne mener
skattenivået i Norge er for høyt, er det viktig at skattyterne forholder
seg til regelverket. Tidvis kan et meget komplisert regelverk sette
enhver skattyter på prøve, og da skal skatteetaten fremstå som en
serviceetat som hjelper skattyter til et riktig resultat.
Imidlertid opplever mange likevel et ublidt møte med etaten når
de har gjort feil. Det finnes eksempler hvor skatteetaten bruker
makt og skjønn i en slik utstrekning at det kan ødelegge mennesker.
Temaet har i den senere tid vært omtalt i landets aviser med eksempler
på skattemyndighetenes urimelige opptreden. Politikere har gjennom
årene mottatt en rekke henvendelser fra folk som har følt seg overkjørt
av ligningsmyndighetene, med alvorlige beskyldninger fra skattemyndighetenes
side som ikke har latt seg dokumentere i ettertid.
Det er mange dyktige, samvittighetsfulle og gode mennesker som
jobber i skatteetaten. Etaten har en krevende og viktig oppgave,
men fokuset på å være en serviceetat er fortsatt for svakt, med
det som resultat at mange opplever skatteetaten som urimelig pågående
og vanskelig å ha med å gjøre. Ofte legges det til grunn at enkle
feil blir sett på som overlagte, og at en behandles mer som kriminell
enn som vanlig skattyter.
Det er dessverre en god del eksempler på dårlig saksbehandling
i skatteetaten, og det er nødvendig å vurdere om etatens rutiner
er tilfredsstillende og om regelverket etaten er satt til å håndheve,
ivaretar folks rettssikkerhet på en forsvarlig måte.
Det er en åpenbar skjevdeling mellom ressursene til vanlige skattytere
og skatteetaten i saker hvor etaten vil forfølge en skattyter. Skattyter
må dekke alle kostnader til sakkyndig hjelp selv, men kan etter
søknad få utgiftene erstattet etter klagebehandling dersom skattyter
vinner frem. Det kan føre til en urimelighet for skattytere med
svak økonomi, fordi de ikke har råd til å leie inn den kompetansen
som er nødvendig for å vinne over skatteetaten. Derved blir også
risikoen for feil resultat større. Det gjelder både saker som går
gjennom ordinær klagebehandling og saker som ender eller burde endt
i retten.
Skatteetaten er satt til å forvalte og kontrollere et meget komplisert
regelverk. Et regelverk som det kan være vanskelig for den enkelte
skattyter å etterleve selv om man har de beste intensjoner. Ligningslov,
skattelov, forskrifter, Lignings-ABC og en rekke rundskriv og uttalelser
fra Skattedirektoratet og Finansdepartementet skaper en samlet mengde
regelverk som er meget omfattende og umulig å ha oversikt over.
Forslagsstillerne presiserer at Fremskrittspartiet er sterkt
opptatt av å forenkle skattereglene. Dette er det et skrikende behov
for. Skattekontorene har også vanskeligheter med å tolke regelverket,
noe blant annet Riksrevisjonens rapport, Dokument 3:11 (2009–2010)
viser. Der fremkommer det blant annet at det er ulike svar på like
tilfeller fra de forskjellige skattekontorene. Skattedirektoratet
mener selv det er behov for å øke kompetansen i etaten. Disse forholdene
viser at de ulike skatteinstanser bør ha respekt for skattyters
oppfatning om sakens realiteter i en del spørsmål.
Fremskrittspartiet fremmer i forbindelse med den årlige behandlingen
av statsbudsjettet forslag om forenkling av skatteregelverket. Dette
gjøres også i revidert nasjonalbudsjett, og ellers løpende i representantforslag.
Enklere skatteregler er derfor ikke tema i dette representantforslaget.
Skatteetaten besitter en rekke maktmidler som kan brukes overfor
skattytere etter nærmere regler. Det gjennomføres bokettersyn, det
kan tas beslag, gjennomgang av private kontoutskrifter og en rekke andre
inngripende maktmidler. Dette er maktmidler det er viktig at skatteetaten
har for å ta skattesnytere, men det er avgjørende at disse brukes
med nødvendig varsomhet overfor skattytere som uforvarende kommer
opp i et uføre.
I tillegg fatter skattekontoret vedtak og inndriver skatt og
tilleggsskatt. Skatteetaten er også en vesentlig bidragsyter i regelutformingen,
særlig gjennom utvikling av ligningspraksis og utarbeidelsen av
lov- og forskriftstolkning gjennom Lignings-ABC. Lignings-ABC er
retningsgivende for behandling av ligningssaker, men mye av innholdet
er ikke rettslig prøvet, og gir derfor ikke annet enn veiledning
i ligningssaker.
En del skattytere opplever skattekontorets fremgangsmåte som
ufin og føler seg forhåndsdømt. Det er svært uheldig. Særlig kan
den ulovfestede gjennomskjæringsregelen føre til at mange føler
seg urimelig behandlet, fordi ett av vilkårene for gjennomskjæring
er at disposisjonen er skattemotivert og illojal. Det skal være
greit å tilpasse seg skattereglene slik at en betaler minst mulig
skatt. Det er selvsagt også lov og helt uproblematisk. Imidlertid
vil skattekontoret ofte mene at slike skattemotiverte disposisjoner
også er illojale.
Den ulovfestede gjennomskjæringsregelen er politisk omstridt,
og forslagsstillerne har en bestemt oppfatning av at den kommer
til anvendelse på stadig flere saker og flere områder. Gjennomskjæringsregelen
kunne vært lovfestet av Stortinget dersom Stortinget ønsket en slik
regel. Det er imidlertid ikke skjedd ved revisjonene av ligningsloven.
Det er derfor et spørsmål om det er grunnlag for å utvide bruken
av gjennomskjæringsregelen eller ikke. Forslagsstillerne mener en
må være svært varsom med bruken av den ulovfestede gjennomskjæringsregelen,
og mener lovgiver må endre situasjonen ved å vedta en egen lovhjemmel
med klare premisser og vilkår for at gjennomskjæring skal kunne
foretas. Det kan bidra til å hindre fortsatt utvidet bruk av den ulovfestede
regelen.
Den ulovfestede gjennomskjæringsregelen skal bare være en sikkerhetsventil
mot illojale tilpasninger. Slik regelen brukes i dag, kan konsekvensen være
at skattekontoret beskylder en rekke skattytere for illojale omgåelser
uten at det er grunnlag for det, noen ganger for å forsøke å utvide
rammen for bruken av ulovfestet gjennomskjæring. Høyesterettsdommer
som eksemplifiserer slik fremferd av skattekontorene, er Telenor-dommen,
arveavgiftssaken mot Reitan-familien og Conoco-dommen. Felles for disse
var beskyldninger om illojal omgåelse og meget store skattebeløp
som skattemyndighetene krevde innbetalt uten dom. Høyesterett ga
klare dommer som opphevet alle disse vedtakene.
Skattekontorene velger tidvis ut temaer de ønsker avklaring på.
Svake og uklare regler testes ut med skattyter som motpart i rettsapparatet.
Odd Habberstad var eksempelvis en slags «forsøkskanin» for skattemyndighetenes
testing av fisjonsbegrepet i 2008. Likeledes måtte Fjeld Eiendom
as helt til Høyesterett i 2005 for å slippe skatt på en fisjon.
Lagmannsretten uttalte at «retten i det hele tatt [hadde] problemer
med å forstå på hvilket grunnlag staten har kunnet fremsette en
slik anførsel».
For en økonomisk sterk aktør vil en kamp mot skattemyndighetene
være en reell mulighet. Men for en mindre aktør, som en som driver
et enkeltpersonsforetak eller mindre aksjeselskap, vil en kamp mot skattemyndighetene
ofte ikke være mulig, særlig etter å ha innbetalt et påstått skattekrav.
Det er en utfordring for den enkelte skattyter at det i dag ikke
finnes noen ordninger som gjør det mulig for små næringsdrivende
å ta kampen opp mot skattekontoret når de føler seg overkjørt og
urettferdig behandlet.
I slike saker bør Stortingets ombudsmann for forvaltningen kunne
ta et større ansvar for å bistå personer som blir behandlet på denne
måten. Forslagsstillerne mener flere modeller kan være aktuelle
og vil komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.
Den sterke maktkonsentrasjonen i skatteetaten gjør at behovet
for kontroll er til stede. For politiet har man spesialenheten for
politisaker. En lignende ordning bør også vurderes for skatteetaten,
der borgerne kan klage inn overtramp fra etatens side.
Skatteklagenemndene har også en viktig rolle i kontrollen med
skattekontoret. De må ha tilstrekkelige ressurser til å håndtere
denne viktige rollen som en slags kontrollør av skattekontorets
oppfatning.
Det er viktig at skattekontoret fremstår som en serviceorganisasjon
som ønsker å hjelpe skattyter med å komme til rett resultat. Skattytere
opplever i en rekke tilfeller at skattemyndighetene setter korte
tidsfrister når de forlanger besvarelse av et forhold, mens de selv
til tider tar seg meget god tid til å svare skattyter. Dette oppleves
ofte som urimelig, og det er viktig at skatteetaten er romslige
med svarfrister, men også at de ikke selv unnlater å gi tilbakemelding
til skattyter innen rimelig tid. I vurderingen av hva som er rimelig
tid, må det legges vekt på de frister skattekontoret pålegger skattyter.
I enkelte tilfeller har det angivelig gått to eller tre år mellom
hver gang skattyter har fått tilbakemelding. Ved klage vil saksbehandlingstid
på seks–syv år for å få saken ferdig, kunne forekomme, særlig hvis
saken går full runde i rettsapparatet. Dette er svært krevende både
for skattyter og for staten v/skattekontoret/Skattedirektoratet.
Det bør sikres en mer effektiv saksbehandling og tilstrebes økt
grad av samarbeidstenkning fra skattekontorets side i de tilfeller
det lar seg gjøre.
Med tidligere nemndsstruktur i ligningsbehandlingen var manglende
kompetanse innen skattefeltet et problem. Det kunne være en trussel
mot forsvarlig saksbehandling og vurdering i ligningsnemnd, overligningsnemnd
og fylkesskattenemnd.
Kompetansekravet til nemndsmedlemmene er hevet etter revisjonen
av ligningsloven i 2007. Skatteklagenemnda skal nå være sammensatt
slik at minst to tredjedeler av nemndas medlemmer har formell utdanning
innen fagområdene jus, regnskap eller økonomi, og yrkeserfaring
som omfatter minst ett av disse områdene. Sakene kan være meget
komplekse selv for fagpersoner. Tidvis opplever en problemstillinger innen
teknisk vanskelige skatteområder.
Det er derfor viktig at skattyter får anledning til å komme med
sitt syn direkte til skatteklagenemndas behandling av saken. I dag
må skattyter selv kontakte skattekontoret særskilt og be om at vedtaksforslaget til
nemnda oversendes. I slike tilfeller kan skattyter kommentere skriftlig
saksfremstillingen direkte før behandling i nemnda.
Forslagsstillerne mener en bør endre regelverket slik at alle
skattytere og eventuell fullmektig automatisk får tilsendt skattekontorets
forslag til vedtak med en tilstrekkelig frist til skriftlig å kommentere
denne.
En slik ordning vil sikre skattyter bedre mulighet til å påpeke
eventuelle feil og mangler, samt komme med sin vurdering av sakens
fakta og juss.
Forslagsstillerne mener det er uheldig at skattekontoret fører
nemndas synspunkter i penn og mener regelverket for nemndsarbeidet
skal endres, slik at skattekontoret på vanlig måte forbereder saken
og gir utrykk for sitt syn, hvoretter nemndas medlemmer påfører
sitt syn på saken som grunnlag for endelig vedtak. I mange tilfeller
vil nemndas syn samsvare med skattekontorets, og da kan en enkelt
gi uttrykk for det. I andre tilfeller vil nemnda eller enkelte medlemmer
av nemnda ha et avvikende syn som bør føres i penn av nemndsmedlemmet
selv, eventuelt med bistand fra skattekontoret ved behov.
Den nye nemndsstrukturen er bygget opp etter et nytt prinsipp
i forhold til tidligere nemndsstruktur. Saksbehandlingen er skriftlig,
og det avholdes bare møter i saker hvor avdelingene i nemnda ikke
blir enige om et utfall. Skriftlig behandling skaper noen utfordringer
med hensyn til skattyters påvirkningsmulighet, men er likevel ansett
som mer effektiv enn å behandle saker etter møteprinsippet. Forslagsstillerne
mener det må være et krav at nemndsmedlemmene ivaretar dialogen
seg imellom på en svært god måte for at dagens ordning med skriftlig
behandling skal være forsvarlig. Diskusjon i omstridte saker har vist
seg å være viktig for mange skattytere under klagebehandling i tidligere
nemndsstruktur.
Er skattekontoret misfornøyd med avgjørelsen, kan kontoret bringe
saken inn for riksskattenemnda. Skattekontoret skriver igjen selv
innstilling til vedtak, og får være til stede under nemndas behandling. Det
er et spørsmål om skattekontoret burde avskjæres fra ankemulighet
til riksskattenemnda i saker hvor skattyter får medhold av skatteklagenemnda,
tatt i betraktning den økte kompetanse i skatteklagenemndene og
skattyters behov for endelig avklaring. Ved stadige anker til riksskattenemnda
risikerer en at hele nemndsystemet undergraves.
Skattyter må betale påstått skyldig skatt, selv om hun bestrider
kravet, helt i utakt med pengekravsrett for øvrig. Skatt, tilleggsskatt
og renter blir innkrevet uavhengig av om vedtaket til slutt viser
seg å være gyldig. Kemneren har særlig tvangsmyndighet, og viser
seg ofte som en hard kreditor.
Omstridt skattegjeld bør ikke innkreves før endelig vedtak er
fattet eller ved rettslig behandling, ikke før dom er avsagt.
Norsk skatteforvaltning er dømt fire ganger av Høyesterett i
plenum, og én gang i Storkammer for brudd på menneskerettighetene.
Norge har nå en ny sak for Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg om
brudd på EMK artikkel 8. Forslagsstillerne kjenner også til flere
tilfeller der skattyter burde prøvd saken for menneskerettighetsdomstolen,
men hvor ressursene ikke har strukket til.
Det må forventes at skattemyndighetene forholder seg til Norges
menneskerettighetsforpliktelser.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen sette
ned et bredt sammensatt utvalg som får i oppgave å vurdere forholdet
mellom skatteetaten og borgerne i et videre perspektiv.
2. Stortinget ber regjeringen i forskrift fastsette at skattyter
automatisk får tilsendt utkast til vedtak fra skattekontoret ved
klagebehandling i skatteklagenemnda, slik at skattyter gis rimelig
anledning til å uttale seg skriftlig om skattekontorets utkast.
3. Stortinget ber regjeringen vurdere ulike modeller for
å sikre at skatteklagenemnda gis reell uavhengighet fra skatteetaten,
eventuelt vurdere et eget fagsekretariat for nemndsarbeidet.
4. Stortinget ber regjeringen endre praksis i skatteklagenemndene
slik at skattekontoret skriver egen saksutredning for egen regning,
og at skatteklagenemnda selv skriver egne merknader og eventuelt
avvikende forslag til vedtak på den enkelte skattesak, uten ytterligere
føringer fra skattekontoret.
5. Stortinget ber regjeringen endre reglene slik at skattekrav
ikke kan inndrives før vedtak om skatt er rettskraftig.
6. Stortinget ber regjeringen endre reglene slik at skatt
tilbakebetales til skattyter med forsinkelsesrente, ikke særskilte
lavere satser.
7. Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at
skattyter som lider forretningsmessig tap som følge av skattemyndighetenes
feil, får erstatning for lidt tap.
8. Stortinget ber regjeringen vurdere skjerpede beviskrav
for skattekontorets påstand ved skjønnsligning.
9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om lovfesting
av gjennomskjæringsregelen med klare vilkår for når gjennomskjæring
kan benyttes og i hvilke tilfeller gjennomskjæring kan skje.
10. Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med
å få skatteetaten til å fremstå som en serviceetat overfor skattyter.
11. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at skattytere
som vinner sin klagesak mot skatteetaten, automatisk tilkjennes
rett til dekning av nødvendige saksomkostninger, uten å måtte søke skatteetaten
om dette i ettertid.
12. Stortinget ber regjeringen vurdere å avskjære skattekontorets
mulighet til å anke skatteklagenemndas avgjørelse inn for riksskattenemnda
i saker der skattyter får medhold i skatteklagenemnda.
20. oktober 2010