Til Stortinget
Saksbehandlingen hos Sivilombudsmannen er skriftlig, og undersøkelsene
derfra baserer seg i all hovedsak på en gjennomgang av forvaltningens
saksdokumenter. Det er derfor avgjørende for en reell og effektiv
kontroll med forvaltningen at ombudsmannen har tilgang til alle
relevante saksdokumenter. Av denne grunn har Stortinget gitt ombudsmannen hjemmel
i ombudsmannsloven § 7 første ledd til å innhente fra forvaltningen
de dokumenter og opplysninger «han trenger for å kunne utføre sitt
verv». Bestemmelsen er sentral for ombudsmannens virksomhet.
Adgangen til forvaltningens dokumenter er imidlertid begrenset
i bestemmelsens annet ledd. Ved en henvisning til tvisteloven kapittel
22 begrenses ombudsmannens rett til forvaltningens saksdokumenter etter
hovedsakelig de samme regler som gjelder for bevisforbud og bevisfritak
for domstolene. Dersom loven skal leses etter sin ordlyd, vil blant
annet opplysninger undergitt lovbestemt taushetsplikt i utgangspunktet
være unntatt fra Sivilombudsmannens innsynsrett. Det samme gjelder
dokumenter som er gradert etter sikkerhetsloven eller beskyttelsesinstruksen.
I hvilken grad ombudsmannen har ubetinget rett til å få oversendt
forvaltningens interne saksdokumenter, er heller ikke åpenbart bare
ut fra ordlyden i loven.
Det er grunn til å stille spørsmål på prinsipielt grunnlag om
berettigelsen av å ha en henvisning i ombudsmannsloven til de bevisforbuds
og ‑fritaksgrunnene som gjelder for domstolenes virksomhet, all
den tid virksomhetene har en såvidt åpenbar ulik karakter.
Den viktigste forskjellen i denne sammenhengen er at dokumentbevis
som føres for de alminnelige domstolene i sivile saker, normalt
føres i åpen hovedforhandling der publikum har fri tilgang. Offentlig rettergang
er et viktig prinsipp i Norges rettstradisjon, og det gjelder strenge
regler for å føre rettssaker for lukkede dører. Publikum kan således
i normaltilfellene lett gjøre seg kjent med de dokumenter som fremlegges
som bevis i en sivil hovedforhandling. Dette medfører igjen at det
er et legitimt og saklig behov for å ha strenge regler for når og
hvordan taushetsbelagte opplysninger føres for en domstol.
Forvaltningsdokumenter som oversendes Sivilombudsmannen, blir
ikke tilgjengelig for offentligheten. Saksbehandlingen er ikke offentlig
på samme måte som en rettssak. De saksdokumenter som oversendes
fra forvaltningen, regnes ikke som Sivilombudsmannens saksdokumenter,
og dokumentene vil således heller ikke bli oversendt klager eller
undergitt offentlighet på annen måte uten forvaltningens samtykke.
Sivilombudsmannen og hans personale har dessuten en omfattende taushetsplikt
med hensyn til opplysninger som mottas i tjenesten, jf. ombudsmannsloven
§ 9 annet ledd. Denne taushetsplikten gjelder ikke bare overfor
offentligheten, men også overfor Stortinget.
Sivilombudsmannen har hittil stort sett fått tilgang på de dokumentene
som har vært ansett som nødvendige for saksbehandlingen. Dette har
imidlertid i flere saker først skjedd etter en omstendelig prosess
som har forsinket klagebehandlingen betydelig.
En vesentlig del av arbeidet forutsetter at Sivilombudsmannen
og hans medarbeidere gis tilgang på taushetsbelagt informasjon fra
forvaltningen. For taushetsplikt etter forvaltningsloven vil dette
stort sett være uproblematisk, ettersom forvaltningsloven § 13 b
første ledd nr. 4 fastslår at taushetsplikt ikke er til hinder for
at opplysningene brukes i forbindelse med «kontroll med forvaltningen».
Noe tilsvarende unntak finnes imidlertid ikke alltid i taushetspliktsbestemmelsene
i særlovgivningen, og heller ikke for graderte dokumenter.
Det er nettopp i de saker der forvaltningen arbeider i lukkede
rom – de sakene der allmennheten ikke har rett til innsyn – at sivilombudsmannskontrollen
er særlig viktig. Den lovregulering som i dag gjelder for Sivilombudsmannens
rett til forvaltningens dokumenter, er lite tilfredsstillende i
et slikt perspektiv. Den danske ombudsmannslovgivningen, som var gjenstand
for en inngående og grundig gjennomgang så sent som på 1990-tallet,
inneholder ikke noen tilsvarende begrensninger i ombudsmannens rett
til å kreve å få seg forelagt opplysninger fra forvaltningen.
Det er uheldig at ombudsmannsloven er uklar om hvilken rett Sivilombudsmannen
har til å få utlevert dokumenter fra forvaltningen, og dette skaper
tidvis problemer for saksbehandlingen. Dette innebærer et rettssikkerhetsproblem,
og det svekker tilliten til ombudsmannskontrollen. På denne bakgrunn
mener forslagsstillerne at det er behov for å oppheve ombudsmannsloven
§ 7 annet ledd.
Forslagsstillerne vil også benytte anledningen til å justere
§ 4 første ledd bokstav a til grunnlovsendringen 30. mars 2007 nr.
365 vedrørende Odelstinget, som trådte i kraft 1. oktober 2009,
samt korrigere en inkurie i § 7 tredje ledd i korttittelen for lov 13. august
1915 nr. 5 om domstolene.
Forslagsstillerne finner det videre hensiktsmessig å gi loven
en offisiell korttittel, som vil være lettere å henvise til og foreslår
«sivilombudsmannsloven».
Forslagsstillerne viser til at et utkast til forslag ble oversendt
Justisdepartementet for å få Justisdepartementets lovavdeling til
å foreta lovteknisk forhåndskontroll. Korrespondansen ligger vedlagt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann
for forvaltning
I
I lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen
gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(sivilombudsmannsloven)
§ 4 første ledd bokstav a skal lyde:
§ 7 annet ledd oppheves.
§ 7 nåværende tredje ledd blir annet ledd og skal lyde:
Ombudsmannen kan kreve bevisopptak ved domstolene etter reglene
i domstolloven § 43 annet ledd. Rettsmøtene
er ikke offentlige.
II
Loven trer i kraft straks.
Brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Justisdepartementet
v/statsråden,
datert 5. mai 2011
Anmodning om lovteknisk bistand
Partiene i Kontroll- og konstitusjonskomiteen vurderer å fremme
et representantforslag om å endre lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets
ombudsmann for forvaltningen § 7 ved å oppheve annet ledd.
Sivilombudsmannen utøver sin kontroll på vegne av Stortinget,
og til vanlig vil Stortinget selv foreslå eventuelle endringer uten
forutgående behandling i regjeringen. Av hensyn til sakens fremdrift
ønsker imidlertid komiteens partier å anmode justisministeren om
å tillate en forutgående lovteknisk kontroll fra Justisdepartementets
lovavdeling.
Dersom anmodningen imøtekommes, vil vi sette pris på om vedlagte
forslag blir gjennomgått med sikte på å kvalitetssikre forslagets
lovtekniske side.
Brev fra Justisdepartementet v/statsråden til kontroll- og
konstitusjonskomiteen,
datert 13. mai 2011
Vurdering av å fremme et representantforslag om å
endre lov om Stortingets ombudsmann for forvaltningen § 7 ved å oppheve
annet ledd – anmodning om lovteknisk bistand
Jeg viser til brev 5. mai 2011 fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen,
der jeg anmodes om å tillate en forutgående lovteknisk kontroll
fra Lovavdelingen. Lovavdelingen vil på grunnlag av det tilsendte materialet
foreta en lovteknisk gjennomgåelse. For ordens skyld opplyser jeg
om at Lovavdelingen rutinemessig gjennomgår lovforslag fra andre
departementer, og at avdelingen da uttaler seg som faginstans uten
at departementets ledelse bringes inn i saken. På tilsvarende måte
vil Kontroll- og konstitusjonskomiteen motta svar direkte fra Lovavdelingen
vedrørende endringer i sivilombudsmannsloven.
Brev fra Justisdepartementet v/lovavdelingen til kontroll-
og konstitusjonskomiteen,
datert 30. mai 2011
Utkast til representantforslag om endring av sivilombudsmannsloven
§ 7 – lovteknisk gjennomgåelse
Vi viser til brev 5. mai 2011 fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
til justisministeren samt svar fra justisministeren 13. mai 2011
om lovteknisk gjennomgåelse av et utkast til representantforslag
til endring av sivilombudsmannsloven § 7.
Dersom Sivilombudsmannen skal ha tilgang til opplysninger uten
hinder av taushets-plikt, bør det vurderes om dette skal fremgå
uttrykkelig av ombudsmannsloven (sml. formuleringen i forvaltningsloven
§ 13 f annet ledd).
Med sikte på en klarest mulig regulering i en endret § 7 vil
det være en fordel om premissene i lovforslaget i større utstrekning
redegjør mer detaljert for hvilke endringer som ligger i forslaget
sammenlignet med dagens rettstilstand. De ulike unntakene i tvisteloven
kap. 22 vil være et naturlig utgangspunkt for redegjørelsen. En
foreleggelse av forslaget etter Stortingets forretningsorden § 29
annet ledd annet eller tredje punktum vil kunne medføre bidrag på
dette punkt.
En endring av § 7 vil kunne føre til utvidet innsynsrett for
ombudsmannen, eller i det minste et sikrere grunnlag for innsynsretten,
for opplysninger som forvaltningen har lovbestemt taushetsplikt
for. § 9 annet ledd, som regulerer spørsmål om ombuds-mannens taushetsplikt,
omfatter imidlertid ikke alle tilfeller av lovbestemt taushetsplikt
for forvaltningen, slik som tilfeller der taushets-plikten følger
av offentlige interesser. Etter vårt skjønn bør det derfor vurderes om
en endring av § 7 bør medføre endringer også i § 9 annet ledd. Vi
nevner i denne sammen-heng at det i prinsippet neppe er helt tilfredsstillende
å bygge ombudsmannens taushets-plikt på et instrukssynspunkt, slik
det gjøres i Dokument nr. 8:33 (1999–2000) på s. 6. Som en viss
parallell viser vi til at Stortingets forretningsorden § 60 annet
ledd nr. 1 i større grad pålegger stortingsrepre-sen-tanter taushetsplikt av
hensyn til offentlige interesser. Heller ikke den bestem-melsen
dekker imidlertid uttømmende alle tilfeller der forvaltningen har
taushetsplikt.
Videre trenger lovforslaget en ikrafttredelsesbestemmelse. Det
kan være hensikts-messig om en benytter anledningen til å gi loven
en offisiell korttittel, som en så lettere kan bruke i henvisninger
i andre lover og i andre referanser. Det kan dessuten være hensiktsmessig
å benytte anledningen til å justere § 4 første ledd bokstav a til
grunnlovsendringen 30. mars 2007 nr. 365 vedrørende Odelstinget
som trådte i kraft 1. oktober 2009, samt korrigere en inkurie i
§ 7 tredje ledd i korttittelen for lov 13. august 1915 nr. 5 om
domstolene. Ser en bort fra spørsmålene i annet til fjerde avsnitt
ovenfor, kan forslaget i så fall utformes på følgende måte:
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:Vedtak til lovom endringer i lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann
for forvaltningenI
I lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen
gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov 22. juni 1962 nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen (sivilombudsmannsloven) [et kortere alternativ:
sivilombudsloven]
§ 4 første ledd bokstav a skal lyde:
§ 7 annet ledd oppheves.
§ 7 nåværende tredje ledd blir annet ledd og skal lyde:
Ombudsmannen kan kreve bevisopptak ved domstolene etter reglene
i domstolloven § 43 annet ledd. Rettsmøtene
er ikke offentlige.
II
Loven trer i kraft ... .
16. juni 2011