Prestene er en av de få yrkesgruppene som er pålagt boplikt i
prestebolig i kraft av sitt embete. Der en stilling lyses ut med
tjenestebolig, har presten såkalt boplikt. Det vil si at presten
er forpliktet til å bo i boligen så lenge vedkommende prest er i
stillingen. En prest kan likevel søke om fritak. Det kan være ulike grunner
til ønske om fritak, for eksempel at en ønsker å eie egen bolig
når en har oppnådd en viss alder, eller for eksempel helsemessige
årsaker tilsier at en bør bo et annet sted.
Mange prester opplever at boplikten er til hinder for å skaffe
seg egen bolig.
I tillegg er mange presteboliger i dårlig byggteknisk stand.
Kommunene har i mange tilfeller ikke økonomi til å vedlikeholde
og oppgradere disse til dagens standard. Med bakgrunn i dette opplever mange
prester at boplikten er mer som en tvang enn et gode.
En fjerdedel av Den norske kirkes prester er nå innvilget fritak
fra boplikten.
Boplikten kan også være til hinder for at prestefamilien kan
investere i egen bolig for fremtiden. En del prester har etter hvert
investert i en bolig som de må leie ut på grunn av boplikten. En
skjerpelse på beskatning av utleieboliger rammer prester med boplikt ekstra
hardt. Staten har ikke vært villig til å lage unntak for denne gruppen,
selv om prester muligens ufrivillig må bo i prestebolig.
Boplikten kan også skape problem for prestefamilien. Dersom presten
blir syk eller dør, må familien gå fra presteboligen. Dette kan
også medføre at prestefamilien får problem med å skaffe seg nytt
bosted på kort varsel.
Det er kirkeloven § 33 som regulerer kommunens plikt til å skaffe
prestene bolig. Paragrafens ordlyd er:
«Departementet kan pålegge en kommune å stille tjenestebolig
til rådighet for geistlig embets- eller tjenestemann. Staten dekker
i tilfelle kommunens utgifter etter regler fastsatt av Kongen».
Forskrift om statlig refusjon av utgifter til kommunale presteboliger
ble sist endret 1. juni 2007.
Hensikten med å endre forskriften var at kommunene nå ville få
en bedre utgiftsdekning for vedlikehold av boligene og ved utskifting
av eldre presteboliger til nyere boliger. Likevel meldes det om
at kommunene taper penger også med denne ordningen. Dette fordi
vedlikeholdstilskuddet på bolig og/eller leilighet som kommunen
mottar fra staten, er for lavt til å dekke faktiske utgifter. Dersom
presten får fritak fra boplikten, utgår refusjonen fra staten. Kommunen kan
da leie ut boligen på det åpne markedet. I mange tilfeller vil ikke
utleie dekke de faktiske utgifter på boligen. Dette tapet må kommunen
selv dekke. Dermed får kommunene en økt økonomisk belastning som
de ikke har mulighet til å styre, da det er bispedømmerådet som
innvilger fritak fra boplikt i kommunale presteboliger.
Bopliktordningen er omdiskutert, og det er både fordeler og ulemper
ved en slik ordning. Det positive er at det står en bolig og venter
på en ung prest når han eller hun søker et kall. Dermed slipper
vedkommende å gå ut på det private markedet og ta opp store lån.
Det kan gjøre det lettere å rekruttere til prestetjenesten i distriktene.
Et annet argument som blir brukt er at tjenesteboligen ligger
i det området der presten skal gjøre sin tjeneste. Forslagsstillerne
vil derfor understreke at kommuner selv kan inngå avtaler som innebærer
at bolig kan stilles til disposisjon for prester.
På den annen side har Kirkelig fellesråd i henhold til kirkeloven
ansvar for anskaffelse og drift av prestekontor som ofte ligger
sentralt plassert til kirken. Prestene har også fått tilnærmet samme
arbeidstidsavtale som andre arbeidstakere. Dermed har argumentet
om boplikt mistet en del av sin legitimitet. Det viktigste er at
presten er tilgjengelig for å ivareta menighetens behov.
Med bakgrunn i at flere av grunnene som medførte at det var behov
for boplikt for prester er endret, så foreslås det å oppheve den
kommunale boplikten for prester. Større fleksibilitet og lokalt
selvstyre vil gagne alle involverte parter.
I tillegg er veldig mange av presteboligene i en dårlig bygningsmessig
forfatning og har ikke lenger en standard som egner seg som bolig.
Dårlig kommuneøkonomi kan gjøre at de som er bevaringsverdige og
som inneholder viktig historie, forfaller.
I mange tilfeller kan det være en fordel å overlate disse boligene
til private da de ofte er bedre til å ivareta bevaringsverdige hus.
Dette må i tilfelle reguleres av andre offentlige organ.