Til Stortinget
Forslagsstillerne ønsker en mer målrettet og kraftfull bekjempelse
av narkotika. Narkotikamisbruk blant ungdom er fortsatt et stort
problem i samfunnet. Barn og unge skal ha mulighet til å vokse opp
i narkotikafrie miljøer. Skoler skal være narkotikafrie soner. Ikke
under noen omstendigheter kan skolene ha toleranse for bruk, oppbevaring
eller salg av rusmidler. Det er viktig at brudd på slike bestemmelser
må få raske og klare konsekvenser og medføre tett oppfølging av
den som blir tatt med rusmidler. Det er behov for mange ulike forebyggende
tiltak mot narkotikabruk i skolene. Forslagsstillerne anser en konsekvent
nulltoleranse fra skolenes side som det eneste alternativet for
å bekjempe narkotika mer målrettet. En slik nulltoleranse må medføre
at skolene arbeider med en rekke forebyggende tiltak. Skolene må
være aktive overfor foreldre, frivillige, samt kommunale og fylkeskommunale
organer med invitasjoner til møter og med informasjonsspredning
om problemene narkotikamisbruk medfører.
Forslagsstillerne vil fremheve at politiets tilstedeværelse i
ulike ungdomsmiljøer, og dialog med ungdom i risikogrupper, er viktig
for å hindre at ungdom begynner med narkotika. Samhandling og informasjonsutveksling
mellom foreldrene/foresatte, skolene, kommunene og politiet bidrar
til å spre kunnskap om hvem som er risikoutsatt og hvilke tegn og
signaler voksne bør være oppmerksomme på. Politiets holdningsskapende
arbeid må ikke begrenses til skolene. Når politiet er synlig og
tilgjengelig for ungdom og foreldre/foresatte på idrettsarrangementer,
fritidsklubber og fester av ulike slag vil terskelen for å ta kontakt
med politiet senkes, enten det er for å få råd og veiledning, eller
melde fra om mistenkelig oppførsel.
Nær kontakt mellom politiet og ungdomsmiljøene sikrer videre
at det lokale politiet i større grad er oppdatert om nye trender
innen unges misbruk av rusmidler. Slik kan politiets forebyggende
arbeid bli mer målrettet. Det vil også være viktig for informasjonsspredningen
til skoler og foreldre/foresatte.
Forslagsstillerne viser til den nylig inngåtte samarbeidsavtalen
mellom Oslo kommune Utdanningsetaten og Oslo politidistrikt om «rusmiddelforebyggende
arbeid i Osloskolene for perioden 2011–2013». Avtalen forplikter
partene til et aktivt og målrettet forebyggende arbeid, som vil
være et viktig bidrag for å sikre at barn og unge i Oslo får narkotikafrie
skoler. Et av virkemidlene i avtalen er at politiet foretar minst
et årlig besøk med narkotikahund på alle videregående skoler i Oslo.
Tiltaket kan imidlertid neppe gjennomføres fullt ut i 2011, fordi
det er for få tilgjengelige narkotikahunder. Forslagsstillerne vil i
denne forbindelse vise til at Høyres representanter gjentatte ganger
har foreslått at antallet narkotikahunder i politiet skal økes,
og foreslått bevilgninger til dette i sine alternative statsbudsjett.
Gjennomføringen av forebyggende tiltak med bruk av narkotikahund
på skoler er beskrevet i veilederen «Narkotikahund på skoler», utgitt
av strategisk stab ved Oslo politidistrikt i oktober 2011. Forslagsstillerne
anser dette som en god veiledning til hvordan tiltaket kan gjennomføres,
uten at det krenker elevenes privatliv eller rettssikkerhet. Det
er viktig at informasjonen fra politiet i forkant er klargjørende om
hensikten med tiltaket, og hvordan det skal gjennomføres. Elevene
må ha adgang til å forlate klasserommet hvis de ønsker, uten å bli
utsatt for en inkriminerende situasjon. Gjennomføringen av søket
i klasserommet vil være sentralt for hvor stigmatiserende tiltaket
oppleves. Forebyggende tiltak med narkotikahund bør ikke gjennomføres
hvis politiet har konkret mistanke mot én eller flere elever i en
klasse, i så fall bør de vanlige straffeprosessuelle virkemidlene
anvendes på alminnelig måte.
Forslagsstillerne har fått kjennskap til at flere politidistrikt
er restriktive til bruk av narkotikahund på skoler, som ledd i politiets
og skolenes forebyggende arbeid mot narkotika. Det er viktig at
det avklares at politiet og skolene har adgang til å avtale og gjennomføre
slike tiltak, under forutsetning av at de gjennomføres i henhold
til de veiledninger som foreligger.
Forslagsstillerne anerkjenner at det kan være vanskelig å trekke
en presis grense mellom politiets generelle handlingsfrihet, de
tiltak som kan gjennomføres uten krav til særskilt lovhjemmel, og
når en undersøkelse må være å anse som en ransaking. Etter forslagsstillernes
oppfatning medfører ikke nærværet av en politihund en krenkelse
av elevenes fysiske integritet som i seg selv er tilstrekkelig til
å utløse krav om ransakingsbeslutning. Det er av stor betydning for
elevenes rettssikkerhet at slike forebyggende tiltak gjennomføres
i henhold til veilederne som er utarbeidet, og ligger innenfor retningslinjene
gitt i Riksadvokatens rundskriv nr. 3/1999. Forslagsstillerne er
kjent med at Riksadvokaten for tiden arbeider med en gjennomgang
av dette rundskrivet og tilgrensende problemstillinger.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen sikre at politiet har adgang til å
gjennomføre forebyggende tiltak med bruk av narkotikahund, herunder
på skoler.
II
Stortinget ber regjeringen sikre at det etableres flere narkotikahundekvipasjer
til bruk for politiet.
12. desember 2011