Den viktigste drivkraften for verdiskaping og økonomisk utvikling
er evnen til å øke og legge til rette for innovasjon i både eksisterende
og nye bedrifter. Denne evnen er i stor grad bestemt av hvor godt
samfunnet legger forholdene til rette for at ambisiøse, kreative
og rastløse gründere får anerkjennelse og muligheter til å lykkes.
Ingen næringsmessig utviklingskraft er større enn summen av de mange nytenkende
gründerne som vil skape noe nytt og bedre, som skaper en større
verdi i markedet, eller som løser oppgaver på en smartere og mer
effektiv måte.
Forslagsstillerens visjon er derfor å legge til rette for et
mangfoldig og desentralisert næringsliv som genererer verdiskapende
innovasjoner og som derigjennom bidrar til økonomisk vekst, velferd
og et mer bærekraftig miljø.
Forslagsstilleren vil bygge en fremtidsrettet og nyskapende markedsøkonomi
basert på mangfold, innovasjon og bærekraft, med rammebetingelser
som stimulerer til verdiskapende innsats og kreativitet. Forslagsstilleren
vil at mennesker og bedrifter i kraft av sin skapertrang, sitt initiativ,
sin innsats og utholdenhet skal føle seg verdsatte og respekterte.
Forslagsstilleren vil skape en næringskultur og rammebetingelser
som stimulerer til verdiskapende entreprenørskap og et mangfold
av innovasjoner som baner veien for at stadig flere norske bedrifter
vil lykkes i en åpen og dynamisk verden som er full av muligheter
for både store og små virksomheter.
En styrke ved det norske entreprenørskapet er at relativt mange
nordmenn er gründere og småbedriftseiere. Faktisk har Norge tradisjonelt
vært et av de land i den rike delen av verden som scorer høyest
på sammenligninger over andelen av befolkningen mellom 18 og 64
år som i løpet av det siste året har deltatt i et forsøk på å starte
ny virksomhet eller er eier/leder av en bedrift som er yngre enn
42 måneder. Imidlertid viser nye tall at antallet er redusert betydelig
de siste årene. Særlig er andelen kvinnelige gründere redusert markant
de siste årene. Noe kan selvfølgelig tilskrives finanskrisen i 2008,
men langt fra alt, særlig fordi utviklingen viser en helt annen
retning i sammenlignbare land, noe tabellen under viser. Forskningssamarbeidet
Global Entrepreneurship Monitor kartlegger årlig gründeraktiviteten
i en rekke land. Den ferske 2011-rapporten viser at 6,9 prosent
av Norges befolkning var involvert i oppstartsforsøk eller nye bedrifter
i fjor. Norge har i tidligere år ligget i topp tre blant land i
sin gruppe av innovasjonsdrevne, vestlige økonomier. Bare Island
og Australia lå foran Norge i 2010. I 2011 er imidlertid Norge passert
av land som Tsjekkia, Hellas (!), Irland, Sør-Korea, Nederland,
Portugal, Taiwan, Storbritannia og USA.
Norge ligger nå nøyaktig på snittet av land i denne kategorien
og er rangert som nr. 12 av 23 og har som tabellen under viser en
svært bekymringsverdig utvikling.
[Figur:..\figurer\figurer til 8-78\fig1-dok8-201112-078.eps]
Sverige kom først med i undersøkelsen i 2010. Tallene for Sverige
viser 5,8 prosent i 2011 mot 4,9 i 2010. Altså samme utvikling/bilde
som i øvrige land det er naturlig å sammenligne seg med.
Norge har fortsatt flere entreprenører i emning i forhold til
nordiske naboer, men når det gjelder å skape nye lønnsomme produkter
og tjenester har Norge mye å lære. Ifølge den siste utgaven av Innovation Union
Scoreboard som ble offentliggjort 7. februar 2012, ligger Norge
på en 17. plass (samme plass som i 2010), og havner nok en gang
i kategorien «moderate innovatører». Øverst på tabellen troner Sveits, etterfulgt
av Sverige, Danmark, Tyskland og Finland, som alle omtales som «innovasjons-ledere».
I omtalen av Norge står det:
«Norway is one of the moderate innovators with a below average
performance. Relative strengths are in Human resources, Open, excellent
and attractive research systems, Finance and support and Linkages &
entrepreneurship. Relative weaknesses are in Firm investments, Intellectual
assets, Innovators and Economic effects. »
Mens ca. 30 prosent av norske virksomheter lanserer innovative
produkter/tjenester i løpet av en treårsperiode, viser rapporten
at mer enn 40 prosent av bedriftene i Sverige og Finland gjør det,
og nesten 60 prosent av bedriftene i Sveits.
[Figur:..\figurer\figurer til 8-78\fig2-dok8-201112-078.eps]
Etter forslagsstillerens syn betyr dette at Norge trenger en
ny næringspolitikk som stimulerer mer til nyskaping og som legger
forholdene til rette for gründere og et mangfold av verdiskapende
og innovative bedrifter i hele landet. Forslagsstilleren er særlig
opptatt av å legge forholdene til rette for vekstselskaper og selskaper
med potensial for vekst. Som det framgår av tabellen under, går
utviklingen også på dette området i feil retning. Alle indikasjoner
på dynamisk vekst er fraværende.
[Figur:..\figurer\figurer til 8-78\fig3-dok8-201112-078.eps]
Mens Norge i rekordåret 2008 hadde nesten 5 000 av både gasellebedrifter
og vekstbedrifter er tallet i 2011 mer enn halvert. Det er bekymringsfullt.
I det norske virkemiddelapparatet knyttet til Innovasjon Norge,
SIVA og Norges forskningsråd er det om lag 250 ulike offentlige
programmer og støtteordninger knyttet til det å starte, drive og
ekspandere norske bedrifter. Det kan settes store spørsmålstegn ved
innovasjonseffekten av disse ordningene. Den eksterne evalueringen
av Innovasjon Norges virksomhet antyder også at man her står overfor
et problem. Norge kan ikke slå seg til ro med en situasjon hvor
gründere tvinges inn i en virkemiddeljungel som påfører ytterligere
byrder i form av byråkratisk saksbehandling og omfattende rapporterings-
og kontrollrutiner som oppfattes som en hemsko. Samtidig gjør samfunnet
langt fra nok når det gjelder å gjøre gründerens hverdag enklere
og tryggere. Dessuten mangler man i stor grad et markedsbasert tilbud
på risikokapital for å støtte opp under de mest lovende gründerideene,
som ofte representerer innovasjoner med et stort verdiskapende potensial.
Som vist over må det også tas på alvor at flere internasjonale
undersøkelser plasserer Norge svært lavt når det gjelder hvor verdiskapende
de norske innovasjonene er. Mye tyder på at norske innovasjoner
er preget av liten effekt i forhold til innsatsen. For å ta et nytt
skritt fremover for norsk innovasjon og entreprenørskap er det derfor,
etter forslagsstillerens syn, helt avgjørende at man lykkes med
å skape sterkere insitamenter for å fremme og støtte opp under innovative
gründere med store ambisjoner og som har utviklet ideer og forretningskonsepter
med et stort verdiskapende potensial. Dette krever at man legger langt
større vekt på å lytte til gründernes behov og utfordringer, og
målretter innovasjonspolitikken langt sterkere inn på de områdene
som betyr mest for gründernes muligheter til å lykkes bedre i sine
verdiskapende forsøk.
Det betyr at man må fortsette å forenkle gründernes hverdag,
gjøre hverdagen deres tryggere, avbyråkratisere og forenkle de offentlige
støtteordningene, samt gjøre de offentlige virkemidlene mer relevante og
gründervennlige. Men først og fremst betyr det at man trenger et
tydelig løft og profesjonalisering i tilførselen av risikokapital
og tilhørende kompetanse for å gi gründerne større muligheter til
å lykkes.
Det finnes ingen absolutt mangel på kapital i verdens rikeste
land, snarere tvert imot. Likevel er risikokapital for gründere
og innovasjonsprosjekter en tydelig mangelvare i Norge. Dette paradokset
og problemet er blitt påpekt gjentatte ganger i en rekke rapporter
og analyser av innovasjon, entreprenørskap og konkurransekraft i
norsk økonomi. Dette kapitalproblemet er nært forbundet med et annet:
Mange gründerideer viser seg å være for lite foredlet og kvalitetssikret
til å sannsynliggjøre markedsmessig og kommersiell suksess, og mangler
derfor ofte også det vesentlige løftet og hjelpen som skal til for
å bli verdiskapende.
Årsaken til det paradoksale norske kapitalproblemet har mye å
gjøre med hvordan skattesystemet favoriserer og premierer investering
i bolig og fast eiendom heller enn i bedrifter og norsk næringsliv. Av
denne grunn investeres det kunstig mye i boliger og eiendommer og
tilsvarende altfor lite i innovasjon og entreprenørskap. Norge har
over lang tid vært sultefôret på investeringer i tidlig fase av
innovasjonsprosjekter. Etter forslagsstillerens vurdering er det derfor
helt nødvendig å gjøre private investeringer i såkorn-, oppstart-
og tidligfasene for nye bedrifter mer attraktivt og lønnsomt enn
det fremstår i dag, ikke minst når det gjelder investeringer i bolig
og eiendom.
Forslagsstilleren foreslår derfor en kapitalreform – for verdiskapende
innovasjon og entreprenørskap. Målet er å lette tilgangen på risikokapital
for alle gründere, og spesielt for innovative gründere med ideer
og konsepter med et stort verdiskapende potensial. Dessuten er målet
samtidig å legge til rette for enklere og åpnere tilgang til kompetanse,
nettverk, støtte og råd knyttet til kommersialisering av markedsrettede
innovasjoner, spesielt gjennom internasjonal satsing.
Gjennom reformen vil forslagsstilleren legge grunnlaget for et
mer markeds- og kommersielt rettet kapitaltilbud til gründere, et
større mangfold av tilbud som tilfører både kapital og kompetanse
tilpasset gründernes behov (mindre byråkratisk og kontrollorientert
enn i dag), fremme sterkere forbindelser med internasjonale venturekapital-miljøer
(som fremmer internasjonal kommersialisering) og fremme en mer offensiv,
utadrettet og verdiskapende kultur for innovasjon og entreprenørskap
i Norge.
Forslagsstilleren ser for seg to hovedelementer i en slik kapitalreform:
1. Økt tilgang på såkorn- og oppstartskapital
for alle gründere – Kapitalfunn og «gründerbørs».
2. Økt tilgang til venturekapital målrettet for innovative
ideer og prosjekter med et stort verdiskapende potensial.
Målet er å gjøre det vesentlig lettere for gründere å lykkes
med innovative satsinger basert på lettere tilgang til risikokapital
og lettere tilgang til kritisk forretnings- og kommersialiseringskompetanse.
Forslagsstilleren vil innføre en ordning med skattefradrag for
personer som skyter inn såkorn- og oppstartkapital i form av egenkapitalinnskudd,
aksjer eller konvertible avdragsfrie lån i tidlig fase (f.eks. innen
24 måneder etter registrering av foretak). Et målrettet skatteinsitament
for private investorer som stiller opp med kapital og kompetanse
for gründere i tidlig fase.
Grunnbetingelsen er at kapitalinnskuddet blir værende i bedriften,
uten reduksjon, i minimum 2–3 år etter innskuddet.
Forslagsstilleren ønsker en modell med fradrag i skatt tilsvarende
20 prosent, begrenset oppad til innskudd på 500 000 kroner per person.
Ordningene gjøres også gjeldende for foretakets gründer, når det gjelder
egne kapitalinnskudd. Maksimalt antall kapitalinnskytere med skattefradrag
per foretak er 3.
Dessuten vil forslagsstilleren at alle Kapitalfunn-innskudd registreres
i et offentlig register (sortert etter foretaksnummer). Et slikt
offentlig tilgjengelig register vil, etter forslagsstillerens syn,
gi økt anerkjennelse av gründere, av private investorer og samtidig styrke
muligheter for tilførsel av ytterligere kapital ved en senere oppskalering
av virksomheten. Kapitalfunn-registeret vil dessuten gi kapitalinnskyterne vesentlig
bedre muligheter til å omsette innskuddene videre på et senere tidspunkt.
Det siste er en viktig betingelse for at kapitalinnskudd skal bli
mer interessant for flere private investorer. Et offentlige Kapitalfunn-register
kan bli begynnelsen til en «gründerbørs» i Norge.
Forslagsstilleren viser til at Venstre lenge har erkjent at det
er behov for et regjeringsskifte for å skape et mer treffsikkert
svar på den kanskje aller største verdiskapende utfordringen i norsk
økonomi, mer verdiskapende innovasjon og entreprenørskap. Problemet
kan oppsummeres med mangel på risikokapital, samtidig som gründernes
behov settes i sentrum innenfor rammene av en dynamisk og liberal
markedsøkonomi.
Forslagsstilleren viser til at det tidligere er foreslått å dele
opp og fristille Innovasjon Norge (Dokument 8:3 S (2009–2010)).
For å tydeliggjøre dette forslaget ytterligere foreslås det at den
delen av Innovasjon Norges virksomhet (hoveddelen) som styrker tilførselen
av risikokapital til norske virksomheter (gjennom tilskudd, lån
og garantier) over en tiårsperiode, omformes til et nytt kapitalregelverk
for verdiskapende innovasjon og entreprenørskap basert på offentlig
forsterkning av et mangfold av private venturefond.
Et venturefond er et profesjonelt drevet fond som investerer
i bedrifter som ikke er notert på børs og som går inn i selskapene
på et tidlig tidspunkt i kommersialiseringsprosessen, men ikke like
tidlig som et såkornfond. En typisk situasjon er at selskapet står overfor
sitt første reelle kommersialiseringsforsøk med gode vekstmuligheter,
samtidig som satsingen er forbundet med betydelig markedsmessig
og økonomisk risiko. Fondet bidrar med både kapital og kompetanseressurser.
Som for såkornfond er risikoen høy og utviklingen i selskapene kan
variere sterkt.
Konkret foreslås det å erstatte nåværende tilbud på risikolån
og garantier gjennom Innovasjon Norge med et offentlig forsterket
mangfold av private venturefond og tilførsel av lignende forretningskompetanse.
Hovedregel er at staten tilfører kapital til kvalifiserte venturefond
på 40/60 basis (40 prosent offentlig/60 prosent privat), med et
tak på offentlige innskudd per fond på rundt 100 mill. kroner, for
en nærmere bestemt minimumsperiode. Etter minimumsperioden kan staten
fritt velge å selge seg ut av enkeltfond, og på den måten frigjøre
midler til forsterking av nye fond.
Sluttresultatet av en slik omlegging vil innebære oppbyggingen
av et sterkt venturekapital-marked i Norge. Noe som igjen tilbyr
innovative gründere og småbedrifter et spekter av alternative måter
å tilføre betydelig mer risikokapital på for å muliggjøre realisering
av ideer med et stort verdiskapende potensial, fra oppstart og tidlig
fase til oppskaleringsfasen frem mot en mer permanent oppkapitalisering
gjennom børsintroduksjon eller tilsvarende.
Et resultat av den skisserte venturekapital-reformen vil være
å skape et utvidet tilbud på risikokapital som styrker satsingsmulighetene
for innovative gründere og småbedrifter med ambisjoner og vilje
til å satse stort. Reformen vil skape og stimulere et mangfold av
profesjonelle venturefond gjennom offentlig forsterknng av privat
kapital. Dette vil igjen gjøre det langt mer attraktivt å drive
venturefond i Norge, og skape et vesentlig større og bredere venturekapital-marked.
Begge de to skisserte kapitalreformene vil gjøre det vesentlig
mer interessant og lønnsomt for private investorer å investere i
innovativt entreprenørskap, og på den måten bidra til økt verdiskaping
gjennom et mangfoldig og desentralisert innovativt entreprenørskap.
Samtidig gir begge reformene gründerne økt tilgang og hjelp til
å lykkes i sin kommersialisering gjennom tilførsel av investorenes
spisskompetanse og egne gründererfaringer. Det er nettopp den type
støtte som er mest målrettet mot en gründer som har ambisjoner,
og som samtidig ikke innebærer unødvendige former for kontroll,
byråkrati og skjemavelde for rastløse gründere som har knapt om
tid og behov for å rette oppmerksomhet mot egen innsats og det som
er viktigst for å lykkes.
Lykkes man med dette, vil det bidra til å skape en sterkere og
mer verdiskapende kultur for innovasjon og entreprenørskap i Norge.
Det finnes mange eksempler både internasjonalt og fra enkeltmiljøer
i Norge som gir klare signaler om hvor viktig slike reformer er.
Forslagsstilleren har lyttet til både gründere og internasjonal
erfaring, og mener nå at tiden er moden for å ta et vesentlig skritt
videre i denne delen av næringspolitikken.
Forslagsstilleren har også merket seg at dette er en problemstilling
nærings- og handelsministeren er opptatt av. I en pressemelding
(N 4/2012) fra departementet 6. mars 2012 sier statsråd Trond Giske
at:
«- Mange bedrifter slit med å finne finansiering i det dei
skal ta neste skritt etter sjølve etableringsfasen. Regjeringa er
oppteken av korleis verkemiddelapparatet kan innrettast for avhjelpe
dette. Nye såkornfond vil vere ein del av løysinga, samleies må
vi sjå på korleis andre verkemiddel kan innrettast betre.»
Innretningen av andre virkemiddel er nettopp det som skisseres
og foreslås i dette representantforslaget.