Til Stortinget
For forslagsstillerne er undervisning nøkkelen til å styrke dannelsesinnholdet
i høyere utdanning. Nyskapende undervisning og formidling basert
på forskning er med på å gi studentene nye perspektiver på fag,
fagfelt og allmenndannelse i seg selv.
Forslagsstillerne viser til hvordan Norges forskningsråds senterordninger
for forskning har økt kvaliteten på forskning og fått flere fagmiljøer
til å dyrke frem sterke, tunge fagmiljøer. Dette gjelder Sentre for
fremragende forskning (SFF), Senter for forskningsdrevet innovasjon
(SFI), Norwegian Centre of Expertise (NCE) og Forskningssenter for
miljøvennlig energi (FME). I debatten om dannelsesperspektivet i
høyere utdanning og forskning har Sentre for fremragende forskning
en særstilling.
Ordningen Sentre for fremragende forskning ble opprettet av Norges
forskningsråd i 2003. Siden er det opprettet 20 slike sentre i hele
landet innen de fleste fagområder.
Sentre for fremragende forskning skal stimulere norske forskningsmiljøer
til å etablere sentre viet langsiktig, grunnleggende forskning på
høyt internasjonalt nivå, og har som mål å heve kvaliteten på norsk
forskning. Det er etter forslagsstillernes syn derfor viktig at
Sentre for fremragende forskning driver undervisning på alle studienivåer,
for å dra nytte av denne kompetansen på flere arenaer.
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har siden
2011 hatt ansvar for å forvalte ordningen med sentre for fremragende
utdanning, og det er så langt opprettet ett slikt senter med ansvar
for kvalitet i lærerutdanningen som et samarbeid mellom Universitetet
i Oslo og Universitetet i Tromsø. Dette senteret ønsker å utvikle
en forskningsbasert og helhetlig lærerutdanning i samarbeid med
partnerskoler. Det skal være dyp integrasjon av forskning, utdanning
og praksis. Forslagsstillerne ønsker å motivere til økt kvalitet
i undervisningen, og vil foreslå å opprette flere sentre for fremragende
utdanning (SFU), med mål om like mange sentre som det er for fremragende
forskning.
Det er viktig for forslagsstillerne å understreke at sentre for
fremragende utdanning ikke skal være sentre for profesjonsutdanninger,
men for allmenndannelse og styrket undervisning og fagformidling
i alle slags utdanningsmiljøer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å bevilge midler
til opprettelse av flere sentre for fremragende utdanning, med mål
om 20 sentre innen 2020.
11. juni 2012