Lovavdelingen i Justisdepartementet er en juridisk ekspertenhet
tilgjengelig for regjeringen og statsforvaltningen. Lovavdelingen
gir juridiske råd til regjeringen og departementene og har ansvar
for å kvalitetssikre forslag til lover innholdsmessig og lovteknisk.
Alle lovforslag, med unntak av skattelovforslag, skal derfor forelegges
lovavdelingen før de fremmes for Stortinget. Avdelingen har også
juridisk ekspertkompetanse på sentrale fagområder og bidrar til
tolkning av lover og andre rettsspørsmål.
Forslagsstillerne viser til at Stortinget ikke har noe tilsvarende
apparat som kan bistå representantene når en ønsker å vedta en lovendring
på bakgrunn av et representantforslag eller ved utferdigelse av grunnlovsforslag.
I forrige stortingsperiode ble det fremmet et representantforslag
om en egen lovrådgiver på Stortinget. (Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal om egen lovrådgiver
for Stortinget, Dokument 8:120 S (2012–2013)). I dokumentet ble
det fremmet forslag om en utredning om hvordan Stortinget kan sikre
seg uavhengig kompetanse under behandling av lovforslag. Det ble
også fremhevet at det er behov for sakkyndig bistand for å få vurdert grunnlovmessigheten
ved lovforslag når det er behov for det. Forslagsstillerne viser
til at det var liten debatt om forslaget i salen, men at Venstres
stortingsrepresentanter stemte for forslaget.
Forslagsstillerne viser til at det er bred enighet om viktigheten
av at både lovforslag og grunnlovsforslag blir gjennomgått og kvalitetssikret
av faglig kompetente instanser, både lovteknisk og når det gjelder mulig
motstrid med Grunnloven og andre rettsregler. Det synes imidlertid
å være noe uenighet om hvorvidt forslag som blir utarbeidet på Stortinget
i dag får en slik kvalitetssikring. Forslagsstillerne mener det
er stor forskjell på den gjennomgang lovutkast får av Justisdepartementets
lovavdeling og det arbeidet Stortingets administrasjon kan bistå
med ved representantforslag. I dag blir representantforslag først
og fremst korrekturlest. Den lovtekniske kvalitetssikringen er,
etter forslagsstillernes syn, ikke på langt nær lik den lovavdelingen
i dag bistår med. Forslagsstillerne viser til at presidentskapets
flertall i forrige periode uttalte at:
«Administrasjonens lovtekniske gjennomgåelser bygger på de
samme prinsipper som Lovavdelingens lovtekniske gjennomgåelser av
regjeringens lovforslag».
Forslagsstillerne er ikke enige i dette.
Forslagsstillerne viser til at lovavdelingen har en helt annen
status og helt annen faglig tyngde enn det administrasjonen i Stortinget
har. Forslagsstillerne viser også til at Justisdepartementets lovavdeling gjennom
å gi veiledning og råd om rettslige spørsmål til regjeringsapparatet
får svært stor makt. Lovavdelingen nyter stor anseelse, både i regjeringen,
i Stortinget og i det juridiske fagmiljøet. Lovavdelingen tiltrekker
seg derfor mange dyktige jurister og er kjent for å ha et høyt faglig
nivå blant sine ansatte. Også dette bidrar til å gi lovavdelingen
makt.
Forslagsstillerne har ikke noe imot lovavdelingens sterke posisjon
i Norge, men mener det ville vært en styrke for Stortinget som maktpolitisk
organ å bygge opp en lignende avdeling. Forslagsstillerne viser
til at lovavdelingen er lojal mot statsforvaltningen og at deres
juridiske vurdering lett kan oppfattes som et partsinnlegg i saker
med uklar juridisk situasjon. Det vises til at juridisk tolkning
ikke er en objektiv vitenskap hvor svarene enten er riktige eller feil.
I enkelte tilfeller er jussen uklar, og i slike situasjoner mener
forslagsstillerne det er ekstra viktig at Stortinget har egen juridisk
kompetanse til å vurdere spørsmålet.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at det ville vært en
stor fordel om den juridiske kompetansen i Stortinget hadde styrket
seg. Dette ville, etter forslagsstillernes mening, ikke bare økt
den juridiske presisjonen i lovforslag, men også bidratt til å styrke Stortinget
som sådan.
Forslagsstillerne mener det både er et lovteknisk behov for en
egen lovavdeling i Stortinget og at det vil styrke demokratiet dersom
den juridiske kompetansen i den lovgivende forsamling blir styrket.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
Stortinget ber presidentskapet starte arbeidet med å opprette
en egen lovavdeling på Stortinget.