Til Stortinget
Norge har lange industrielle tradisjoner. Basert på bruk av naturgitte
forutsetninger og høy kompetanse har industrien vært med på å legge
grunnlaget for det velferdssamfunnet Norge er i dag. Industrien
i Norge har klart seg gjennomsnittlig godt de siste ti årene, ikke
minst på grunn av økt etterspørsel etter produkter til petroleumsutvinning.
Men det er en utfordring at 90 pst. av industriinvesteringene nå
skjer i bedrifter knyttet til petroleumsnæringen. Dette bidrar til
for tung vekting mot én industribransje og for liten vekting mot
fremtidens grønne industrier. Med redusert aktivitet på sokkelen
i årene som kommer, vil impulsen som har bidratt til industrivekst
de siste ti årene, avta.
Dermed er industriens rammevilkår igjen i søkelyset. Den kraftige
nedbyggingen av treforedlingsindustrien i Norge ble primært utløst
av endringer i det internasjonale markedet, men norske forhold var også
viktige. Til tross for at Stortinget våren 2013 vedtok en samlet
pakke for skogindustrien, er ennå ingen nye industriprosjekter etablert
og Investinors midler står ubenyttet. Til sammenligning er de samlede
rammevilkårene i Sverige og Finland slik at store og svært avanserte
industriprosjekter i skognæringen nå realiseres.
Det er næringspolitisk avgjørende at de samlede rammevilkårene
utvikles slik at man får etablert ny fremtidsrettet industri før
viktig kompetanse forvitrer, og det er også viktig at andre bransjer
ikke må gjennom en tilsvarende utvikling. Møbel, metall og generelt
vareproduserende industri står foran en del tilsvarende utfordringer
som treforedling har vært igjennom de siste åtte årene. For eksportintensiv virksomhet
er pris- og kostnadsutvikling et av de viktigste hindrene.
Stortinget har tidligere behandlet fiskerimelding, landbruksmelding,
forskningsmelding og petroleumsmelding, men det har ikke blitt lagt
frem en industrimelding for Stortinget. Med bakgrunn i dette ser
forslagsstillerne et behov for en stortingsmelding om norsk industris
rammevilkår, og at det trengs tiltak for å sikre norske bedrifters
konkurransekraft.
Store deler av industrien konkurrerer i et internasjonalt marked.
Vilkår i Norge som utformes helt ulikt de vilkårene utenlandske
aktører har, kan svekke bedriftenes konkurranseevne og få som konsekvens
at virksomheter legges ned eller fortrenges av nyetablert kapasitet
i land med bedre rammevilkår. Det kan føre til tap av arbeidsplasser,
verdiskaping, bosetting, kompetanse og forskning/teknologiutvikling.
Forslagsstillerne mener det nå, mer enn noen gang, er viktig at
norsk industri sikres forutsigbare og konkurransedyktige rammevilkår.
Forslagsstillerne er tilhengere av den nordiske velferdsmodellen.
På grunn av den kan alle få muligheter, og hele arbeidsstyrkens
kunnskapspotensial vil kunne realiseres. Slik kan man oppnå verdiskaping og
trygge grunnlaget for velferden fremover. Forslagsstillerne ønsker
derfor kun fornuftige, målrettede lettelser som kan legge til rette
for fremtidig verdiskaping og velferd.
Også Norge må ta den internasjonale utviklingen inn over seg,
når oljeinntektene avtar fremover og norsk økonomi blir mer lik
økonomien i nabolandene. Selskapsskatten må trolig reduseres, hvis
ikke kan man risikere at bedrifter flytter ut.
Formuesskatten på arbeidende kapital er også en utfordring for
norske bedrifter.
Derfor ønsker forslagsstillerne å fjerne denne, dvs. den delen
av formuesskatten som rammer driftsmidler som maskiner, traktorer
og fisketrålere investert i bedriftene og som bidrar til å trygge
arbeidsplasser over hele landet. Formuesskatten er skadelig for
eiere som må betale skatt i oppstartsfasen før bedriftene har begynt
å tjene penger. Formuesskatten legger beslag på midler som kunne
vært investert i å bygge opp bedriften og arbeidsplassene. Forslagsstillerne
mener i stedet at gründervirksomhet og jobbskaping bør stimuleres.
I dag er det mer gunstig skattemessig å investere i eiendom enn
i arbeidsplasser og ny teknologi. Det burde vært motsatt.
Et fritak for formuesskatt for arbeidende kapital vil ta bort
den skattediskrimineringen som norske private eiere har relativt
til offentlige eiere og utenlandske eiere i dag og dermed stimulere
nasjonalt, privat eierskap. Det vil dermed ta bort en konkurranseulempe
som det norske kapitalmarkedet har for innenlandske investorer.
Investeringene i industrien er redusert med 41 pst. siden finanskrisen
i 2008, og få bedrifter utenom næringsmiddel, petroleumsraffinering
og kjemisk industri investerer. Målt i reelle kroner er investeringene
i industrien i 2011–2013 lavere enn nivået på slutten 1990-tallet,
for ti år siden. For hvert år som går blir maskiner og produksjonsutstyr
eldre. Dansk industri har samme analyse, og for å møte denne utfordringen
fremmet den danske regjeringen et forslag om et «investeringsvindu»
for dansk verdiskaping.
Storbritannia vedtok en skattereform for bedriftsbeskatning i
2009 for å «fremme investeringer i forskning og vareproduksjon».
Sverige og Finland har tilsvarende redusert bedriftsbeskatningen
for å stimulere til investeringer. Norge stod dermed i en situasjon
i 2014 der flere av nabolandene har forbedret skattereglene for
investeringer i maskiner og produksjonsutstyr. I 2014 har Høyre,
Venstre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet bidratt til
forbedrede skattebetingelser for investeringer i maskiner ved å øke
avskrivningssatsen fra 20 til 30 pst. første år, redusert formuesskatten
på arbeidende kapital fra 1,1 pst. til 1 pst., samt redusere skattesatsen
for bedrifter fra 28 til 27 pst. Disse justeringene har vært positive for
norsk industri, men det er fremdeles behov for ytterligere tiltak
for å bedre industriens rammevilkår.
Norges konkurrentland har allerede satt inn betydelige tiltak
for å styrke investeringer i vareproduksjon. Derfor er det viktig
at Norge følger opp ved å forbedre vilkårene for konkurranseutsatt
næringsliv. Derfor har forslagsstillerne støttet oppnevnelsen av Scheel-utvalget,
som skal se på selskapsskatten.
I statsbudsjettet for 2012 endret Stortinget skatteloven slik
at produksjonsinnretninger med levetid mindre enn 20 år kan avskrives
med ti pst. istedenfor fire pst. Forbedringen på seks prosentpoeng
betyr en lettelse på 80 millioner kroner av en tidligere skatteskjerpelse
på 190 millioner kroner. I statsbudsjettet for 2014 vedtok Stortinget
en forbedring av avskrivningsregler for maskiner mv. som reduserer
næringslivets skatt med nærmere en milliard kroner i 2015. Forslagsstillerne
støtter at Scheel-utvalget skal se nærmere på avskrivningsreglene
for norske bedrifter.
Industrien er viktig både for verdiskaping og arbeidsplasser,
men også for utvikling av ny teknologi som trengs for å skape et
mer miljøvennlig samfunn. Klimaendringene og faren for global oppvarming
er en av nåtidens største utfordringer. Det kreves innsats på mange
fronter, og også industrien må bidra. Norsk industriell erfaring
og kompetanse må benyttes til å utvikle eksisterende industri og
samtidig være en viktig premissleverandør på tiltakssiden inn mot
det fornybare samfunnet. Forslagsstillerne vil derfor ha et tettere
samarbeid med industrien for løsninger som både ivaretar industriens
behov og i tillegg svarer på de politiske utfordringene som klimaendringene
stiller samfunnet overfor.
Industrien er en nødvendig bidragsyter til å løse nye, store
miljø- og klimautfordringer. Industrien leverer blant annet viktige
miljøløsninger til for eksempel transportindustri, som energieffektiviserende
løsninger, løsninger for CO2-rensing, og utslippsreduserende løsninger.
I tillegg har norsk industri teknologisk og industriell kompetanse
til å levere løsninger for ny fornybar energi, kanskje særlig når
det gjelder offshore vind.
Norge trenger en samlet og helhetlig politikk for klima, energi
og næringsutvikling. En samlet politikk på disse feltene vil skape
muligheter også for grønn verdiskaping, som i neste omgang vil gi
grobunn for videre innovasjon og teknologiutvikling i Norge. Det er
viktig at bedrifter som satser på fornybare løsninger belønnes for
å tenke fremtidsrettet. Forslagsstillerne ønsker en politikk som
er pådriver for forsknings- og innovasjonsprogrammer som støtter
produktutvikling, og som medvirker til å lokalisere pilot- og demonstrasjonsanlegg
for nye miljøvennlige teknologier og fornybar energi til Norge for
å posisjonere norske løsninger for et globalt marked.
Industri og øvrig næringsliv trenger stabile rammebetingelser
for å sikre videreutvikling, og særlig gjelder dette ved nyinvesteringer.
Enhver usikkerhet bidrar til risiko som senker avkastningen på nye
investeringer i produksjon og forskning. Mens f.eks. Sverige innførte
(grønne) elsertifikater for fornybar kraftutbygging i 2003, brukte
Norge årene frem til 2012 på en rekke forskjellige ordninger før
Norge i 2012 sluttet seg til det svenske elsertifikatmarkedet. Resultatet
har vært en betydelig oppgang i svensk investering i vindkraft fra
2005, mens de norske investeringene har vært svært lave, først og
fremst på grunn av usikkerhet om rammebetingelsene fra år til år.
I Norge har produksjonen ved vindkraftverkene økt fra ca. 1 TWh
i 2005 til 2 TWh i 2014 (+100 pst.), i Sverige har vindkraften økt
fra knapt 2 TWh i 2005 til over 10 TWh i 2012 (+500 pst.). Dette
er en enkel illustrasjon av hva som skjer når det lages et forutsigbart
og stabilt virkemiddel kontra et uforutsigbart virkemiddel. Kostnaden
for vindkraften er om lag den samme, kraftprisen er den samme, vinden
er den samme og den politiske målsettingen om utbygging er den samme.
Men i det usikre systemet som ble endret fra år til år økte produksjonen
med 100 pst., mens stabile rammebetingelser gav en økning på 500 pst.
Forslagsstillerne mener dette viser behovet for gode, stabile
og forutsigbare rammebetingelser.
Under klimaforliket fra 2012, støttet av de rød-grønne regjeringspartiene
sammen med Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti, ble det vedtatt
at klima- og teknologifondet skulle forseres ytterligere. Fondet har
vært og vil være et viktig virkemiddel for å støtte opp under både
mindre og større klimateknologiprosjekter. Det har blant annet bidratt
til økt forutsigbarhet for bedrifter som satser på klimavennlige
teknologiløsninger. Fondet kan derfor være et viktig virkemiddel
for å fremskyve en mer klimavennlig retning innenfor blant annet
tungindustrien.
Klimaforliket var en milepæl i sin tid, men i tråd med punktet
i samarbeidsavtalen mellom Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti
og Fremskrittspartiet skal dette forliket styrkes. Utfordringene
knyttet til de globale klimaendringene øker fortsatt, og dermed må
satsingen på klimavennlige løsninger styrkes ytterligere. For å
sikre en høyest mulig forutsigbarhet for industrien bør avkastningen
til klimateknologifondet settes til fire pst., i stedet for å legge
renten på statsobligasjoner på avsetningstidspunktet til grunn. Fondets
innretning bør også vurderes, for å sikre at de gode prosjektene
som fortjener støtte, får det.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
frem en stortingsmelding om industriens rammevilkår.
2. Stortinget ber regjeringen sette avkastningen til klimateknologifondet
til fire pst., samt vurdere innretningen av fondet og eventuelt
justere den.
11. november 2014