Til Stortinget
I St.meld. nr. 44 (2008–2009) Utdanningslinja foreslo regjeringen
Stoltenberg II utprøving av et nytt fag – arbeidslivsfag – som alternativ
til 2. fremmedspråk, norsk/samisk og engelsk fordypning på ungdomsskoletrinnet.
Intensjonen og det overordnede målet med faget har vært å øke elevenes
faglige motivasjon. Samtidig skulle faget gi elever som ønsket det,
større mulighet for å arbeide praktisk og prøve ut sine interesser
for yrkesfaglig opplæring og praktiske ferdigheter.
Høsten 2009 startet forsøk med arbeidslivsfaget. Utprøvingen
av arbeidslivsfaget omfattet fem kommuner på til sammen 16 skoler.
Om lag 23 prosent av elevmassen på 8. trinn på disse skolene valgte
faget denne første høsten.
I likhet med øvrige fag skulle arbeidslivsfaget vektlegge grunnleggende
ferdigheter på lik linje med alle andre fag.
Arbeidslivsfaget skal ta utgangspunkt i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene
i videregående opplæring, men tilpasses ungdomstrinnets nivå. Faget har
en forsøkslæreplan der elevene skal vurderes med karakter, og karakteren
skal telle med ved inntak til videregående opplæring.
Det har helt siden oppstart vært stor interesse blant skolene
for å delta i forsøket med arbeidslivsfaget. Søknader fra over halvparten
av landets kommuner om å få delta i forsøket med arbeidslivsfag
fra 2010 var et tydelig uttrykk for at faget imøtekom et behov som
skolene hadde for å tilby et mer praktisk innrettet fag til elevene.
Mange elever har etterspurt et mer praktisk alternativ til det
andre fremmedspråket, og mange lærere og skoler har ønsket å gi
elevene et slikt tilbud.
Våren 2010 ble det åpnet for utvidelse av forsøket, og det var
svært stor interesse fra kommunenes side. Regjeringen Stoltenberg
II åpnet derfor for at ytterligere 117 skoler kom med i forsøket.
På disse skolene valgte hele 1 635 elever (19 prosent av elevene) på
8. trinn arbeidslivsfaget.
I løpet av forsøksperioden har hele 133 skoler i 82 kommuner
deltatt.
I november 2013 leverte Norsk institutt for forskning om oppvekst,
velferd og aldring (NOVA) sin sluttrapport (NOVA Rapport 11/2013)
etter en treårig følgeevaluering av forsøket. Forslagsstillerne
viser til at hovedfunnene i evalueringen er udelt positive.
Fra lærerne som har deltatt i forsøket blir det blant annet trukket
fram at arbeidslivsfaget gir mulighet til å bruke andre pedagogiske
grep enn i andre fag.
Gjennom «å praktisere arbeidsliv» gir faget en praktisk tilnærming
til teori i ulike emner og bidrar til konkretisering. Lærerne peker
også på at faget er med på å etablere gode relasjoner til elevene
ved at en kommer tett på elevene på en annen måte enn i tradisjonell
klasseromsundervisning. Den praktiske innretningen gir også elevene
anledning til direkte å erfare konsekvenser av eget arbeid.
Evalueringen viser at en i forsøksperioden har lyktes med intensjonen
om å gi elevene mer praktisk tilpasset undervisning. Lærerne er
nærmest unisont enige om at faget i hovedsak har vært praktisk,
og ni av ti elever rapporterer at de har jobbet praktisk i mesteparten
eller over halvparten av undervisningstimene. Et klart flertall
(83 prosent) av elevene mener at de etter tre år med arbeidslivsfaget
har blitt flinkere til å jobbe med praktiske ting.
Et hovedfunn i evalueringen er at flertallet av elevene er svært
godt fornøyd med faget. På 10. trinn sier i overkant av åtte av
ti elever at de trives med faget. Like mange mener at de lærer mye
nyttig og at lærerne er flinke til å undervise. Sju av ti elever
mener at arbeidslivsfag er det beste faget de har på skolen. Evalueringen
viser at det særlig er den praktiske orienteringen i faget som appellerer
til elevene. For mange fungerer arbeidslivsfaget som et pusterom
fra det elevene oppfatter som en teoritung skolehverdag.
Lærerne i arbeidslivsfaget synes at faget fungerer svært godt
og at de trives med å undervise i faget. I likhet med elevene mener
lærerne at faget gir et pusterom fra en ellers teoritung skolehverdag,
og de erfarer at faget gir elever mestringsopplevelser. I tillegg
framhever mange lærere at arbeidslivsfaget gir en god ramme for
å utvikle gode relasjoner til elever.
Evalueringen viser at omtrent én av fem elever på forsøksskolene
har deltatt i arbeidslivsfaget. Ifølge skolelederne har arbeidslivsfaget
i størst grad rekruttert elever som under andre omstendigheter ville
ha valgt fordypningsfagene. Det er flest gutter (68 prosent) som
velger arbeidslivsfag. I tillegg skiller elevene på arbeidslivsfag
seg ut ved at de har betydelig svakere læringsresultater, blant
annet målt ved resultater på nasjonale prøver.
En av intensjonene ved å innføre forsøket med arbeidslivsfaget
har vært å styrke elevenes faglige motivasjon. Evalueringen viser
at 37 prosent av elevene uttrykker at arbeidslivsfaget har en slik
virkning, men i evalueringen trekkes det fram at svarene tyder på
at elevene synes det er vanskelig å vurdere hva slags betydning
arbeidslivsfaget har hatt for deres skolemotivasjon.
Lærerne er imidlertid betydelig mer overbevist om at arbeidslivsfaget
bidrar til å øke elevenes skolemotivasjon. Seks av ti mener at flertallet
av elevene har blitt mer motivert i andre fag etter å ha tatt arbeidslivsfag,
og ytterligere tre av ti mener at nesten halvparten har blitt mer
skolemotivert. Det er også mange lærere som mener at flertallet
av elevene har økt sine grunnleggende ferdigheter og gjort dem bedre
i stand til å velge videregående opplæring.
Samlet sett viser evalueringen svært positive resultater. Både
oppslutningen om arbeidslivsfaget og resultatene av NOVAs evaluering
viser at det er behov for et fag som arbeidslivsfag på ungdomstrinnet. Forslagsstillerne
mener dette taler for at alle skoler med ungdomstrinn bør tilby
elevene arbeidslivsfag som et alternativ til 2. fremmedspråk og
fordypning i norsk/samisk og engelsk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen innføre
arbeidslivsfag som et obligatorisk tilbud på ungdomstrinnet.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for gode veiledninger
til å bistå ved utarbeidelse av lokale læreplaner i faget.
3. Stortinget ber regjeringen legge til rette for etterutdanning
av lærere som skal undervise i arbeidslivsfaget.
4. mars 2015