Til Stortinget
Forslagsstiller mener at kravene til kompetanse i barnehagen
må skjerpes hvis alle barn skal være garantert et barnehagetilbud
av høy faglig kvalitet.
Nasjonale og internasjonale forskningsfunn viser at tidlig innsats,
i barnehage og skole, betyr mye for hvordan et barn klarer seg gjennom
livet. Å sørge for at barna som går i barnehagen får muligheten
til å leke, lære og utvikle seg i trygge omgivelser med omsorgsfulle
voksne, har en langvarig positiv effekt, blant annet på læring i
skolen. Særlig barn av foreldre med lav utdanning og barn med fremmedspråklig bakgrunn
har stort utbytte av barnehagens tilbud.
Barnehagen er første steg i utdanningsløpet. Det er en pedagogisk
institusjon med et klart mandat for hva barna skal oppleve og lære.
Er barnehagen god, får barna et solid grunnlag for videre utvikling
og læring. Mens forskningen viser at et barnehagetilbud av dårlig
kvalitet kan virke negativt for barna, spesielt for de yngste, viser
den at barn som går i gode barnehager trives bedre og klarer seg
bedre på skolen. Kvaliteten på en barnehage er avhengig av dem som
arbeider der.
Barnehagens kvalitet har stor betydning, selv mange år etter
at barna slutter i barnehagen. Blant suksesskriteriene for en god
barnehage er kompetent og tydelig ledelse, passende antall barn
per voksen, stabilitet i personalet og de ansattes pedagogiske kompetanse.
Kvaliteten i barnehagen er kort og godt knyttet til dem som arbeider
der.
Andelen barnehagelærere i norske barnehager er på rundt 33 prosent,
vesentlig lavere andel enn i andre utdanningsinstitusjoner. Norge
er det eneste av 25 undersøkte OECD-land som verken har 50 prosent
pedagoger eller 80 prosent ansatte med barnefaglig kompetanse. I
Sverige er det rundt 50 prosent pedagoger i barnehagen. Øie-utvalget
slo derfor fast at «andelen ansatte med utdannelse for arbeid i
barnehage må kunne sies å være lav» i Norge. Så selv om Norge har
høy voksentetthet i barnehagene, er det fortsatt en vei å gå hva
gjelder pedagogisk og barnefaglig kompetanse.
Ansatte uten barnehagelærerutdanning gjør en svært viktig jobb
i barnehagen, og det kan ikke være et mål at barnehagen skal lukkes
for andre yrkesgrupper. Snarere tvert imot. Samtidig har barnehagelærerne
en faglig kompetanse som er nødvendig for å sikre god ledelse og
skikkelig oppfølging av alle barn i barnehagen, ikke minst barn
med spesielle behov. Det er derfor viktig å sikre at alle avdelinger,
i alle barnehager, har en grunnbemanning av fagutdannet personale.
De områdene av landet som har hatt lavest andel barnehagelærere,
er Oslo, Akershus og deler av Rogaland. Der har problemene med mangel
på barnehagelærere vært selvforsterkende: Når det er få pedagoger
og dårlig faglig miljø, så slutter flere. Men det hjelper å sette
seg mål: Kanvas er en privat barnehageeier som har satset på å ha
50 prosent barnehagelærere i sine barnehager. Til tross for at de
holder til i områder som mangler barnehagelærere, klarer de likevel
å rekruttere nok pedagoger. De mener at det å heve andelen barnehagelærere
i barnehagen skaper større faglighet og mer engasjement og trivsel
blant de ansatte. Derfor blir barnehagelærerne værende i barnehagen.
I dag er kravet i forskrift om pedagogisk bemanning, gitt i medhold
av barnehageloven, at «det skal være minimum én pedagogisk leder
per 14–18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder per
7–9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid
er over seks timer.»
§ 3 i forskriften åpner for at barnehageeier unntaksvis kan søke
kommunen om midlertidig dispensasjon fra normen om pedagogisk bemanning.
Slike dispensasjoner skal være en form for nødløsning fordi personer
uten godkjent førskolelærerutdanning ansettes i stillinger som krever
førskolelærerutdanning. Men mange steder er kommunens omgang med
slike dispensasjoner svært liberal, slik at nødløsningen over tid
blir regelen. Resultatet er at mange barn går på avdelinger uten
skikkelig pedagogisk kompetanse. Når man vet hva forskningen sier
om betydningen av høy kvalitet i barnehagene, er det klart at en
slik situasjon er uholdbar.
I dag er det kommunene og barnehageeierne som har ansvaret for
at barnehageansatte får nødvendig kompetanseutvikling. Lærerløftet
som den rød-grønne regjeringen startet opp, og som regjeringen Solberg
viderefører, har ført til at langt flere lærere enn tidligere nå
har muligheten til kompetanseutvikling. Det er på tide med et tilsvarende
faglig løft i barnehagene, for alle barnehageansatte.
Arbeid med barnehagebarn er like kunnskapskrevende som å arbeide
med skoleelever. Videre foregår det en rivende utvikling innen barnehagepedagogikken
og det barnefaglige feltet generelt. Å gjøre denne kunnskapen tilgjengelig
for ansatte i barnehagene gjennom kompetanseutvikling vil kunne
få stor betydning for kvaliteten i barnehagene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen fjerne
kommunenes mulighet til å gi varige dispensasjoner fra dagens krav
om barnehagelærerutdanning for pedagogiske ledere.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag til lov som
sikrer at 50 prosent av de ansatte i hver barnehage skal ha utdanning
som barnehagelærer.
28. april 2015