Skriftlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2496 (2019-2020)
Innlevert: 02.09.2020
Sendt: 03.09.2020
Besvart: 09.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Spørsmål

Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Vil statsråden lytte til taxinæringa som er i en fortvilt situasjon, og utsette regjeringens planlagte deregulering av taximarkedet?

Begrunnelse

Det er stor uro og bekymring blant mange drosjesjåfører over situasjonen i næringa. Ett eksempel på hvor alvorlig situasjonen er kom i en artikkel fra NRK 24. august. Denne viste at 70 prosent av drosjesjåførene i Stavanger nå er permittert og at omsetningen er halvert denne sommeren.
Det er mye som tyder på at aktiviteten i næringa vil kunne være lav i lengere tid framover, da pandemien ikke er over. På tross av dette har regjeringen planlagt å deregulere taximarkedet fra og med 1. november. Norges taxiforbund er svært tydelig overfor regjeringen og ber om at dereguleringen utsettes til neste sommer. Også Innlandet, Vestfold og Telemark, Rogaland, Agder, Trøndelag, Viken, Nordland og Troms og Finnmark fylkeskommune har alle bedt regjeringen om å utsette endringene av taximarkedet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Drosjenæringen er, som mange andre næringer, i en vanskelig situasjon som følge av utbruddet av covid-19. Virusutbruddet førte til store fall i etterspørselen etter drosjetjenester. Jeg er oppmerksom på at etterspørselen etter drosjetjenester ikke er tilbake på nivået fra før utbruddet av covid-19, og at dette har innvirkning på aktørene i næringen.
Tidspunktet for iverksettelse av ny drosjeregulering er fastsatt i lov, og kan bare endres av Stortinget.
Nettopp på bakgrunn av den vanskelige situasjonen for drosjenæringen som følge av utbruddet av covid-19, fremmet regjeringen i mai i år en proposisjon for Stortinget om å utsette iverksettelsen av endringene i drosjereguleringen med fire måneder frem til 1. november 2020.
I forbindelse med framlegget gjorde regjeringen en grundig vurdering av hvor lang utsettelsen av regelendringene burde være. Høringsinstansene hadde ulike synspunkt på dette spørsmålet. Det var viktig for regjeringen å bidra til at drosjetilbudet ikke forvitret helt som følge av covid-19-utbruddet, og til at det også på sikt ville være et godt drosjetilbud i hele landet. Regjeringen la i vurderingen også vekt på å gi fylkeskommunene og Statens vegvesen tilstrekkelig tid til forberedelser, og på at utsettelsen ikke skulle få for store konsekvenser for aktører som hadde planlagt å gå inn i markedet under de nye reglene.
I forslaget til Stortinget ble det vist til at en utsettelse på fire måneder ville gi god balanse mellom hensynet til de som ønsker regelverket utsatt, og de som ønsker iverksettelse så snart som mulig. Det ble fremhevet at utsettelsen skulle ivareta både at det er usikkert hvor lenge tiltakene og virkningene av covid-19-utbruddet vil vare, og at det er ønskelig å legge til rette for nye aktører og for at de lovendringene Stortinget har vedtatt blir gjennomført så raskt som mulig.
Jeg mener regjeringen ga Stortinget et godt grunnlag for å vurdere spørsmålet om utsatt iverksettelse av den nye drosjereguleringen, og forholder meg til Stortingets lovvedtak fra juni i år om at endringene i drosjereguleringen skal tre i kraft 1. november 2020.