Skriftlig spørsmål fra Sandra Borch (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1152 (2020-2021)
Innlevert: 01.02.2021
Sendt: 02.02.2021
Besvart: 09.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sandra Borch (Sp)

Spørsmål

Sandra Borch (Sp): Vil statsråden gjøre strakstiltak for å utbedre og sikre veien sør for Lavangsdalen til Vollan, og at dette blir en utvidelse av prosjektet sett i sammenheng med ny innfartsvei fra Lavangsdalen til Tromsø?

Begrunnelse

I helga gikk det dessverre igjen liv tapt på innfartsveien fra Balsfjord til Tromsø. To personer mistet livet i en front mot front kollisjon på E8 i Lavangsdalen søndag kveld.
E8 gjennom Lavangdalen er dessverre blitt kjent i hele landet for sine mange ulykker. Det er en av Nord-Norges mest trafikkerte veier. For nøyaktig 10 år siden i januar 2011 gikk fem liv tapt og 35 personer ble skadd. Det var det første vendepunktet for denne veien. Etter massivt press om å utbedre veien med nødvendige sikringstiltak ble det gjort vedtak kort tid etterpå om strakstiltak. Arbeidet med utbedringen ble igangsatt samme år, og på strekningen som er utbedret har antall ulykker gått ned med over 90 %.
I årene i ettertid har derimot ytterligere seks liv gått tapt på andre deler av denne veien. Nå er det besluttet at innfartsveien fra nordenden av Lavangsdalen til Tromsø etter mange år med omkamper endelig skal settes i gang neste år, og det er en klar forventing om at det ikke blir ytterligere forsinkelser i dette prosjektet.
Uavhengig av det nevnte igangsatte veiprosjektet ovenfor, vil det fortsatt være en utfordring sør for Lavangsdalen og til Vollan. En strekning det har vært flere dødsulykker, og hvor søndagens ulykke fant sted. Det er ingen tvil om at det burde iverksettes utbedring og sikringstiltak også her, og det bør gjennomføres som en utvidelse av utbedringen som er tenkt mellom Tromsø og Lavangsdalen, som uansett skal påbegynnes neste år.
Det ble iverksett tiltak etter ulykka i veien 2011, og midtdelere i Lavangsdalen stod ferdig høsten 2013. Det tok altså et og et halvt år fra planlegging startet til veien stod ferdig. Det bør dermed ikke være veldig mye vanskeligere denne gangen, det handler om politisk vilje og det handler om å redde liv.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I 2011 var det en dødsulykke med fem omkomne, fire hardt skadde og to lettere skadde i Lavangsdalen. Etter ulykken ble det igangsatt et arbeid for å se på muligheten for økt trafikksikkerhet på strekningen E8 Nordkjosbotn-Tromsø. Statens vegvesen utarbeidet en trafikksikkerhetsutredning for strekninga, som også anbefalte kortsiktige tiltak, i påvente av større investeringstiltak.
Gjennomførte strakstiltak var blant annet:

• Endring av fartsgrense. Fartsgrensen i nordre del av Lavangsdalen var 90 km/t, men satt ned til 80 etter TS-rapporten i 2011. (Fartsgrensen i Lavangsdalen var 80 km/t frem til 2018, da ble det gjort mindre tiltak med sideterrenget, slik at fartsgrensen kunne settes opp til 90 km/t der det er midtdeler med rekkverk)
• Etablering av fartstavler
• Siderekkverk/sikring av sideterreng
• Siktrydding
• Etablering av kontrollplass

I 2013 ble prosjektet med å breddeutvide vegen og etablere midtdeler med rekkverk utført på ca. 10 km av Lavangsdalen. Denne delstrekningen ble valgt fordi den kunne planlegges og utbygges raskt. Det ble gjennomført planlegging etter plan- og bygningsloven, prosjektering, utarbeidelse av konkurransegrunnlag og utbygging av en ca. 10 km strekning på ca. 2,5 år.
Den sørligste delen av Lavangsdalen har ikke midtdeler med rekkverk (ca. 2,5 km). Denne delstrekningen ble ikke planlagt og utbygd samtidig med etableringen av midtrekkrekkverk i 2013, i hovedsak fordi den har krevende grunnforhold og det er behov for ekstra skredsikring. Etablering av midtdeler med rekkverk her er ikke mulig uten at vegen legges delvis om i ny trasé. Det må bli et eget nytt stort prosjekt som krever omfattende og egen finansiering før prosjektet eventuelt kan realiseres.
Tromsø kommune har vedtatt reguleringsplan for E8 Sørbotn - Laukslett (Ramfjorden) i 2020. Prosjektet har fått midler til forberedende arbeider i 2021-budsjettet. Anleggsstart forutsetter stortingsvedtak om oppstart, og politisk prioritering i NTP 2022-2033.
Det er ikke en umiddelbar sammenheng mellom gjennomføringen av prosjektet E8 Sørbotn-Laukslett og forlengelse av midtdeler med rekkverk mot sør i Lavangsdalen, ut over at begge prosjektene vil bidra til en lengre sammenhengende strekning med midtdeler.
Prosjektene ligger et stykke fra hverandre, som gjør at det ikke er noen potensiell stordriftsfordel med å samkjøre disse to prosjektene i en felles kontrakt. Det er for eksempel ikke noe potensiale i å utnytte masser mellom de to anleggene, eller utnytte maskiner og utstyr. Det ligger et mindre potensial for lavere tilriggingskostnader, men samtidig også en risiko i form av ulik kompleksitet og forskjellige grunnforhold.
Reguleringsplanen for strekningen sør i Lavangsdalen må ferdigstilles før det kan lyses ut et konkurransegrunnlag. Dette må inngå i grunnlaget for en investeringsbeslutning for prosjektet E8 Sørbotn-Laukslett. Dette innebærer at tidspunktet for en slik investeringsbeslutning vil bli vesentlig utsatt dersom disse to prosjektene skal samkjøres i en felles kontrakt.
Statens vegvesen vurderer det derfor til at det samlet sett er liten eller ingen gevinst i å se disse to prosjektene i sammenheng, og det er en vurdering som jeg slutter meg til.
Mulige tiltak på kort sikt på den sørligste delen av Lavangsdalen kan være:

• Endring av fartsgrense
• Sette opp fartstavle
• Fartsmåling: ATK/streknings-ATK
• Forsterket midtoppmerking
• Driftstiltak

Eksempelvis var rv. 80 mellom Fauske og Bodø den mest ulykkesbelastede strekningen i nord i 2006-2011. Denne strekningen hadde tilsvarende utfordringer som i Lavangsdalen. Ettersom det manglet midler til større tiltak her, ble det satt opp ATK, og farten redusert til 70 km/t. Tiltaket har hatt stor effekt på denne strekningen.
Resten av vegstrekningen mot Nordkjosbotn har forholdsvis god standard ut fra trafikkmengde, med unntak av de siste 1,7 km. Den siste delen som har fartsgrense 60 km/t, Jernberg-Nordkjosbotn er ferdig planlagt. Denne strekningen vil kunne bli vurdert nærmere i arbeidet med å følge opp Nasjonal transportplan 2022-2033 som legges frem for Stortinget om kort tid.
Etter den tragiske ulykken 31. januar 2021 har jeg vært i dialog med både Statens vegvesen og Balsfjord og Tromsø kommuner. Jeg har gjennom denne dialogen fått nyttige innspill som Samferdselsdepartementet vil ta med seg i det videre arbeidet. På bakgrunn av de aktuelle tiltakene som det redegjøres for ovenfor vil jeg nå vurdere nærmere hvilke tiltak som bør gjennomføres for å bedre trafikksikkerheten på strekningen. Dette gjelder både tiltak som kan settes i gang relativt raskt, og ev. større tiltak som vil kreve noe lenger tid å få på plass, f.eks. større utbedringstiltak.