Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1208 (2022-2023)
Innlevert: 01.02.2023
Sendt: 01.02.2023
Besvart: 06.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Når vil forhandlingene om en byvekstavtale for Tromsø komme i gang igjen og vil regjeringen øke det statlige økonomiske bidraget inn i en byvekstavtale for Tromsø basert på Stortingets vedtak?

Begrunnelse

I høst ble forhandlingene om en byvekstavtale for Tromsø brutt. Bakgrunnen for dette var at kommunen og fylkeskommunen ikke var fornøyd med regjeringens økonomiske bidrag inn i en byvekstavtale. I budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV som ble vedtatt av Stortinget i desember står det at «Stortinget ber regjeringen gjenoppta forhandlingene om byvekstavtale med Tromsø med en statlig finansiering slik at bompengeandelen er på nivå med andre inngåtte byvekstavtaler hensyntatt Tromsøs behov».
Bypakken som ble vedtatt på Stortinget i juni 2021 ble ansett som det første steget mot en byvekstavtale for Tromsø. Da bypakken ble behandlet på Stortinget understreket Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV i transport- og kommunikasjonskomiteen følgende:

«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker at denne bypakken bare er et første steg på veien mot en byvekstavtale for Tromsø. Disse medlemmer forutsetter at forhandlingene om en byvekstavtale kommer i gang umiddelbart. Tromsø har vært klar til å forhandle om en byvekstavtale lenge».

Regjeringspartiene har lagt store forventninger til en byvekstavtale for Tromsø. Både når det gjelder forhandlingene, men også om staten sin andel inn i en byvekstavtale for Tromsø.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I mitt svar til representanten Erlend Svardal Bøe i november i fjor, jf. spørsmål nr. 343, påpekte jeg at i byvekstavtalene skal nullvekstmålet legges til grunn. Det betyr at klimagassutslipp, kø, luftforurensing og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Hvis Tromsø når nullvekstmålet, vil dette gi en bedre og mer miljøvennlig by for innbyggerne. Det bør derfor etter min mening være en rekke tiltak som er aktuelle å diskutere for å nå dette målet, også innenfor de rammene staten har trukket opp for sitt bidrag.
Det er for tidlig å si når forhandlingene vil bli startet opp igjen. Lokale parter må være villige til å gjenoppta forhandlingene, og i mitt ovennevnte svar i november påpekte jeg at døren til videre forhandlinger fortsatt er åpen fra statens side. Dette gjelder fortsatt, og kommunen og fylkeskommunen bør vurdere å ta kontakt med Statens vegvesen for å fortsette forhandlingene om en byvekstavtale dersom de ønsker det.
Når det gjelder spørsmålet om et eventuelt økt statlig økonomisk bidrag utover det som tidligere er meddelt, vil dette bli vurdert i de ordinære budsjettprosessene. Jeg må derfor få komme tilbake til dette i oppfølgingen av anmodningsvedtaket.