Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:52 (2023-2024)
Innlevert: 06.10.2023
Sendt: 09.10.2023
Besvart: 13.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Hva er regjeringens plan for dialog med EU om fremtidig bruk av unntaksreglene for jernbane slik at Norge også i fremtiden kan direktetildele persontog-ruter til et offentlig selskap fremfor å sette dem ut på anbud, når vil dialogen med EU bli gjenopptatt og regner regjeringen med at spørsmålet vil være avklart innen stortingsvalget i 2025?

Begrunnelse

I en NTB-artikkel torsdag 5. oktober 2023 ("Ingen dialog mellom Norge og EU om togprivatisering") fremgår det at Norge ikke har hatt dialog med EU siden februar 2022 om hvordan vi i fremtiden kan bruke unntaksbestemmelsen i de nye EU-reglene på jernbanefeltet for å unngå å bli tvunget til å konkurranseutsette persontogdrift, men i stedet direktetildele.
I Hurdalsplattformen slo regjeringspartiene fast at man «så raskt som mulig» skulle gå i dialog med EU for å sikre seg dette. Denne representant merker seg at dialogen har hatt mer enn halvannet års avbrekk og det over halvveis i regjeringsperioden ennå ikke er kommet noen avklaring.
Rødt deler regjeringspartienes og stortingsflertallets syn om at norsk jernbane bør samles mer i dag og best kan drives av det offentlige, for å sikre stordriftsfordeler og langsiktighet til fordel for både ansatte, reisende og samfunnet som helhet. En avklaring om fremtidig direktetildeling er et viktig skritt på veien dit.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Denne regjeringen har stanset konkurranseutsettingen av persontogtrafikken på Østlandet, og Jernbanedirektoratet har direktetildelt til Vy de to kontraktene som omhandler denne trafikken. Disse kontraktene vil gjelde fra ruteterminskiftet i desember i år og ti år fremover. Denne direktetildelingen er gjort på bakgrunn av eksisterende unntaksbestemmelser som i løpet av året vil bli avløst av nye regler.
Fra 25. desember i år vil det gjelde nye regler for hvordan den kompetente myndigheten (i Norge er dette Jernbanedirektoratet) skal gå frem for å tildele kontrakter om offentlige tjenesteforpliktelser med persontransport med jernbane (trafikkavtaler). Som utgangspunkt skal slike kontrakter tildeles etter en anbudskonkurranse, men det finnes enkelte unntaksmuligheter for å likevel direktetildele trafikkavtaler. I tildelingsbrevet for 2023 fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere dette handlingsrommet for bruk av unntaksbestemmelser i kollektivtransportforordningen, særlig om unntaket i artikkel 5 nr. 4a er anvendelig for norske forhold på lengre sikt. Jeg har nylig mottatt direktoratets vurdering, og vurderer nå innretningen av den videre dialogen med EU for en nærmere avklaring av disse forholdene.