Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1377 (2023-2024)
Innlevert: 28.02.2024
Sendt: 28.02.2024
Besvart: 06.03.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): I hvilken grad gjennomfører det offentlige ID-kontroll, ved fysisk fremmøte eller BANK-ID, ved utdeling av henholdsvis 1) d-nummer, 2) personnummer og 3) HMS-kort?

Begrunnelse

Når det gjelder D-nummer: På Skatteetatens nettsider står det at "Virksomheten som bestiller d-nummer til deg kan kreve at identiteten din kontrolleres. Da må du bestille time hos Skatteetaten for ID-kontroll." Med "kan kreve" tolker jeg at det er opp til virksomheten om den ansatte blir ID-sjekket før man får d-nummer.
Når det gjelder HMS-kort: Slik jeg forstår det kreves det i dag ikke fysisk oppmøte for den som skal ha HMS-kortet. I selve søkeprosessen til HMS-kortet må det, meg opplyst, kun gis en fullmakt gjennom ID-porten av en person som har en offisiell rolle i firmaet, typisk en leder i bedriften. Da brukes BankID eller liknende. Slik jeg har fått opplyst trenger ikke arbeideren som skal bruke HMS-kortet verifisere seg med BankID eller fysisk oppmøte. Jeg ønsker å få oppklart hvorvidt dette stemmer.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Først vil jeg for ordens skyld vise til at ordningene med d-nummer og personnummer sorterer under finansministeren. Opplysninger om disse ordningene nedenfor er derfor innhentet fra Finansdepartementet.
Skatteetaten, som folkeregistermyndighet, tildeler d-nummer til personer som har en midlertidig eller kortvarig tilknytning til Norge. Tildeling skjer på bakgrunn av rekvisisjon, og det er kun offentlige myndigheter, offentlige virksomheter og finansforetak som kan rekvirere et d-nummer. Det er rekvirentene som avgjør om vedkommende må møte personlig på skattekontoret for identitetskontroll, jf. folkeregisterforskriften § 2-2-5.
Skatteetaten er rekvirent der en person trenger d-nummer i forbindelse med søknad om skattekort. For utstedelse av skattekort stilles det krav om at det er foretatt en kvalifisert ID-kontroll ved personlig oppmøte på skattekontoret. Med en kvalifisert ID-kontroll menes bruk av tekniske og taktiske virkemidler for en trygg og sikker dokument- og personkontroll for å vurdere ektheten til det fremlagte dokumentet, om personen er den vedkommende utgir seg for å være og om personen er rettmessig eier av det fremlagte dokumentet. Noen grupper skatteytere er unntatt oppmøteplikten for ID-kontroll. Dette gjelder blant annet personer som arbeider på norsk sokkel eller skip, og personer som er begrenset skattepliktige og bosatt i utlandet, og andre hvor det anses å være svært byrdefullt å møte personlig på skattekontor.
Fødselsnummer tildeles barn som fødes i Norge og ved registrering av innflytting til Norge. Personer som kommer fra utlandet for å bosette seg eller for å oppholde seg i en norsk kommune i minst seks måneder, plikter å møte personlig på skattekontoret, legitimere seg og melde innflytting.
Alle som skal ha HMS-kort, må ha enten et norsk fødselsnummer eller et d-nummer i Folkeregisteret, med den identitetskontroll det innebærer. Det stilles ikke krav om at arbeidstaker som skal ha HMS-kort må legitimere seg med BankID eller ved fysisk oppmøte for at kortet skal kunne utstedes. Arbeidsgiver er pålagt å gjennomføre nødvendig identitetskontroll før bestilling av kort. Kortutsteder skal på vegne av Arbeidstilsynet også kontrollere arbeidstakerens identitet. Kontrollen gjennomføres ved at kortutsteder kontrollerer at det er samsvar mellom innsendt legitimasjonsdokument og innsendt portrettbilde av arbeidstakeren som skal ha kortet. Arbeidstilsynet stiller de samme kravene som utlendingsmyndighetene til godkjent legitimasjon, og det stilles også en rekke krav til portrettbildet.