Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1653 (2023-2024)
Innlevert: 03.04.2024
Sendt: 04.04.2024
Besvart: 11.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hva vil forslaget til NTP ha å si for investeringer i jernbane mellom Bergen og Oslo og Gøteborg og Oslo i mrd. og innkorting av reisetid?

Begrunnelse

NTP en nå lagt frem om vi ser hvor de store pengene er foreslått innenfor jernbaneinvesteringer. Enda mer til østlandsområdet som nylig har fått innkorting til Ski. Det ser ut som regjeringen legger mer til rette for å korte inn reisetiden mellom Oslo og Gøteborg enn Oslo og Bergen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: En av de viktigste oppgavene til jernbanen i transportsystemet, er å bidra med kapasitetssterk, areal- og energieffektiv og miljøvennlig transport inn og ut av de store byene i landet. I tråd med jernbanestrategien i NTP 2025-2036 er det derfor lagt opp til store investeringer både på Bergensbanen og Østfoldbanen.
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er prioritert med oppstart tidlig i planperioden for NTP 2025-2036. Banedelen er estimert til å koste 15,8 mrd. kr. Ny jernbane mellom Arna og Stanghelle gir en sikrere reisevei for passasjerer og gods og om lag 15 minutter kortere reisetid mellom Oslo/Voss og Bergen.
På Østfoldbanen legger NTP opp til at det skal investeres 15,9 mrd. i planperioden i infrastrukturtiltak som gir tilbudsforbedringer for Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Tilbudsforbedringene kommer hovedsakelig i form av frekvensøkninger; fra ett til to tog i timen i grunnrute til Fredrikstad og i rushtid til og fra Sarpsborg og Halden. I tillegg vil denne nye infrastruktur gi et par minutters kortere reisetid mellom Oslo og Fredrikstad/Halden/Gøteborg.