Skriftlig spørsmål fra Svein Harberg (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1879 (2023-2024)
Innlevert: 26.04.2024
Sendt: 26.04.2024
Besvart: 03.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Svein Harberg (H)

Spørsmål

Svein Harberg (H): Vil statsråden ta initiativ til at det innføres krav om trepunktsbelte for persontrafikk for personer som sitter i rullestol under reise?

Begrunnelse

Til tross for at det er tre-punktsbelte på ordinære seter i alle busser og drosjer, så er det kun et fåtall som har dette tilbudet for personer som sitter i egen rullestol under reise. Ifølge Norges Handikapforbund er det mange som føler at dette gjør reisen utrygg. Det er åpenbart at trepunkts belte er langt tryggere enn et magebelte ved en kollisjon. Også under kjøring med større eller mindre rykk, opplever mange funksjonshemmede å sitte ustabilt i kjøretøyet. Mange funksjonshemmede har færre muskler til å både holde overkroppen rett ved rykk, og kan ha dårligere forutsetninger for å ta seg for med hendene. Det vil være relativt små kostnader knyttet til å etterinnstallere en slik belteløsning, eller inkludere anordning for trepunktsbelte ved nykjøp.
Forskrift om universell utforming av motorvogn i løyvepliktig transport mv regulerer krav til kjøretøy som transporterer funksjonshemmede. Kjøretøy for persontransport må følge en rekke EU krav, men for kjøretøy som bare går i innenlandstrafikk, vil egne nasjonale krav neppe være konkurransevridende i forhold til utenlandske operatører. Å innføre krav om trepunktsbelte for personer i rullestol vil utvilsomt øke sikkerheten og tryggheten for passasjerene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er viktig å ivareta sikkerheten ved transport av personer med nedsatt funksjonsevne. Statens vegvesen opplyser at dagens krav om topunkts bilbelter i busser for passasjerer som sitter i rullestol kan føre til økt risiko og opplevd utrygghet. Kun et begrenset antall biler og busser tilbyr trepunktsbelter for denne passasjergruppen i dag.

Jeg vil derfor be Statens vegvesen starte en utredning om mulig krav om trepunkts bilbelter for passasjer i rullestol i motorvogn som brukes i løyvepliktig transport. Kostnadsmessige konsekvenser for transporttilbydere, handlingsrommet innenfor våre EØS-forpliktelser samt i hvilken grad formålet kan ivaretas ved anbud i kollektivtrafikken, vil være en del av en slik utredning.