Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:1937 (2023-2024)
Innlevert: 30.04.2024
Sendt: 02.05.2024
Besvart: 10.05.2024 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hva er status og når kan vi forvente at forordningen om digitale tjenester (Digital Services Act – DSA) blir gjeldende i norsk lov?

Begrunnelse

Forordningen for digitale tjenester (DSA) trådte i EU i kraft 16. november 2022 og skal gjelde for alle digitale plattformer fra 17. februar 2024. Gjennom DSA vil det blant annet innføres et forbud mot adferdsbasert markedsføring rettet mot barn og unge. Det er ikke tvil om at influensere gjennom sosiale medier har stor påvirkning på mange barn, unge og sårbare. Influensere deler helseråd og slanketips uten faglig kompetanse. De bryter også markedsføringsloven jevnlig, eksempelvis ved framvisning av alkohol og villedende reklame for produkter gjennom mangelfull og direkte feilaktig informasjon. Den praksisen altfor mange influensere har på sosiale medier i dag, har i tillegg direkte skadelig påvirkning i form av kroppspress. Den bidrar også til normalisering av kosmetiske inngrep. Det er viktig å få plass et forbud mot adferdsbasert markedsføring rettet mot barn og unge raskt.

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: Jeg deler representant Pettersens bekymring for enkelte sosiale mediers påvirkning på særlig sårbare grupper, som for eksempel barn og unge, og hva dette gjør med barn og unges fysiske og mentale helse og velvære.
Forordningen om digitale tjenester (DSA) er EUs verktøy for å beskytte barn og unge på nett. DSA skal sikre et tryggere internett for brukerne, beskytte grunnleggende rettigheter og skape et mer åpent og rettferdig miljø for digitale plattformer. Formålet er å forebygge ulovlige og skadelige aktiviteter på internett og spredning av desinformasjon. DSA inneholder regler som forbyr adferdsbasert reklame rettet mot mindreårige basert på profilering ved bruk av deres personopplysninger. Forordningen har også regler som pålegger plattformene å iverksette passende tiltak for å sikre et høyt nivå av personvern og sikkerhet for mindreårige på egne tjenester.
DSA er en indre markedsregulering, og er EØS-relevant og aktuell for innlemmelse i EØS-avtalen. I DSA er kommisjonen gitt håndhevningskompetanse overfor de aller største plattformene og søkemotorene. Hvordan dette skal håndteres overfor EØS EFTA-landene, må avklares før forordningen eventuelt kan tas inn i EØS-avtalen, og vil være sentralt for spørsmålet om myndighetsoverføring ved en eventuell innlemming i EØS-avtalen. EFTA-sekretariatet har opprettet en arbeidsgruppe på EFTA-nivå – Digital Platform Task Force – bestående av fageksperter fra de tre EØS EFTA-statene som arbeider med EØS-tilpasninger til forordningen.
En eventuell nasjonal gjennomføring av forordningen vil kreve lovendring. DFD leder en interdepartemental arbeidsgruppe bestående av KUD, BFD, UD, NFD og JD, som arbeider parallelt med forberedelsene til en mulig nasjonal gjennomføring av forordningen. Berørte underliggende etater er også involvert.
Tidslinje for arbeidet vil blant annet avhenge av hvilke tilpasninger EØS EFTA-statene får fremforhandlet med EU-siden. Saken har høy prioritet fra vår side. Ved en eventuell innlemmelse i EØS-avtalen vil det bli tatt forbehold om Stortingets samtykke.