Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1943 (2023-2024)
Innlevert: 01.05.2024
Sendt: 02.05.2024
Besvart: 10.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Nye Veier har nylig varslet at ønsker å bygge store deler av ny E6 mellom Ranheim og Værnes med lavere standard enn hva Stortinget la til grunn da planene for ny vei ble vedtatt i 2018 av et stort flertall, inkludert dagens regjeringspartier.
Vil statsråden med ansvar for vei engasjere seg i saken, slik at trønderne endelig får en fullgod vei som kan frakte folk, varer og tjenester trygt og raskt fra A til B, og som kan bygge de to gamle fylkene sammen på en tilfredsstillende måte?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortinget vedtok finansiering av E6 Ranheim–Åsen i sin behandling av Prop. 81 S (2017–2018). Da Nye Veier overtok strekningen var det besluttede standardvalget firefelts vei med fartsgrense 90 km/t mellom Ranheim og Værnes og to- og trefelts vei mellom Kvithammer og Åsen. Prop. 81 S (2017–2018) la til grunn firefelts vei og 110 km/t på mesteparten av strekningen, men oppga at det kunne være aktuelt med lavere hastighet på enkelte deler av strekningen.
Nye Veier skal bygge en moderne og trafikksikker firefelts vei på strekningen. Som følge av kostnadsøkninger og økte krav til klima og miljø har selskapet foreslått noen endringer som vil gi en reduksjon i inngrep og øke graden av gjenbruk. Selskapet foreslår å redusere hastigheten til 100 km/t på delstrekningen Sveberg–Værnes og avslutte utbyggingen på Hellstranda. Da vil en kunne justere linjeføringen noe og dermed spare kostnader, redusere CO2-utslipp og redusere arealbeslag.
Nye Veier vil nå jobbe sammen med kommunene om videre prosess og utredning av foreslåtte tiltak.
Som representanten er kjent med, og som Fremskrittspartiet har vært en pådriver for, prioriterer Nye Veier selv strekningene innenfor tildelt portefølje basert på hvilke strekninger som til enhver tid gir størst nytte for samfunnet. Jeg legger til grunn at dette har vært styrende for Nye Veiers vurderinger også i denne saken og at de løsninger Nye Veier har kommet frem til for E6 Ranheim–Åsen sikrer en trafikksikker og fremtidsrettet ny vei. En overprøving av Nye Veiers prioritering vil etter min oppfatning være i strid med Nye Veiers modell, som jeg oppfatter at representanten har vært en forkjemper for å beholde.