I Stortingets møte 13. juni 2013 ble det gjort slikt
1. I lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonstrygd for
sjømenn skal § 1 annet ledd bokstav b lyde:
b) Skip under 100 tonnasjeenheter/registertonn brutto
som er innført i norsk skipsregister, dersom rederiet samtidig disponerer
større skip som går inn under bokstav a, og arbeidstakerne om bord
er fast ansatt i rederiet etter bestemmelser i skipsarbeidsloven med
rett og plikt til å tjenestegjøre på samtlige av rederiets skip,
2. I lov 12. desember 1958 nr. 10 om yrkesskadetrygd
skal § 2 første ledd bokstav e tredje punktum lyde:
Likeledes har rederen rett til å få godtgjort
av arbeids- og velferdsetaten utlegg til begravelse etter reglene
i folketrygdloven dersom han etter skipsarbeidsloven §
8-2 første ledd har måttet bekoste begravelsen.
3. Sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18 oppheves.
4. I lov 12. juni 1987 nr. 48 om norsk internasjonalt
skipsregister § 8 gjøres følgende endringer:
§ 8 første ledd skal lyde:
Bestemmelsene i skipsarbeidsloven §§ 3-1 fjerde ledd,
§§ 3-3 til 3-8, § 4-2 tredje ledd, § 4-6 første ledd bokstav a,
§ 5-1 annet ledd, § 5-2 første ledd annet punktum, annet og tredje
ledd, § 5-3 annet og tredje ledd bokstav a til d, § 5-4, § 5-6 annet
og fjerde ledd, § 5-7, § 5-9, §§ 5-10 og 5-12, §§ 6-1 til 6-3, §§
7-2 og 7-3, §§ 7-5 til 7-12, § 8-4 og kapittel 11 kan
fravikes i tariffavtale.
§ 12 annet ledd bokstav d skal lyde:
5. I lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten skal
§ 408 annet ledd annet punktum lyde:
Om opptak av forklaring gjelder skipsarbeidsloven
§ 9-3 første ledd tilsvarende for passasjerer.
6. I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd skal
§ 8-24 tredje ledd bokstav c lyde:
7. I lov 10. juni 2005 nr. 40 om Likestillings-
og diskrimineringsombudet og Likestillings- og diskrimineringsnemnda
skal § 1 annet ledd nr. 10 lyde:
8. I lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet gjøres
følgende endringer:
§ 1 skal lyde:
§ 1 Lovens formål
Loven skal trygge liv og helse, miljø og materielle verdier
ved å legge til rette for god skipssikkerhet og sikkerhetsstyring,
herunder hindre forurensning fra skip, sikre et fullt forsvarlig
arbeidsmiljø og trygge arbeidsforhold om bord på skipet,
samt et godt og tidsmessig tilsyn.
9. I lov 19. desember 2008 nr. 123 om endringer i
sjømannsloven oppheves del I og del II.
§ 1-1 Lovens formål
Lovens formål er:
a. å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling
i arbeidslivet til sjøs,
b. sammen med skipssikkerhetsloven å sikre et arbeidsmiljø
som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon
og full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med
en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den
teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet,
c. å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet
til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon,
d. å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne selv
kan ivareta og utvikle arbeidsmiljøet i virksomheten i samarbeid
med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll
fra offentlig myndighet,
e. å bidra til et inkluderende arbeidsliv.
§ 1-2 Lovens virkeområde
(1) Loven får anvendelse for arbeidstaker som har sitt
arbeid om bord på norsk skip. Kapittel 8 til 10 får også anvendelse
for andre som har sitt arbeid om bord på norsk skip.
(2) Loven gjelder ikke for arbeidstaker som:
a. bare arbeider om bord mens skipet ligger i
havn,
b. gjør tjeneste på Forsvarets skip, med unntak av sivilt
personell på skip befraktet av Forsvaret.
(3) Departementet kan gi utfyllende forskrifter til første
og annet ledd, herunder om:
a. i hvilken utstrekning loven ikke får anvendelse på
arbeidstaker som utfører arbeid som etter sin karakter ikke utgjør
en del av skipets ordinære drift,
b. i hvilken utstrekning loven skal gjelde for arbeidstaker
som omfattes av tjenestemannsloven,
c. hva som etter loven er å anse som skip,
d. hvorvidt og i hvilken utstrekning loven skal gjelde for
arbeidstaker som har sitt arbeid om bord på annen innretning i sjøen
enn skip, og utenlandsk skip så langt folkeretten tillater det og
skipet befinner seg i Norges territorialfarvann, herunder i Svalbards
eller Jan Mayens territorialfarvann.
§ 1-3 Ufravikelighet
(1) Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker,
med mindre det er særskilt fastsatt i loven eller i forskrift gitt
med hjemmel i loven.
(2) For arbeidstaker som har sitt arbeid om bord på skip
registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS) fastsetter
NIS-loven § 8 første ledd om og i hvilken utstrekning loven kan
fravikes.
§ 2-1 Arbeidsgiveren
Med arbeidsgiveren menes i denne lov den som har ansatt
arbeidstaker for arbeid om bord på skip.
§ 2-2 Arbeidsgiverens alminnelige
plikter og ansvar
(1) Arbeidsgiveren skal sørge for at bestemmelser gitt
i eller i medhold av loven og arbeidsavtalen blir overholdt, bortsett
fra i tilfeller der rederiet i loven er pålagt å sørge for dette.
(2) Arbeidsgiveren er ansvarlig overfor egne arbeidstakere
for at de får oppfylt de økonomiske krav og rettigheter de har etter
arbeidsavtalen og etter bestemmelser gitt i eller i medhold av loven.
(3) Er arbeidsgiveren en annen enn rederiet, har arbeidsgiveren
plikt til å medvirke til at rederiets plikter etter § 2-4 første
og tredje ledd blir overholdt. Videre plikter
arbeidsgiveren skriftlig å underrette arbeidstakeren om hvem som
til enhver tid er rederiet og hvilke plikter rederiet har etter
§ 2-4.
§ 2-3 Rederiet
(1) Med rederiet menes i denne lov den som i henhold til
skipssikkerhetsloven § 4 er å anse som rederi.
(2) Departementet kan gi forskrifter om hvem som skal anses
som rederi etter første ledd.
§ 2-4 Rederiets alminnelige plikter og ansvar mv.
(1) Er arbeidsgiveren en annen enn rederiet, har rederiet
plikt til å påse at bestemmelser gitt i eller i medhold av loven
eller i arbeidsavtalen blir overholdt overfor arbeidstaker som har
sitt arbeid på skipet.
(2) Rederiet skal sørge for at bestemmelser gitt i eller
i medhold av loven blir overholdt der det er særskilt fastsatt.
(3) Rederiet er solidarisk ansvarlig med arbeidsgiveren
for utbetaling av lønn, feriepenger og de økonomiske krav arbeidstaker
som har sitt arbeid på skipet har etter bestemmelsene i lovens kapittel
4 eller i forskrifter gitt i medhold av dette kapitlet.
(4) Den som på vegne av rederiet mottar opplysninger om
arbeidsgivers forhold i medhold av bestemmelsen her, har taushetsplikt.
Opplysningene kan bare benyttes til å sikre eller undersøke at bestemmelser gitt
i eller i medhold av loven eller i arbeidsavtalen blir overholdt
overfor arbeidstaker som har sitt arbeid på skipet.
(5) Departementet kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.
§ 2-5 Arbeidstakerens krav mot rederiet
(1) Arbeidstakeren må fremme skriftlig krav overfor rederiet
i henhold til § 2-4 tredje ledd senest innen seks måneder etter
kravets forfallsdato. Rederiet skal betale kravet innen tre uker
etter at kravet er kommet frem.
(2) Rederiet kan nekte å dekke kravet dersom arbeidstakeren
visste at forutsetningen for arbeidsoppdraget var at lønn mv. ikke
skulle dekkes av arbeidsgiver.
(3) Solidaransvaret gjelder ikke krav som omfattes av lønnsgarantiloven
og forskrifter gitt i medhold av loven når det er åpnet konkurs
hos arbeidsgiver.
(4) Departementet kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.
§ 2-6 Varsling om kritikkverdige forhold
(1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige
forhold i rederiet eller hos arbeidsgiver. Klage på skipstjenesten
og arbeidsforholdene for øvrig fremsettes etter § 9-7.
(2) Arbeidstakerens fremgangsmåte ved varslingen skal være
forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar
med varslingsplikt eller fastsatte rutiner for varsling. Det samme
gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter.
(3) Arbeidsgiveren og rederiet har bevisbyrden for at varsling
har skjedd i strid med denne bestemmelsen.
§ 2-7 Vern mot gjengjeldelse ved varsling
(1) Gjengjeldelse mot arbeidstakere som varsler i samsvar
med § 2-6 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger
som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid
med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse
har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren eller rederiet sannsynliggjør
noe annet.
(2) Første ledd gjelder tilsvarende ved gjengjeldelse mot
arbeidstaker som gir til kjenne at retten til å varsle etter § 2-6
vil bli brukt, for eksempel ved å fremskaffe opplysninger.
(3) Den som er blitt utsatt for gjengjeldelse i strid med
første eller andre ledd, kan kreve oppreisning uten hensyn til arbeidsgivers
eller rederiets skyld. Oppreisning fastsettes til det beløp som
retten finner rimelig under hensyn til partenes forhold og omstendighetene
for øvrig. Erstatning for økonomisk tap kan kreves etter alminnelige
regler.
§ 3-1 Krav om skriftlig arbeidsavtale
(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale mellom arbeidsgiver
og arbeidstaker. Den skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig
betydning i arbeidsforholdet.
(2) Skriftlig arbeidsavtale skal foreligge snarest mulig,
og senest ved tiltredelse av tjenesten om bord.
(3) Arbeidstakeren har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt
eller annen representant både ved utarbeidelse av og ved endringer
i arbeidsavtalen.
(4) Departementet kan gi forskrift om:
a. minimumskrav til innholdet i den skriftlige
avtalen,
b. kontraktsformular,
c. unntak fra annet ledd når det er nødvendig på grunn av
særlige forhold utenfor partenes kontroll,
d. krav til endring av arbeidsavtalen eller til skriftlig informasjon
til arbeidstaker ved endringer i arbeidsforholdet.
§ 3-2 Ansettelse med prøvetid
(1) Prøvetid på inntil seks måneder kan avtales skriftlig.
(2) Har arbeidstakeren vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden
og dette ikke skyldes arbeidsgiveren, kan prøvetiden forlenges med
en periode som tilsvarer lengden av fraværet. Forlengelse kan bare
skje dersom arbeidsgiver har orientert arbeidstaker skriftlig både om
adgangen til forlengelse ved ansettelsen og om forlengelsen innen
utløpet av prøveperioden.
§ 3-3 Informasjon om ledige stillinger i virksomheten
Arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger
i virksomheten.
§ 3-4 Midlertidig ansettelse
(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig
ansettelse kan likevel inngås:
a. for et bestemt tidsrom, for en bestemt reise
eller for arbeid av forbigående varighet, når arbeidets karakter
tilsier det,
b. for arbeid som utføres i stedet for en annen eller andre
(vikariat),
c. for praksisarbeid.
(2) En arbeidstaker som har vært midlertidig ansatt i mer
enn ett år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet for fratreden
senest en måned før dette tidspunktet. Varselet skal anses for å
være gitt når det er kommet fram til arbeidstakeren. Dersom fristen ikke
overholdes, kan arbeidsgiveren ikke kreve at arbeidstakeren fratrer
før en måned etter at varsel er gitt.
(3) Midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte
tidsrommets utløp eller når det bestemte arbeidet eller arbeidet
av forbigående varighet er avsluttet, med mindre annet er skriftlig
avtalt eller fastsatt i tariffavtale. En arbeidstaker som har vært
sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år etter første ledd
bokstav a og b, skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse
av arbeidsforhold kommer til anvendelse. Ved beregning av ansettelsestid
etter andre punktum skal det ikke gjøres fradrag for arbeidstakers
fravær.
(4) Arbeidsgiver skal minst én gang per år drøfte bruken
av midlertidige ansettelser etter denne bestemmelsen med de tillitsvalgte.
§ 3-5 Virkninger av ulovlig midlertidig ansettelse
(1) Dersom det foreligger brudd på bestemmelsene i § 3-4,
skal retten etter påstand fra arbeidstaker avsi dom for at det foreligger
et fast arbeidsforhold eller at arbeidsforholdet fortsetter. I særlige
tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme
at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter en avveining av
partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at
arbeidsforholdet fortsetter.
(2) Ved brudd på bestemmelsene i § 3-4 kan arbeidstakeren
kreve erstatning. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 5-11 annet
ledd.
§ 3-6 Fortrinnsrett til ny ansettelse
(1) Arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens
forhold, har fortrinnsrett til ny ansettelse i virksomheten, med
mindre det gjelder en stilling vedkommende ikke er kvalifisert til.
(2) Fortrinnsretten gjelder også:
a. arbeidstaker som er midlertidig ansatt, og
som på grunn av virksomhetens forhold ikke får fortsatt ansettelse.
Denne bestemmelsen gjelder likevel ikke arbeidstaker i vikariat,
b. arbeidstaker som har akseptert tilbud om redusert stilling
i stedet for oppsigelse.
(3) Fortrinnsretten gjelder ikke dersom arbeidsgiver er
avhengig av å foreta ansettelse straks, og arbeidstaker ikke kan
varsles eller tiltre i tide.
(4) Fortrinnsretten gjelder bare arbeidstaker som har vært
ansatt i virksomheten i til sammen 12 måneder i de siste to årene.
(5) Fortrinnsretten gjelder i ett år fra oppsigelsesfristens
utløp eller fra opphør av midlertidig ansettelse.
(6) Fortrinnsretten faller bort dersom arbeidstaker ikke
har akseptert tilbud om ansettelse i en passende stilling senest
14 dager etter at tilbudet ble mottatt.
(7) Har flere fortrinnsrett til en stilling, skal arbeidsgiver
følge de regler for utvelgelse som gjelder ved oppsigelse på grunn
av driftsinnskrenkning eller rasjoneringstiltak.
§ 3-7 Fortrinnsrett for deltidsansatte
(1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling
fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten.
(2) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling
fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten.
(3) Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert
for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære
vesentlige ulemper for virksomheten.
(4) Fortrinnsrett etter § 3-6, med unntak av annet ledd
bokstav a, går foran fortrinnsrett for deltidsansatte.
§ 3-8 Virkninger av brudd på reglene om fortrinnsrett
(1) Dersom retten kommer til at en arbeidstaker med fortrinnsrett
skulle ha vært ansatt i en bestemt stilling, skal retten etter påstand
fra vedkommende avsi dom for ansettelse i stillingen, med mindre
dette finnes urimelig.
(2) Ved brudd på reglene om fortrinnsrett kan arbeidstaker
kreve erstatning. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 5-11 annet
ledd.
§ 3-9 Bruk av arbeidsformidlingsvirksomhet
(1) Arbeidsgiver som benytter seg av arbeidsformidlingsvirksomhet,
skal dokumentere at denne virksomheten oppfyller krav som er stilt
i eller i medhold av arbeidsmarkedsloven.
(2) Departementet kan gi forskrift med nærmere bestemmelser
om arbeidsgivers dokumentasjon.
§ 4-1 Beregning av lønn
(1) Lønn løper fra og med den dagen som er fastsatt i arbeidsavtalen,
men senest fra og med den dagen arbeidstaker tiltrer tjenesten.
(2) Skal lønn beregnes pr. dag når den er avtalt med et
bestemt beløp pr. måned, utgjør en dags lønn 1/30 av månedslønnen.
(3) Er lønnen satt til et bestemt beløp for en reise, og
denne varer kortere enn forutsatt, har arbeidstaker krav på hele
beløpet, med mindre annet er avtalt. Varer reisen lenger enn forutsatt,
har arbeidstaker krav på et forholdsmessig tillegg, med mindre annet
er avtalt.
(4) Denne bestemmelsen får ikke anvendelse for beregning
og utbetaling av lott for arbeidstaker på fiske- og fangstfartøy.
§ 4-2 Utbetaling av lønn og feriepenger
(1) Utbetaling av lønn skal skje minst én gang i måneden.
Utbetaling av feriepenger skjer i henhold til ferieloven og lov
6. juni 1972 nr. 43 om ferie for fiskere.
(2) Arbeidstaker har rett til månedlig skriftlig oppgave
over tilgodehavende og utbetalte beløp, med angivelse av lønn, tilleggsutbetalinger
og eventuelle trekk.
(3) Arbeidstaker kan kreve fast månedlig overføring via
bank av hele eller deler av sitt tilgodehavende til husstandsmedlemmer
eller andre.
(4) Departementet kan gi forskrift med nærmere krav til
gjennomføring av kravene i denne bestemmelsen, herunder fastsette
særregler for fiskeri og fangst.
§ 4-3 Trekk i lønn og feriepenger
(1) Trekk i lønn eller feriepenger kan ikke gjøres med
mindre:
a. det er hjemlet i lov,
b. det er fastsatt i tariffavtale,
c. det på forhånd er skriftlig avtalt, eller
d. det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker
i forbindelse med arbeidet forsettlig eller grovt uaktsomt har påført
virksomheten, og arbeidstaker skriftlig har erkjent erstatningsansvar,
eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig
fratrer sin stilling.
(2) Trekk i lønn eller feriepenger etter første ledd bokstav
c og d skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker
med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.
(3) Før trekk i lønn eller feriepenger etter første ledd
bokstav d foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket
og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte
eller to representanter valgt av arbeidstaker, med mindre arbeidstaker selv
ikke ønsker det.
§ 4-4 Lønn ved sykdom og skade
(1) Arbeidstaker som er arbeidsufør som følge av sykdom
eller skade, har rett til lønn så lenge arbeidsforholdet består.
(2) Retten til lønn faller bort i den utstrekning arbeidstaker
har rett til sykepenger etter folketrygdloven kapittel 8 eller tilsvarende
ytelse etter utenlandsk trygdeordning. Retten til lønn faller under
enhver omstendighet bort 12 måneder fra uførheten oppstod. For arbeidstaker
som ikke omfattes av reglene om rett til sykepenger etter folketrygdloven
kapittel 8 og som heller ikke mottar tilsvarende ytelse fra trygdeordning i
sitt hjemland, faller retten til lønn bort 16 uker fra arbeidsuførheten
oppstod.
(3) Retten til lønn faller bort dersom skaden eller sykdommen
er svikaktig fortiet ved ansettelsen, eller er pådratt forsettlig
etter ansettelsen.
(4) Denne bestemmelsen får ikke anvendelse for arbeidstaker
på fiske- og fangstfartøy med mindre det er avtalt løpende tidslønn.
§ 4-5 Lønn ved skipsforlis
(1) Er arbeidstaker sagt opp fordi skipet ved sjøulykke
er gått tapt eller er blitt umulig å reparere, har arbeidstaker
krav på lønn så lenge vedkommende er arbeidsledig, men ikke ut over
en måned etter oppsigelsesfristens utløp.
(2) Denne bestemmelsen får ikke anvendelse for arbeidstaker
på fiske- og fangstfartøy med mindre det er avtalt løpende tidslønn.
§ 4-6 Rett til fri hjemreise
(1) Ved opphør av arbeidsforholdet fra arbeidsgivers side
skal arbeidsgiver sørge for arbeidstakers hjemreise til bosted og
dekke utgifter til dette og til nødvendig underhold. Det samme gjelder
når:
a. arbeidstaker som har vært ansatt i seks måneders sammenhengende
tjeneste i utenriksfart hos samme arbeidsgiver eller på samme skip,
b. midlertidig ansettelse etter § 3-4 opphører,
c. gravid arbeidstaker har fått permisjon etter §§ 7-2 eller
7-4,
d. arbeidstaker har rett til å fratre tjenesten om bord etter
§ 9-5,
e. skipet er gått tapt ved sjøulykke eller blitt umulig å
reparere,
f. arbeidstaker på grunn av sykdom, skade eller andre medisinske
grunner ikke lenger er i stand til å utføre sine arbeidsoppgaver,
g. arbeidsgiver er insolvent eller av andre grunner ute
av stand til å oppfylle sine forpliktelser overfor arbeidstaker,
h. arbeidstaker er suspendert.
(2) Er arbeidstaker gitt avskjed etter reglene i § 5-14,
kan arbeidsgiver kreve at arbeidstaker selv dekker arbeidsgivers
utgifter etter første ledd.
(3) Departementet kan gi nærmere forskrift om retten til
fri hjemreise, herunder om:
a. hjemreise til annet sted enn bosted,
b. kortere opptjeningstid enn seks måneder etter første
ledd bokstav c der særlige forhold foreligger,
c. særlige regler for arbeidstaker som ved ansettelsestidspunktet
var under 18 år,
d. innholdet av arbeidstakers rettigheter ved hjemreisen,
e. statens plikt til å sørge for hjemreise og dekke utgiftene
der arbeidsgiver unnlater å gjøre det, samt statens rett til refusjon
fra arbeidsgiver for pådratte utgifter,
f. unntak for arbeidstakere på fiske- og fangstfartøy.
§ 4-7 Rederiets garantiplikt
(1) Rederiet skal sørge for at det blir stilt garanti for
bestemte ytelser til arbeidstaker som ikke er omfattet av norske
trygdeordninger eller av EØS-avtalens trygdeforordning, og som:
a. arbeider om bord på skip registrert i norsk
internasjonalt skipsregister, eller
b. er ansatt i tjeneste hos utenlandsk arbeidsgiver som
driver næringsvirksomhet om bord på skip i utenriksfart, registrert
i norsk ordinært skipsregister (NOR).
(2) Rederiet skal også sørge for at det blir stilt garanti
for bestemte ytelser til arbeidstaker som er ansatt i hotell- og
restaurantvirksomheten om bord på turistskip, registrert i norsk
internasjonalt skipsregister (NIS), og som omfattes av EØS-avtalens
trygdeforordning.
(3) Departementet kan gi nærmere forskrifter om:
a. hvem som kan stille garantier,
b. dokumentasjon for at nødvendig garanti foreligger,
c. omfang og innhold av garantiene,
d. virkningen av at garantier ikke er stilt eller er opphørt,
e. garantistens og statens regresskrav i arbeidsgivers konkursbo,
f. anmerkning av garanti i skipsregisteret.
§ 4-8 Rederiets inntreden i arbeidstakers rettigheter
Har rederiet dekket arbeidstakers krav på lønn mv. i anledning
arbeidstakers arbeid på skipet, trer rederiet inn i arbeidstakers
rettigheter i tilknytning til slike krav, herunder arbeidstakers
sjøpanterett etter sjøloven § 51.
§ 5-1 Drøfting før beslutning om oppsigelse
(1) Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal
spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker
og med arbeidstakers tillitsvalgte, med mindre arbeidstaker selv
ikke ønsker det. Både grunnlaget for oppsigelsen og eventuell utvelgelse
mellom flere arbeidstakere av hvem som skal sies opp, skal drøftes.
(2) Vurderer arbeidsgiver å gå til oppsigelse av minst
ti arbeidstakere uten at oppsigelsene er begrunnet i de enkelte
arbeidstakeres forhold, skal det innledes drøftelser med arbeidstakernes
tillitsvalgte. Drøftelsene skal omhandle muligheten for å unngå
oppsigelser eller redusere antallet, og tiltak for å minske skadevirkningene
av oppsigelsene for arbeidstakerne. Arbeidsgiver skal så tidlig
som mulig gi tillitsvalgte relevante opplysninger skriftlig.
§ 5-2 Oppsigelsesfrister
(1) Den gjensidige oppsigelsesfristen er én måned. For
skipsfører er den gjensidige fristen likevel tre måneder. Oppsigelsesfristen
regnes fra dato til dato.
(2) Har arbeidstaker vært ansatt i minst fem år sammenhengende
i virksomheten når oppsigelsen gis, er den gjensidige oppsigelsesfristen
minst to måneder. Har arbeidsforholdet vart i minst ti år sammenhengende,
er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.
(3) Er arbeidstaker skriftlig ansatt med en bestemt prøvetid,
er den gjensidige oppsigelsesfristen 14 dager.
(4) Arbeidstaker som er permittert uten lønn i forbindelse
med driftsinnskrenkning eller driftsstans, kan si opp arbeidsavtalen
med en frist på 14 dager regnet fra den dag oppsigelsen blir mottatt
av arbeidsgiver.
(5) Dersom skipet har gått tapt ved sjøulykke eller blitt
umulig å reparere og dette gjør det nødvendig å avslutte arbeidsforholdet,
er arbeidsgiverens oppsigelsesfrist én måned. For oppsigelse av
skipsfører er oppsigelsesfristen likevel tre måneder.
(6) Oppsigelsesfristene i første, annet og tredje ledd
kan fravikes ved skriftlig avtale. Kortere frister kan likevel bare
avtales i tariffavtale eller etter at oppsigelse har funnet sted.
En avtalt oppsigelsesfrist kan uansett ikke være kortere for arbeidsgiver
enn for arbeidstaker.
§ 5-3 Formkrav ved oppsigelse
(1) Oppsigelse skal skje skriftlig.
(2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til
arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers
oppgitte adresse. Er arbeidstaker i arbeid om bord, skal oppsigelsen
hvis mulig leveres arbeidstaker personlig. Oppsigelsen skal anses
for å ha funnet sted når den er kommet frem til arbeidstaker.
(3) Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om:
a. arbeidstakers rett til å kreve forhandling
og reise søksmål etter §§ 6-1 og 6-2,
b. arbeidstakers rett til å fortsette i stillingen etter § 5-10,
c. de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise
søksmål og for krav om å fortsette i stillingen,
d. fortrinnsrett etter § 3-6, dersom oppsigelsen er begrunnet
i virksomhetens forhold,
e. hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell
tvist.
(4) Dersom arbeidstakeren krever det, skal arbeidsgiver
skriftlig oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen.
§ 5-4 Virkninger av formfeil ved oppsigelse
(1) Dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke er gitt skriftlig
eller ikke inneholder opplysninger som nevnt i § 5-3 tredje ledd
og arbeidstaker går til søksmål innen fire måneder etter at oppsigelsen
fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre det er åpenbart
urimelig.
(2) Er oppsigelsen mangelfull, kan arbeidstakeren kreve
erstatning. Dette gjelder selv om arbeidstakeren ikke krever dom
for ugyldighet eller slik dom ikke blir avsagt, jf. første ledd.
Erstatningen fastsettes i samsvar med § 5-11 annet ledd.
§ 5-5 Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid
(1) Blir arbeidstaker som er ansatt på bestemt prøvetid
sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning
til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. Oppsigelse må
være gitt innen utløpet av prøvetiden.
(2) Bestemmelsen i første ledd innskrenker ikke arbeidsgivers
rett til å si opp arbeidstaker etter § 5-6.
§ 5-6 Vern mot usaklig oppsigelse
(1) En arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig
begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.
(2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak,
er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har annet passende
arbeid å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse
har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjoneringstiltak,
skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper
oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.
(3) Registrering av et skip i norsk internasjonalt skipsregister
(NIS) gir alltid saklig grunn til oppsigelse dersom arbeidsgiver
ikke har annet passende arbeid å tilby arbeidstaker.
(4) Overdragelse av en samlet virksomhet er ikke i seg
selv saklig grunn for oppsigelse fra tidligere eller ny arbeidsgiver.
Ved oppsigelse fra ny arbeidsgivers side skal det ved vurderingen
av om oppsigelsen er saklig legges vekt på om begrunnelsen også
ville kunne anses saklig om overdragelsen ikke hadde funnet sted.
§ 5-7 Oppsigelsesvern ved sykdom eller skade
(1) En arbeidstaker som er helt eller delvis borte fra
arbeidet på grunn av sykdom eller skade, kan ikke av denne grunn
sies opp i de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.
(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstakeren
er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin
grunn i arbeidsuførheten, dersom ikke noe annet gjøres overveiende
sannsynlig.
(3) En arbeidstaker som vil påberope seg oppsigelsesvern
etter denne paragraf, må innen rimelig tid gi varsel om grunnen
til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede fraværet
bekreftes ved legeattest.
§ 5-8 Oppsigelsesvern ved svangerskap og etter
fødsel eller adopsjon
(1) Arbeidstaker som er gravid, kan ikke av den grunn sies
opp. Oppsigelse som finner sted mens arbeidstaker er gravid, skal
anses å ha sin grunn i dette forholdet dersom ikke noe annet gjøres
overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest
dersom arbeidsgiver krever det.
(2) Arbeidstaker som har permisjon etter §§ 7-2 til 7-6,
kan ikke sies opp av disse grunner. Er arbeidstaker lovlig oppsagt
til fratreden i permisjonstiden, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsestiden
legges til permisjonstiden.
§ 5-9 Oppsigelsesvern ved militærtjeneste mv.
(1) Arbeidstaker kan ikke sies opp på grunn av permisjon
etter § 7-11.
(2) Oppsigelse som finner sted umiddelbart før eller innenfor
det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf,
skal anses å ha sin grunn i dette forhold, dersom ikke noe annet
gjøres overveiende sannsynlig.
§ 5-10 Rett til å fortsette i stillingen
(1) Ved tvist om et arbeidsforhold lovlig er brakt til
opphør etter reglene i § 5-6, kan arbeidstakeren fortsette i stillingen
så lenge forhandlinger pågår etter § 6-1.
(2) Har arbeidstakeren reist søksmål innen de frister som
følger av § 6-2, kan retten etter krav fra arbeidstakeren bestemme
at vedkommende skal fortsette i stillingen under sakens behandling
dersom den finner det klart urimelig at arbeidsforholdet ikke opprettholdes
i dette tidsrommet.
§ 5-11 Virkninger av usaklig oppsigelse
(1) Finner retten at oppsigelsen er i strid med §§ 5-5
til 5-9, skal oppsigelsen kjennes ugyldig dersom arbeidstakeren
krever det. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand
fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom
den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart
urimelig at arbeidsforholdet fortsetter.
(2) Arbeidstaker kan kreve erstatning dersom oppsigelsen
er i strid med §§ 5-5 til 5-9. Erstatningen fastsettes til det beløp
som retten finner rimelig under hensyn til det økonomiske tap, arbeidsgivers
og arbeidstakers forhold og omstendighetene for øvrig.
§ 5-12 Opphør av arbeidsforhold grunnet alder
(1) Arbeidsforholdet kan bringes til opphør når arbeidstaker
fyller 70 år. Lavere aldersgrense kan følge av annet grunnlag når
grensen er saklig begrunnet og ikke uforholdsmessig inngripende,
jf. § 10-3 annet ledd.
(2) Arbeidstaker har krav på skriftlig varsel om tidspunktet
for fratreden. Fratreden kan tidligst kreves seks måneder etter
den første dag i måneden etter at varslet er kommet frem til arbeidstaker.
(3) Før varsel gis skal arbeidsgiver så langt det er mulig
innkalle arbeidstaker til en samtale, med mindre arbeidstaker selv
ikke ønsker det.
(4) Arbeidstaker som ønsker å fratre, har en tilsvarende
varslingsfrist på en måned, likevel slik at kravet til skriftlighet
ikke gjelder.
(5) Departementet kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.
§ 5-13 Suspensjon
(1) Er det grunn til å anta at arbeidstakeren har gjort
seg skyldig i forhold som kan medføre avskjed etter § 5-14 og virksomhetens
behov tilsier det, kan arbeidsgiver pålegge arbeidstakeren å fratre
arbeidsforholdet mens saken undersøkes.
(2) Suspensjonen skal straks oppheves dersom vilkårene
etter første ledd ikke lenger er til stede. Suspensjon utover tre
måneder må være begrunnet i forholdets særlige art.
(3) Frem til suspensjonen opphører, beholder arbeidstakeren
sin lønn.
(4) Bestemmelsene i §§ 5-1 første ledd, 5-3 og 5-11 gjelder
tilsvarende så langt de passer.
§ 5-14 Avskjed
(1) En arbeidstaker kan gis avskjed med påbud om øyeblikkelig
fratreden dersom vedkommende har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd
eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.
(2) Ved avskjed gjelder §§ 5-1 første ledd og 5-3 tilsvarende.
(3) Er avskjeden urettmessig, skal retten kjenne den ugyldig
dersom arbeidstakeren krever det. I særlige tilfeller kan retten
likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet
skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at
det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter. Retten
kan også bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre når den finner
at vilkårene for saklig oppsigelse er til stede.
(4) Arbeidstakeren kan kreve erstatning dersom avskjeden
er urettmessig. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 5-11 annet
ledd.
§ 5-15 Fratredelseshavn ved arbeidsforholdets
opphør
(1) Dersom oppsigelsesfristen utløper eller en midlertidig
ansettelse opphører mens skipet er i sjøen, gjelder arbeidsforholdet
til skipet kommer i havn.
(2) Arbeidsforholdet opphører ikke i havner som bare anløpes
for å bunkre, bringe i land syke og skadede og heller ikke ved andre
uforutsette, kortvarige anløp av hensyn til de ombordværendes, skipets
eller lastens sikkerhet.
§ 5-16 Attest
(1) En arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse
har krav på skriftlig attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde
opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har
bestått i og om arbeidsforholdets varighet.
(2) Bestemmelsen i første ledd begrenser ikke arbeidstakerens
rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette
er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.
(3) En arbeidstaker som er gitt avskjed har også krav på
attest, men arbeidsgiveren kan uten nærmere angivelse av grunnen
opplyse i attesten at arbeidstakeren er gitt avskjed.
§ 6-1 Rett til å kreve forhandlinger
(1) En arbeidstaker kan kreve forhandlinger med arbeidsgiver
dersom det gjøres gjeldende at:
a. en oppsigelse eller avskjed er ulovlig,
b. lovens regler om fortrinnsrett er brutt,
c. en midlertidig ansettelse eller suspensjon er ulovlig,
d. forhold nevnt i bokstav a til c gir rett til å kreve erstatning,
e. en nektelse av permisjon er ulovlig.
(2) Krav om forhandlinger må fremsettes skriftlig til arbeidsgiver
innen to uker fra:
a. oppsigelsen eller avskjeden fant sted,
b. arbeidsgiver avslo krav fra arbeidstaker om fortrinnsrett
til ny stilling eller permisjon,
c. arbeidstaker fratrådte ved tvist om det har foreligget
ulovlig midlertidig ansettelse,
d. suspensjonens opphørstidspunkt.
(3) Arbeidsgiver skal sørge for at forhandlingsmøte blir
holdt snarest mulig og senest innen to uker etter at kravet er mottatt.
(4) Arbeidsgiver kan kreve forhandlinger med arbeidstaker
dersom arbeidstaker reiser søksmål eller underretter arbeidsgiver
om at søksmål vil bli reist uten at forhandlinger har vært holdt.
Krav om forhandlinger må fremsettes skriftlig så snart som mulig og
senest to uker etter at arbeidsgiver er underrettet om at søksmål
er eller vil bli reist. Arbeidsgiver skal sørge for at forhandlingsmøte
blir holdt. Er søksmål reist, skal arbeidsgiver skriftlig underrette
retten om at forhandlinger vil bli holdt. Arbeidstaker plikter å
møte til forhandlingene.
(5) Arbeidstaker og arbeidsgiver har rett til å la seg
bistå av rådgiver under forhandlingene. De skal være sluttført senest
to uker etter datoen for det første forhandlingsmøtet, med mindre
det er enighet om å fortsette. Det skal settes opp protokoll, som
skal underskrives av partene og deres rådgivere.
(6) Departement kan gi forskrifter om forhandlinger, herunder
om:
a. forhandlingssted,
b. utgiftsdekning for arbeidstaker til reise og opphold,
c. forhandlinger ved norsk utenriksstasjon,
d. protokollformular.
§ 6-2 Søksmålsfrister
(1) Med mindre partene i den enkelte sak er enige om en
lengre frist, er søksmålsfristen åtte uker ved:
a. tvist om oppsigelse og avskjed,
b. brudd på lovens regler om fortrinnsrett,
c. tvist om det har foreligget ulovlig midlertidig ansettelse
eller suspensjon.
(2) Krever arbeidstakeren bare erstatning, er søksmålsfristen
seks måneder.
(3) Søksmålsfristen regnes fra forhandlingenes avslutning.
Er forhandlinger ikke holdt, regnes fristen fra de tidspunktene
som fremgår av § 6-1 annet ledd.
(4) Det er ingen søksmålsfrist ved oppsigelse eller avskjed
dersom formkravene i § 5-3 første, annet og tredje ledd ikke er
oppfylt.
(5) Retten kan bestemme at arbeidsforholdet skal fortsette
etter § 5-10, dersom søksmål med krav om dette reises innen åtte
uker fra tidspunktet for arbeidstakers fratreden eller fra forhandlingenes
avslutning.
§ 6-3 Fristforlengelse og oppfriskning
(1) Ved tvist om en oppsigelses rettmessighet ved fravær
som omhandlet i § 5-7 løper fristene for å kreve forhandling eller
gå til søksmål fra det tidspunkt forbudet mot oppsigelse etter §
5-7 første ledd opphører.
(2) Ved oppsigelse under fravær på grunn av barns eller
barnepassers sykdom etter § 7-8 eller fravær på grunn av pleie av
nære pårørende etter § 7-9, forlenges fristen for å kreve forhandlinger
eller gå til søksmål med det antall dager arbeidstaker var fraværende
etter at oppsigelsen fant sted.
(3) Oppfriskning av søksmålsfristene kan kreves etter bestemmelsene
i tvisteloven §§ 16-12 til 16-14.
§ 6-4 Tvister i Norge om arbeidsforhold
(1) I forbindelse med søksmål om rettigheter og plikter
etter denne lov kan retten også behandle krav om oppgjør av lønn
og feriepenger. Det samme gjelder andre krav som står i sammenheng
med eller kommer i stedet for det kravet søksmålet gjelder, dersom det
ikke vil være til vesentlig ulempe for behandlingen av saken. Rettens
avgjørelse etter forrige punktum kan ikke angripes.
(2) Mekling i forliksråd finner ikke sted for krav som
er gjenstand for forhandlinger etter § 6-1 eller krav som nevnt
i denne paragrafs første ledd.
(3) Ved søksmål som omfattes av § 6-2 første og annet ledd,
skal retten påskynde saken mest mulig og om nødvendig beramme den
utenom tur.
(4) Under hovedforhandling og under ankeforhandling i lagmannsrett
settes retten med to meddommere oppnevnt etter forslag fra partene.
Foreligger ikke forslag innen den frist dommeren har bestemt, eller
blir flere saksøkere eller saksøkte ikke enige om noe felles forslag,
kan dommeren oppnevne meddommere etter domstolloven § 94.
(5) Retten kan likevel settes uten meddommere, dersom partene
og retten er enig i at meddommere er unødvendig.
§ 6-5 Tvister i utlandet om arbeidsforhold
(1) Tvist om arbeidsforholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver
eller mellom arbeidstaker og rederiet mens skipet er i utlandet
må ikke bringes inn for utenlandsk myndighet.
(2) Tvist etter første ledd kan forelegges norsk utenrikstjenestemann.
Utenrikstjenestemannen avgjør saken etter å ha innhentet partenes
forklaringer. Avgjørelsen kan innen seks måneder bringes inn for
retten i Norge. I tvist om avskjed eller oppsigelse kan utenrikstjenestemannen
ikke avgjøre saken, men kan forberede og lede forhandlinger etter
§ 6-1.
(3) Departementet kan gi forskrifter om behandling av tvister
etter annet ledd.
§ 7-1 Svangerskapskontroll
Arbeidstaker som er gravid, har rett til fri fra arbeidet
med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll, dersom slik kontroll
ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden. Fraværet
skal arrangeres slik at det ikke er til vesentlig ulempe for skipets
drift.
§ 7-2 Svangerskapspermisjon
Arbeidstaker som er gravid, har rett til permisjon når
svangerskapet har vart i seks måneder.
§ 7-3 Omsorgspermisjon
(1) Faren har i forbindelse med fødselen rett til to ukers
permisjon for å bistå moren. Bor foreldrene ikke sammen, kan retten
til permisjon utøves av en annen som bistår moren.
(2) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til to ukers
permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Dette
gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.
§ 7-4 Fødselspermisjon
Etter fødselen skal moren ha permisjon de første seks ukene,
med mindre hun fremlegger legeattest om at det er bedre for henne
å komme i arbeid.
§ 7-5 Foreldrepermisjon
(1) Foreldre har rett til permisjon etter at barnet er født
i til sammen 12 måneder, medregnet permisjon etter reglene i §§
7-2 og 7-4. Foreldrene har uansett rett til permisjon i det tidsrom
det ytes foreldrepenger fra folketrygden.
(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter
første ledd rett til 12 måneder permisjon, som må tas ut umiddelbart
etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som
har delvis permisjon etter § 7-6 har likevel ikke rett til permisjon
etter dette leddet.
(3) Rett til permisjon etter første ledd kan utøves av
en annen som har omsorg for barnet, dersom ikke begge foreldrene
har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for
barnet har rett til to års permisjon etter annet ledd.
(4) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til permisjon
etter reglene i denne paragraf når omsorgen for barnet overtas.
Det samme gjelder arbeidstaker som har eller får tildelt foreldreansvar
når den andre av foreldrene dør, og som har hatt mindre enn vanlig samvær
med barnet. Retten til permisjon gjelder ikke ved stebarnsadopsjon
eller hvis barnet er over 15 år.
§ 7-6 Delvis permisjon
(1) Permisjon etter §§ 7-2, 7-4 og 7-5 første ledd kan
tas ut som delvis permisjon.
(2) Delvis permisjon baseres på skriftlig avtale mellom
arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket
av permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette
medfører vesentlige ulemper for arbeidsgiver. Arbeidstaker har rett
til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant.
Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige
grunner gjør det nødvendig.
(3) Delvis permisjon må tas ut innenfor en tidsramme på
tre år.
§ 7-7 Varslingsplikt
Permisjon etter §§ 7-2 til 7-6 skal varsles arbeidsgiver
snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker,
senest fire uker i forveien ved fravær utover 12 uker og senest
12 uker i forveien ved fravær utover et år. Oversittelse av fristene
medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen, dersom permisjon
er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstaker ikke hadde kjennskap
til ved fristens utløp.
§ 7-8 Barns og barnepassers sykdom
(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn, har rett til
permisjon ved barnets sykdom og tilhørende legeundersøkelse og ved
sykdom eller tilsvarende permisjon hos den person som har det daglige
tilsynet med barnet.
(2) Arbeidstaker som har omsorg for barn, har også rett
til permisjon i forbindelse med barnets opphold ved helseinstitusjon
eller etter utskriving, og ellers når barnet har nedsatt funksjonsevne
eller sykdom eller skade som er svært alvorlig eller langvarig.
(3) Bestemmelsene i første og annet ledd kan fravikes i
tariffavtale for skip i utenriksfart registrert i norsk ordinært
skipsregister (NOR).
(4) Departementet kan gi forskrift om slik permisjon, herunder
om omfanget av permisjonen og for hvilke barn retten til permisjon
gjelder.
§ 7-9 Omsorg for og pleie av nære pårørende
(1) En arbeidstaker som pleier nære pårørende i hjemmet
i livets sluttfase, har rett til permisjon. Arbeidstakeren har også
rett til permisjon for nødvendig omsorg for nære pårørende.
(2) Bestemmelsene i første ledd kan fravikes i tariffavtale
for skip i utenriksfart registrert i norsk ordinært skipsregister
(NOR).
(3) Departementet kan gi forskrift om slik permisjon, herunder
om:
a. hvilke personer som skal anses som nære pårørende,
b. omfanget av permisjonen,
c. dokumentasjon av nødvendig omsorg,
d. varslingsplikt.
§ 7-10 Utdanningspermisjon
(1) Arbeidstaker som har vært i arbeidslivet i minst tre
år og som har vært ansatt hos arbeidsgiver de siste to årene, har
rett til hel eller delvis permisjon i inntil tre år for å delta
i organisert utdanningstilbud.
(2) Bestemmelsene i første ledd kan fravikes i tariffavtale
for skip i utenriksfart registrert i norsk ordinært skipsregister
(NOR).
(3) Departementet kan gi forskrift om utdanningspermisjon,
herunder om:
a. krav til utdanningstilbudets innhold,
b. forhold hos arbeidsgiver som gir rett til å nekte permisjon,
c. rett til ny utdanningspermisjon,
d. varsel til arbeidsgiver om bruk av retten til permisjon,
e. varsel fra arbeidsgiver om at vilkårene for permisjon
ikke anses oppfylt,
f. unntak fra retten til permisjon for visse arbeidsgivere.
§ 7-11 Militærtjeneste mv.
(1) En arbeidstaker har rett til permisjon ved pliktig
eller frivillig militærtjeneste eller lignende allmenn vernetjeneste.
Det samme gjelder ved frivillig tjenestegjøring av til sammen 24
måneders varighet i styrker organisert av norske myndigheter for
deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner, hvis arbeidstaker
snarest mulig etter å ha inngått bindende avtale om tjenestegjøring
i slike styrker varsler arbeidsgiver om dette.
(2) En arbeidstaker som ønsker å fortsette i stillingen
etter tjenestegjøringen, skal varsle arbeidsgiver før tjenesten
begynner. Arbeidsgiveren plikter ikke å ta arbeidstakeren tilbake
i arbeid før en måned etter mottak av varsel om fra hvilken dag
arbeidstakeren kan gjenoppta arbeidet.
§ 7-12 Offentlige verv
(1) En arbeidstaker har rett til permisjon i det omfang
det er nødvendig for å oppfylle lovbestemt møteplikt i offentlige
organer.
(2) Bestemmelsene i første ledd kan fravikes i tariffavtale
for skip i utenriksfart registrert i norsk ordinært skipsregister
(NOR).
§ 8-1 Omsorgsplikt ved sykdom og skade
(1) Rederiet skal sørge for forsvarlig sykepleie, herunder
legehjelp, legemidler og underhold, om bord eller i land, dersom
den som har sitt arbeid om bord er blitt syk eller er kommet til
skade. Vedkommende skal så vidt mulig undersøkes av lege, dersom
det er grunn til å tro at sykdommen eller skaden innebærer fare
for vedkommende selv eller andre om bord. Må det anses påkrevet,
skal vedkommende bringes i land.
(2) Rederiets plikt til å sørge for sykepleie varer så lenge
vedkommende er i tjeneste om bord. Er vedkommende fortsatt syk eller
skadet ved fratreden, gjelder det samme i inntil 16 uker etter fratreden,
med mindre vedkommende er medlem av folketrygden eller en tilsvarende
offentlig trygdeordning i sitt hjemland som overtar forpleiningsplikten.
(3) Rederiet skal sørge for at omsorgen overtas av norsk
utenrikstjenestemann, dersom den som har sitt arbeid om bord blir
etterlatt i utlandet på grunn av skade eller sykdom. Er dette ikke
praktisk mulig, skal rederiet sørge for at det på annen måte skaffes
forsvarlig pleie, og underrette de nærmeste pårørende dersom vedkommende
ber om det.
(4) Skipsføreren skal medvirke til gjennomføringen av omsorgsplikten
etter denne paragraf.
(5) Departementet kan gi forskrifter om det nærmere innhold
og omfang av omsorgsplikten etter denne paragraf.
§ 8-2 Omsorgsplikt ved dødsfall og begravelse
(1) Rederiet skal sørge for underretning til nærmeste pårørende
og for begravelse eller hjemsendelse av båren, dersom den som har
sitt arbeid om bord dør mens vedkommende:
a. er i tjeneste om bord,
b. har rett til sykepleie etter § 8-1,
c. er under reise for rederiets eller arbeidsgiverens regning.
(2) Skipsføreren skal medvirke til gjennomføringen av omsorgsplikten
etter denne paragraf.
§ 8-3 Omkostningsdekning
Omkostninger som rederiet eller skipsføreren pådrar seg
ved gjennomføring av sine plikter etter §§ 8-1 og 8-2, kan rederiet
kreve dekket av arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan kreve dekning av
omkostningene hos folketrygden eller hos tilsvarende offentlig ordning
i arbeidstakers hjemland, så langt dette følger av de relevante
reglene.
§ 8-4 Erstatning for eiendeler
(1) Går eiendeler som tilhører den som har sitt arbeid
om bord tapt eller blir skadet, er rederiet erstatningsansvarlig.
Dette gjelder likevel ikke for gjenstander som vedkommende bærer
på seg. Ansvaret kan lempes under hensyn til vedkommendes eget forhold og
omstendighetene for øvrig.
(2) Departementet kan gi utfyllende bestemmelser til første
ledd.
§ 8-5 Eiendeler som etterlates om bord
(1) Rederiet skal sørge for å ta vare på og eventuelt ettersende
eiendeler som den som har sitt arbeid om bord, etterlater når vedkommende
forlater skipet ved arbeidsforholdets opphør eller på et annet tidspunkt.
(2) Ting som ikke tåler oppbevaring eller forsendelse,
eller som ikke kan oppbevares uten vesentlig omkostning eller ulempe,
kan rederiet la selge. Tilsvarende gjelder dersom den som har sitt
arbeid om bord, ikke innen ett år etter at vedkommende forlot skipet har
fremmet krav om å få eiendelene utlevert.
(3) Skipsføreren skal medvirke til gjennomføringen av omsorgsplikten
etter denne paragrafen.
§ 9-1 Kontrolltiltak
(1) Rederiet kan bare iverksette kontrolltiltak overfor
den som har sitt arbeid om bord, når tiltaket har saklig grunn i
arbeidsforholdet og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning
for arbeidstaker.
(2) Rederiet plikter så tidlig som mulig å drøfte behov,
utforming, gjennomføring og vesentlig endring av kontrolltiltak
i virksomheten med de tillitsvalgte.
(3) Personopplysningsloven gjelder for rederiets behandling
av opplysninger om arbeidstakere i forbindelse med kontrolltiltak,
med mindre annet er fastsatt i denne eller annen lov.
(4) Departementet kan gi nærmere forskrifter til bestemmelsen,
herunder om kravene til informasjon om kontrolltiltak og om jevnlig
evaluering av slike tiltak.
§ 9-2 Rett til å ta med eiendeler om bord
(1) Den som har sitt arbeid om bord, kan i rimelig omfang
ta med seg ting til personlig bruk. Vedkommende må ikke bringe om
bord narkotika eller andre farlige giftstoffer, eller ta med våpen
eller ammunisjon uten tillatelse fra skipsføreren.
(2) Ved mistanke om at noe ulovlig er brakt om bord, kan
mulige tilholdssteder undersøkes i nærvær av vedkommende.
§ 9-3 Skipsførerens plikter ved alvorlige forbrytelser om
bord
(1) Dersom skipet ikke er i norsk havn, skal skipsføreren
ved alvorlig straffbar handling om bord, snarest mulig foreta undersøkelse,
sikre bevis og ta opp forklaring. Dette gjelder likevel ikke hvis
handlingen er begått på et fremmed lands territorium og etterforskes
av stedets myndigheter.
(2) Inntil relevante myndigheter kan ta seg av saken, kan
skipsføreren iverksette tiltak og anvende maktmidler som er nødvendige
og forholdsmessige for å sikre kontroll med den som har begått handlingen.
(3) Departementet kan gi forskrift om tiltak og maktmidler
etter første og annet ledd.
§ 9-4 Rett til å gå i land i fritiden
Den som har sitt arbeid om bord, har rett til å gå i land
i sin fritid under skipets opphold i havn. Dette gjelder likevel
ikke dersom skipets forhold gjør det nødvendig at vedkommende blir
om bord. I så fall har vedkommende krav på passende godtgjøring.
§ 9-5 Rett til å fratre
(1) Den som har sitt arbeid om bord, har rett til å fratre
dersom:
a. skipet ikke oppfyller krav i skipssikkerhetsloven eller
i forskrift fastsatt i medhold av loven til teknisk, operativ og
personlig sikkerhet, og manglene klart utgjør en fare for skipet
eller for de som har sitt arbeid om bord,
b. rederiet unnlater å etterkomme krav om besiktelse i henhold
til skipssikkerhetsloven § 43 femte ledd bokstav c og forskrifter
fastsatt i medhold av den bestemmelsen,
c. skipet mister retten til å føre norsk flagg,
d. det foreligger krig eller krigslignende forhold i farvann
der skipet skal seile eller i havn som skipet er bestemt for,
e. det i havn som skipet er bestemt for, foreligger en epidemisk
sykdom med omfattende utbredelse, eller betydelige helseskadelige
miljøforurensninger,
f. vedkommende er ansatt for en bestemt reise, og reisen
blir vesentlig endret.
(2) Fratreden kan skje før avreise fra havn eller i første
havn skipet anløper etter at vedkommende ble kjent med forholdet.
§ 9-6 Bestemmelser som skal være tilgjengelige
(1) Rederiet skal sørge for at denne lov, skipssikkerhetsloven
og relevante internasjonale konvensjoner er tilgjengelige om bord,
sammen med tilhørende forskrifter.
(2) Kopi av arbeidstakers arbeidsavtale og av tariffavtale
som utgjør en del av arbeidsavtalen, skal likeledes være tilgjengelige
om bord. Det samme gjelder kopi av kontrakt for andre som har sitt
arbeid om bord.
§ 9-7 Rett til å fremsette klage
(1) Den som har sitt arbeid om bord, har rett til å klage
til rederiet på forhold vedrørende skipstjenesten og arbeidsforholdet
for øvrig. Er rederiet ikke vedkommendes arbeidsgiver, skal rederiet
i nødvendig utstrekning konsultere arbeidsgiver og kan eventuelt overlate
til denne å behandle og avgjøre klagen i første omgang.
(2) Rederiet skal sørge for at klager blir tilstrekkelig
undersøkt, og skal etablere prosedyrer for rettferdig, effektiv
og rask behandling av klager.
(3) Gjengjeldelse mot den som fremsetter klage i samsvar
med etablerte prosedyrer, er forbudt. For øvrig gjelder § 2-7 tilsvarende.
(4) Departementet kan gi forskrift om klage til rederiet,
herunder om:
a. behandling og avgjørelse av klagen om bord
på skipet,
b. prosedyrer for klagebehandling i rederiet.
(5) Den som har sitt arbeid om bord, kan også klage til
tilsynsmyndigheten på forhold som angitt i første ledd. Departementet
kan gi forskrift om slik klage, herunder om:
a. hvem klage kan fremsettes overfor,
b. klagen først skal behandles av rederiet,
c. hvilke klager tilsynsmyndigheten kan behandle og avgjøre,
d. saksbehandlingen for øvrig,
e. vedtak fra tilsynsmyndigheten kan påklages videre,
f. klage fra arbeidstaker på utenlandsk skip.
§ 10-1 Forbud mot diskriminering
(1) Direkte og indirekte diskriminering på grunn av politisk
syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon eller alder er forbudt.
(2) Trakassering og instruks om å diskriminere personer
av grunner nevnt i første ledd, anses som diskriminering.
(3) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende
ved diskriminering av arbeidstaker som arbeider deltid eller er
midlertidig ansatt.
(4) Ved diskriminering på grunn av kjønn gjelder likestillingsloven.
(5) Ved diskriminering på grunn av etnisitet, religion
og livssyn gjelder diskrimineringsloven om etnisitet.
(6) Ved diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne
gjelder diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
(7) Ved diskriminering på grunn av seksuell orientering,
kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk gjelder diskrimineringsloven om
seksuell orientering.
§ 10-2 Hva kapitlet omfatter
(1) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder alle sider ved
arbeidsforholdet, herunder:
a. utlysing av stilling, ansettelse, omplassering
og forfremmelse,
b. opplæring og annen kompetanseutvikling,
c. lønns- og arbeidsvilkår,
d. opphør.
(2) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende
for rederiets valg og behandling av personer som har sitt arbeid
om bord.
(3) Bestemmelsene i dette kapittel gjelder tilsvarende
for innmelding i og deltakelse i en arbeidstaker-, arbeidsgiver-
eller yrkesorganisasjon. Dette gjelder også for fordeler som slike
organisasjoner gir sine medlemmer.
(4) Bestemmelsene i dette kapittel får ikke anvendelse
ved forskjellsbehandling som skyldes medlemskap i arbeidstakerorganisasjon
for så vidt gjelder lønns- og arbeidsvilkår i tariffavtaler.
§ 10-3 Unntak fra forbudet mot diskriminering
(1) Forskjellsbehandling som har et saklig formål, ikke
er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles
og som er nødvendig for utøvelse av arbeid eller yrke, anses ikke
som diskriminering etter loven her.
(2) Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et
saklig formål og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor
den eller de som forskjellsbehandles, er ikke i strid med forbudet
mot indirekte diskriminering, diskriminering på grunn av alder eller diskriminering
av arbeidstaker som arbeider deltid eller er midlertidig ansatt.
(3) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om rekkevidden av unntaket fra forbudet mot aldersdiskriminering
i annet ledd.
§ 10-4 Innhenting av opplysninger ved ansettelse
(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysing etter nye arbeidstakere
eller på annen måte be om at søkerne skal gi opplysninger om hvordan
de stiller seg til politiske, religiøse eller kulturelle spørsmål
eller om de er medlemmer av arbeidstakerorganisasjoner. Arbeidsgiver må
heller ikke iverksette tiltak for å innhente slike opplysninger
på annen måte.
(2) Forbudet i første ledd gjelder ikke dersom innhenting
av opplysninger om hvordan søkerne stiller seg til politiske spørsmål
eller om de er medlemmer av arbeidstakerorganisasjon er begrunnet
i stillingens karakter, eller det inngår i formålet for vedkommende virksomhet
å fremme bestemte politiske syn og arbeidstakers stilling vil være
av betydning for gjennomføringen av formålet. Dersom slike opplysninger vil
bli krevet, må dette angis i utlysingen av stillingen.
(3) Arbeidsgiver kan heller ikke innhente opplysninger
som angitt i likestillingsloven § 18, diskrimineringsloven om etnisitet
§ 17 og diskrimineringsloven om seksuell orientering § 16.
§ 10-5 Positiv særbehandling
Særbehandling som bidrar til å fremme likebehandling er
ikke i strid med bestemmelsene i dette kapittel. Særbehandlingen
skal opphøre når formålet med den er oppnådd.
§ 10-6 Opplysningsplikt
Arbeidssøker som mener seg forbigått i strid med bestemmelsene
i dette kapittel, kan kreve at arbeidsgiver skriftlig opplyser om
hvilken utdanning, praksis og andre klart konstaterbare kvalifikasjoner
for arbeidet den som ble ansatt har.
§ 10-7 Forbud mot gjengjeldelse
Det er forbudt å gjøre bruk av gjengjeldelse overfor arbeidstaker
som har fremmet klage eller på annen måte tatt opp sak om brudd
på bestemmelsene i dette kapittel, eller som har gitt uttrykk for
at slik sak kan bli fremmet. Forbudet gjelder ikke dersom arbeidstaker opptrer
grovt uaktsomt.
§ 10-8 Bevisbyrde
Dersom den som har sitt arbeid om bord eller arbeidssøker
fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet
sted diskriminering i strid med bestemmelse i dette kapittel eller
at det er gjort bruk av gjengjeldelse i strid med § 10-7, må arbeidsgiveren
eller rederiet sannsynliggjøre at det likevel ikke har funnet sted
slik diskriminering eller gjengjeldelse.
§ 10-9 Virkningene av brudd på diskrimineringsforbudet
(1) Den som er blitt diskriminert i strid med § 10-1, eller
utsatt for gjengjeldelse i strid med § 10-7, kan kreve oppreisning
og erstatning uavhengig av om arbeidsgiveren eller rederiet kan
bebreides for diskrimineringen. Erstatningen skal dekke økonomisk
tap som følge av diskrimineringen. Oppreisning for ikke-økonomisk
skade fastsettes til det som er rimelig ut fra skadens omfang og
art, partenes forhold og omstendighetene for øvrig.
(2) Bestemmelser i tariffavtaler, arbeidsavtaler, reglementer,
vedtekter mv. som er i strid med dette kapittel, er ugyldige.
§ 11-1 Plikt til informasjon og drøfting
(1) I virksomhet som jevnlig sysselsetter minst 50 arbeidstakere,
skal arbeidsgiver informere om og drøfte spørsmål av betydning for
ansettelsesforholdene med arbeidstakernes representanter.
(2) Bestemmelsene i dette kapittel kommer til anvendelse
for passasjerskip og for skip i fart på innsjøer og elver.
(3) Departementet kan gi forskrift om beregningen av antall
arbeidstakere i virksomheten.
§ 11-2 Gjennomføring av plikten til informasjon og drøfting
(1) Plikten til informasjon og drøfting omfatter:
a. informasjon om den aktuelle og forventede utvikling
av virksomhetens aktiviteter og økonomiske situasjon,
b. informasjon og drøfting om den aktuelle og forventede
bemanningssituasjonen i virksomheten, inkludert eventuell fare for
innskrenkninger og de tiltak arbeidsgiver vurderer i den forbindelse,
c. informasjon og drøfting om beslutninger som kan føre
til vesentlig endring i arbeidsorganisering eller ansettelsesforhold.
(2) Informasjon etter første ledd bokstav a skal skje på
et passende tidspunkt. Informasjon og drøfting etter første ledd
bokstav b og c skal skje så tidlig som mulig.
(3) Informasjonen skal gis slik at det er mulig for arbeidstakernes
representanter å sette seg inn i saken, foreta en passende undersøkelse,
vurdere saken og forberede eventuell drøfting. Drøftingen skal bygge på
informasjon fra arbeidsgiver, finne sted på det nivå for ledelse
og representasjon som saken tilsier og skje på en måte og med et
innhold som er passende. Drøftingen skal gjennomføres slik at det
er mulig for arbeidstakernes representanter å møte arbeidsgiveren
og få et grunngitt svar på uttalelser de måtte avgi. Drøfting etter
første ledd bokstav c skal ta sikte på å komme fram til en avtale.
§ 11-3 Fortrolige opplysninger
Dersom virksomhetens behov tilsier at bestemte opplysninger
ikke bør gis videre, kan rederiet pålegge arbeidstakernes representanter
og eventuelle rådgivere taushetsplikt. Arbeidsgiver kan i særlige
tilfeller unnlate å gi informasjon eller gjennomføre drøfting dersom
det på det aktuelle tidspunktet åpenbart vil være til betydelig
skade for virksomheten at opplysningene blir kjent.
§ 11-4 Fravik
Bestemmelsene i dette kapittel gjelder så langt ikke annet
følger av tariffavtale eller annen lovgivning.
§ 12-1 Tilsyn og sertifisering
(1) Det føres tilsyn med loven etter bestemmelsene i tredje
ledd.
(2) Kongen fastsetter hvem som skal ha tilsynsmyndighet
etter loven.
(3) For tilsyn og sertifisering gjelder det som er bestemt
i skipssikkerhetsloven §§ 13, 41 annet og tredje ledd, 43 til 46
og 48.
§ 12-2 Forvaltningstiltak
For forvaltningstiltak gjelder det som er bestemt i skipssikkerhetsloven
§§ 49 til 52.
§ 12-3 Overtredelsesgebyr
(1) Dersom noen som har handlet på vegne av arbeidsgiveren,
har overtrådt bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 3-1, 3-3,
3-4 fjerde ledd, 3-9, 4-2, 4-3 tredje ledd, 5-16, kapittel 7 eller
kapittel 11, jf. § 2-2 første ledd, kan tilsynsmyndigheten ilegge
arbeidsgiveren overtredelsesgebyr.
(2) Dersom noen som har handlet på vegne av rederiet, har
overtrådt bestemmelser gitt i eller i medhold av §§ 9-1 annet ledd
eller 9-7, jf. § 2-4 annet ledd, eller en bestemmelse gitt i eller
i medhold av noen av bestemmelsene som nevnt i første ledd, jf.
§ 2-4 første ledd, kan tilsynsmyndigheten ilegge rederiet overtredelsesgebyr.
(3) Overtredelsesgebyr etter første og annet ledd kan ilegges
selv om ingen enkeltperson har utvist skyld.
(4) Ved avgjørelsen av om det skal ilegges overtredelsesgebyr
og ved utmåling av gebyret skal det særlig legges vekt på:
a. hvor alvorlig overtredelsen er,
b. om overtredelsen kunne ha vært forebygget gjennom interne
systemer eller ved instruksjon, opplæring, kontroll eller andre
tiltak,
c. om overtredelsen er begått for å fremme arbeidsgiverens
eller rederiets interesser,
d. om arbeidsgiveren eller rederiet har hatt eller kunne
oppnådd noen fordel ved overtredelsen,
e. om det foreligger gjentakelse,
f. arbeidsgiverens eller rederiets økonomiske evne.
(5) Skipssikkerhetsloven §§ 55 fjerde ledd og 57 gjelder
tilsvarende.
(6) Departementet kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.
§ 12-4 Straff
Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som
på vegne av arbeidsgiveren eller rederiet forsettlig eller grovt
uaktsomt lar en arbeidstaker være ansatt på vesentlig andre vilkår
enn de som fremgår av loven, forskrifter gitt i medhold av loven
eller tariffavtale som gjelder for arbeidstakeren. Ved vurderingen av
om en overtredelse av første punktum er vesentlig, skal det særlig
legges vekt på overtredelsens omfang og virkninger og graden av
utvist skyld.
§ 13-1 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. De enkelte
bestemmelser kan settes i kraft til ulik tid.
§ 13-2 Endringer i andre lover
Fra det tidspunkt loven trer i kraft, gjøres følgende endringer
i andre lover:
§ 21 første ledd skal lyde:
Et skip skal ha nødvendige innretninger og utstyr og det
skal treffes slike sikkerhetstiltak og andre forholdsregler som
er nødvendige for å unngå eller redusere fare for liv og helse og
sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for dem som har
sitt arbeid om bord.
§ 22 skal lyde:
§ 22 Tilrettelegging og utføring av arbeidet om bord
Arbeidet om bord skal tilrettelegges og utføres slik at
hensynet til liv, helse og arbeidsmiljø blir
ivaretatt på en god og hensiktsmessig måte. Ved tilretteleggingen
skal det tas hensyn til den enkeltes forutsetninger for å kunne
utføre arbeidet på en måte som er sikkerhetsmessig forsvarlig.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om de kravene som stilles etter første ledd for å unngå eller redusere
farer forbundet med arbeidet eller for å sikre et fullt
forsvarlig arbeidsmiljø, herunder om:
a) kartlegging av farene og iverksettelse av
hensiktsmessige tiltak,
b) nødvendige tiltak til opplæring og øvelse samt instruksjon
av dem som har sitt arbeid om bord,
c) tilgjengelighet av hensiktsmessig sikkerhets- og verneutstyr,
d) plikt til å informere og drøfte farer forbundet med arbeidet
og sikkerheten med dem som har sitt arbeid om bord,
e) tilrettelegging av arbeidssituasjonen for dem som
har sitt arbeid om bord for å gi mulighet for variasjon, for faglig
og personlig utvikling og for selvbestemmelse,
f) nødvendig informasjon, medvirkning og kompetanseutvikling
under omstillingsprosesser,
g) tiltak for å sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø,
h) plikt til å samarbeide med andre om arbeidsmiljøet
om bord,
i) plikt til å legge forholdene til rette for
varsling.
Ny § 22 a skal lyde:
§ 22 a Sertifikat for arbeids- og levevilkår
Et skip skal ha sertifikat for arbeids- og levevilkår som
dokumentasjon på at skipet på tidspunktet for utstedelsen tilfredsstiller
krav til arbeids- og levevilkår fastsatt i eller i medhold av denne
lov og skipsarbeidsloven.
Sertifikatet utstedes av tilsynsmyndigheten eller den
departementet bestemmer og skal til enhver tid være tilgjengelig
om bord. Sertifikatet kan inneholde særskilte vilkår.
Departementet kan gi forskrift om krav til sertifikatet,
herunder om:
a) hvilke skip som skal være utstyrt
med sertifikat,
b) utstedelse, gyldighet og vilkår,
c) erklæring om samsvar med relevante konvensjoner
for skip og fiskefartøyer,
d) adgang til å fravike kravene i første og annet ledd,
e) anerkjennelse av utenlandske sertifikater.
§ 25 annet ledd annet punktum oppheves.
Overskriften i § 27 skal lyde:
§ 27 Legemidler og rett til behandling av syke
Ny § 28 a skal lyde:
§ 28 a Arbeidsgiverens plikter etter dette kapitlet
Er arbeidsgiveren en annen enn rederiet, skal vedkommende
medvirke til at skipet har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø etter
reglene i dette kapittel.
Departementet kan gi nærmere forskrift om kravene
som stilles til arbeidsgiveren etter første ledd, herunder om plikt
til å samarbeide med andre om arbeidsmiljøet om bord.
§ 29 første ledd bokstav a skal lyde:
§ 29 annet ledd bokstav a skal lyde:
a) skipet har nødvendige innretninger og utstyr
og at det er truffet nødvendige sikkerhetstiltak og andre forholdsregler
for å sikre liv, helse og et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for
de som arbeider om bord, jf. § 21 og forskrifter gitt i medhold
av bestemmelsen,
§ 30 første ledd bokstav b skal lyde:
§ 41 tredje ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift eller inngå avtale om at
tilsyn eller tilsynsmyndighet i enkelttilfeller eller på
avgrensede områder kan overlates til private eller til utenlandske
eller internasjonale myndigheter.
§ 43 skal lyde:
§ 43 Tilsynet med norske skip
Det skal føres tilsyn med norske skip, herunder med
arbeidsvilkår og arbeidsmiljø for dem som har sitt arbeid om bord.
Departementet kan i forskrift bestemme at tilsyn ikke skal
finne sted helt eller delvis, med mindre Norges folkerettslige forpliktelser
er til hinder for slikt unntak.
Tilsynet etter første og annet ledd
kan omfatte forhold som nevnt i skipsarbeidsloven og i
kapittel 3, 4, 5 og 6 i denne loven og skal ha som formål å bringe
på det rene om de kravene som fremgår i eller i medhold av
disse lovene, er oppfylt.
Rederiet har plikt til å be om tilsyn etter første ledd når
dette er nødvendig for å oppfylle krav i eller i medhold av skipsarbeidsloven
eller denne lov.
Departementet kan gi forskrifter om tilsynet,
herunder om:
a. hyppighet, innhold og omfang,
herunder besiktelse,
b. den praktiske gjennomføringen, herunder
besiktelse,
c. rett for den som har sitt arbeid om bord til å kreve tilsyn,
herunder besiktelse.
§ 44 første ledd skal lyde:
Det kan foretas tilsyn av utenlandske skip, herunder
med arbeidsvilkår og arbeidsmiljø for dem som har sitt arbeid om
bord.
§ 45 skal lyde:
§ 45 Plikt til å medvirke til tilsynet
Rederiet, arbeidsgiveren, skipsføreren
og andre som har sitt arbeid om bord skal medvirke til tilsynet etter
dette kapittel, og skal blant annet:
a. gi alle opplysninger som er nødvendige for
utøvelsen av tilsynet,
b. utlevere skipsbøker, rapporter, tegninger og annet materiale.
Plikt til medvirkning som nevnt i første ledd påhviler
også andre, så langt slik medvirkning ikke kommer i strid med deres
taushetsplikt i henhold til lov eller avtale.
Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha adgang til skipet
og rederi- og arbeidsgiverkontorer.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om innholdet, omfanget og gjennomføringen av medvirkningen og om
tilsynets adgang til skipet og rederi- og arbeidsgiverkontorer.
§ 46 første ledd skal lyde:
Rederiet, arbeidsgiveren og skipsføreren
skal yte bistand til utenlandske og internasjonale tilsynsmyndigheter
på en slik måte og i et slikt omfang som følger av Norges folkerettslige
forpliktelser.
§ 49 skal lyde:
§ 49 Pålegg om tiltak
Er krav som følger av lov eller forskrift ikke etterkommet,
kan tilsynsmyndigheten pålegge rederiet eller arbeidsgiveren å
gjennomføre nødvendige tiltak innen en bestemt frist.
Er pålegg ikke etterkommet innen den fastsatte tidsfristen,
kan det iverksettes tiltak som nevnt i § 50 til § 54.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om rederiets og arbeidsgiverens plikt til å gjennomføre
tiltak etter første ledd.
§ 50 første ledd første punktum skal lyde:
Hvis rederiet eller eventuelt arbeidsgiveren ikke har
etterkommet et pålegg etter § 49 innen den fastsatte fristen, kan
tilsynsmyndigheten treffe vedtak om tvangsmulkt for å sikre at pålegget
blir etterkommet.
§ 50 annet ledd annet punktum skal lyde:
Ved fastsettelse av tvangsmulktens størrelse skal det blant
annet legges vekt på viktigheten av rettigheter og hensyn
til sikkerhet, miljø og arbeidsmiljø som pålegget skal
ivareta og kostnadene med å oppfylle pålegget.
§ 51 første ledd skal lyde:
Hvis rederiet eller arbeidsgiveren ikke
etterkommer pålegg etter § 49 eller betaler gebyrer i henhold til §
48 innen den fastsatte tidsfristen, kan tilsynsmyndigheten trekke
tilbake relevante sertifikater.
§ 52 første ledd bokstav a og b skal lyde:
a) skipet ikke oppfyller krav i lov eller forskrift
til teknisk, operativ eller miljømessig sikkerhet eller
til arbeidsmiljø og personlig sikkerhet, og manglene klart
utgjør en fare for de interessene som vedkommende krav er satt til
å beskytte,
b) det foreligger alvorlige brudd på bestemmelser
i skipsarbeidsloven eller i forskrifter gitt i medhold av den,
Ny § 71 a skal lyde:
§ 71a Rett til å fremsette klage og vern mot
gjengjeldelse
For rett til å fremsette klage gjelder det som
er bestemt i eller i medhold av skipsarbeidsloven § 9-7.
Dag Terje Andersen |
president |