I Stortingets møte 20. november 2014 ble det
gjort slikt
I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling
gjøres følgende endringer:
§ 1-8 femte ledd skal lyde:
For områder langs vassdrag som har betydning for natur-,
kulturmiljø- og friluftsinteresser, skal kommunen
i kommuneplanens arealdel etter § 11-11 nr. 5 vurdere å fastsette
grense på inntil 100 meter der bestemte angitte tiltak mv. ikke
skal være tillatt.
§ 3-1 første ledd bokstav g skal lyde:
§ 3-6 andre ledd skal lyde:
Kongen kan ved forskrift fastsette
nærmere hvilke oppgaver, områder og myndigheter dette
gjelder, herunder at det til planer for større sammenhengende natur-
og friluftsområder omkring byer og tettsteder kan fastsettes felles
planbestemmelser om utøvelse av næringsvirksomhet og om ferdsel.
§ 4-1 skal lyde:
§ 4-1. Planprogram
For alle regionale planer og kommuneplaner, og for reguleringsplaner
som kan få vesentlige virkninger for miljø og
samfunn, skal det som ledd i varsling av planoppstart utarbeides
et planprogram som grunnlag for planarbeidet. Kongen kan
ved forskrift gjøre unntak fra kravet om planprogram for reguleringsplaner.
Planprogrammet skal gjøre rede for formålet med planarbeidet,
planprosessen med frister og deltakere, opplegget for medvirkning,
spesielt i forhold til grupper som antas å bli særlig berørt, hvilke
alternativer som vil bli vurdert og behovet for utredninger. Forslag til
planprogram sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn senest samtidig
med varsling av planoppstart. Planprogrammet fastsettes ordinært
av planmyndigheten.
Dersom berørte regionale og statlige myndigheter på grunnlag
av forslag til planprogram vurderer at planen kan komme i konflikt
med nasjonale eller viktige regionale hensyn, skal dette framgå
av uttalelsen til forslaget til planprogram.
Dersom planen kan få vesentlige miljøvirkninger i
en annen stat, skal planmyndigheten sende forslag til program for
planarbeidet til berørte myndigheter i denne staten til uttalelse.
§ 5-5 første ledd tredje punktum skal lyde:
Dersom kommunen og innsigelsesorganet er uenig om adgangen
til å fremme innsigelse etter denne bestemmelsen er avskåret, avgjør
departementet spørsmålet når innsigelsessaken er sendt
til departementet.
§ 5-6 skal lyde:
§ 5-6. Mekling og avgjørelse av departementet
Finner kommunen ikke å kunne ta hensyn til innsigelsen,
skal det ordinært foretas mekling mellom partene. Dersom enighet
ikke oppnås, treffer kommunen planvedtak og sender planen og innsigelsen,
med meklerens tilråding, til departementet. Departementet avgjør
om innsigelsen skal tas til følge og planen endres.
Kommunen skal innen to uker etter kommunestyrets
vedtak oversende saken til fylkesmannen. Fylkesmannen bør innen
fire uker etter at saken er mottatt fra kommunen, oversende innsigelsene
til departementet. Fristen for fylkesmannen kan forlenges med ytterligere
seks uker dersom det er nødvendig i store og kompliserte saker,
og der det er behov for ytterligere avklaring mv.
Kongen avgjør hvem som skal være mekler.
§ 7-1 andre ledd skal lyde:
Planstrategien skal redegjøre for viktige regionale utviklingstrekk
og utfordringer, vurdere langsiktige utviklingsmuligheter og ta
stilling til langsiktige utviklingsmål og hvilke
spørsmål som skal tas opp gjennom videre regional planlegging.
§ 8-1 tredje ledd skal lyde:
Som del av regional plan skal det samtidig utarbeides
et handlingsprogram for gjennomføring av planen.
§ 8-4 andre ledd tredje punktum skal lyde:
Etter at planen er vedtatt, har fylkeskommunen ansvar
for å avklare om innvendinger står ved lag og eventuelt sende planen
videre til departementet.
§ 11-8 første ledd andre punktum skal lyde:
Hensyn og forhold som inngår i andre ledd bokstav a til
f, kan markeres i arealdelen som hensynssoner
med tilhørende retningslinjer og bestemmelser.
§ 11-8 tredje ledd bokstav e skal lyde:
Bestemmelser til denne sonen kan fastsette at flere eiendommer
i et område skal undergis felles planlegging og at det skal brukes
særskilte gjennomføringsvirkemidler. Det kan også gis bestemmelser
med hjemmel i § 11-9 nr. 3.
§ 11-8 tredje ledd bokstav f skal lyde:
§ 11-11 første ledd nr. 1 skal lyde:
§ 12-2 tredje ledd skal lyde:
For områderegulering som innebærer vesentlige endringer
av vedtatt kommuneplan gjelder §§ 4-1 og 4-2
andre ledd.
§ 12-3 tredje ledd skal lyde:
Private forslag må innholdsmessig følge opp hovedtrekk
og rammer i kommuneplanens arealdel og foreliggende områdereguleringer.
Ved vesentlige avvik gjelder kravene i §§ 4-1 og 4-2
andre ledd.
§ 12-4 femte ledd skal lyde:
Er bygge- og anleggstiltak som hjemles i plan fremmet med
bakgrunn i privat reguleringsforslag etter § 12–11, ikke satt i
gang senest ti år etter at planen er
vedtatt, skal kommunen før avgjørelse av byggesøknad for nye utbyggingsområder
etter planen, påse at planen i nødvendig grad er oppdatert. Tiltakshaver
er ansvarlig for å skaffe nødvendige opplysninger og dokumentasjon
for kommunens vurdering.
§ 12-7 første ledd nr. 1 skal lyde:
1. grad av utnytting, utforming,
herunder estetiske krav, og bruk av arealer, bygninger og anlegg
i planområdet,
§ 12-7 første ledd nr. 8 skal lyde:
§ 12-9 skal lyde:
§ 12-9. Behandling av planprogram for planer med vesentlige
virkninger
For planer som kan få vesentlige virkninger for miljø og
samfunn, skal det utarbeides planprogram etter reglene i § 4-1.
Forslag til planprogram skal sendes på høring og legges
ut til offentlig ettersyn senest samtidig med varsel
om oppstart av planarbeidet. Forslaget skal også gjøres tilgjengelig
gjennom minst én avis som er alminnelig lest på stedet og elektroniske
medier. Frist for å gi uttalelse skal være minst seks uker.
Kommunen avgjør om planprogram skal fastsettes.
Planprogrammet fastsettes ordinært av kommunestyret. Kommunestyret
kan delegere myndigheten til å fastsette planprogram i samsvar med
kommunelovens regler.
§ 12–10 skal lyde:
§ 12–10. Behandling av reguleringsplanforslag
Forslag til reguleringsplan sendes på høring og legges
ut til offentlig ettersyn. Planforslaget gjøres tilgjengelig gjennom
elektroniske medier. Frist for å gi uttalelse og eventuelt fremme
innsigelse skal være minst seks uker. Dersom reguleringsplan
er underlagt krav om konsekvensutredning etter § 4-2, skal konsekvensutredningen
følge planforslaget.
Registrerte grunneiere og festere og så vidt mulig andre
rettighetshavere i planområdet samt naboer, skal når de blir direkte
berørt, på hensiktsmessig måte underrettes om forslag til reguleringsplan
med opplysning om hvor det er tilgjengelig.
Når fristen er ute, tar kommunen saken opp til behandling
med de merknader som er kommet inn. Forslaget bør være
ferdigbehandlet for vedtak innen tolv uker. Fristen kan forlenges
med ytterligere seks uker dersom det er nødvendig i store og kompliserte
saker og der det er behov for ytterligere avklaring mv.
For private reguleringsforslag gjelder i tillegg § 12-11.
§ 12–11 tredje punktum skal lyde:
Finner ikke kommunen grunn til å fremme forslaget, skal
forslagsstilleren innen tre uker underrettes ved
brev.
§ 12-13 tredje ledd første punktum skal lyde:
Departementet kan, selv om det ikke er reist innsigelse,
oppheve hele eller deler av planen eller gjøre
de endringer som finnes påkrevd, dersom den strider mot nasjonale
interesser eller regional plan.
§ 12-14 andre ledd andre punktum oppheves.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Olemic Thommessen |
president |