I Stortingets møte 14. april 2015 ble det gjort
slikt
§ 1 Formål og
virkeområde
Formålet med loven er å etablere Norges nasjonale institusjon
for menneskerettigheter.
Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter har
som hovedoppgave å fremme og beskytte menneskerettighetene i tråd
med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning, internasjonale traktater
og folkeretten for øvrig.
§ 2 Instruks
Stortinget fastsetter alminnelig instruks for virksomheten
til den nasjonale institusjonen. For øvrig utfører den nasjonale
institusjonen sine oppgaver selvstendig og uavhengig, og bestemmer
selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres.
§ 3 Den nasjonale institusjonens
oppgaver
Den nasjonale institusjonen skal bidra til å styrke gjennomføringen
av menneskerettighetene, særlig ved å:
a) overvåke og rapportere om menneskerettighetenes
stilling i Norge, herunder legge frem anbefalinger for å sikre at
Norges menneskerettslige forpliktelser oppfylles,
b) rådgi Stortinget, regjeringen, Sametinget og andre offentlige
organer og private aktører om gjennomføringen av menneskerettighetene,
c) informere om menneskerettighetene, herunder veilede enkeltpersoner
om nasjonale og internasjonale klageordninger,
d) fremme opplæring, utdanning og forskning på menneskerettighetene,
e) legge til rette for samarbeid med relevante offentlige
organer og andre aktører som arbeider med menneskerettighetene,
f) delta i internasjonalt samarbeid for å fremme og beskytte
menneskerettighetene.
Den nasjonale institusjonen skal ikke prøve enkeltsaker
om krenkelse av menneskerettigheter.
§ 4 Den nasjonale institusjonens
ledelse
Den nasjonale institusjonen ledes av et styre og en direktør.
§ 5 Styrets sammensetning og
oppnevning
Den nasjonale institusjonens styre skal bestå av fem medlemmer.
Styremedlemmene skal representere ulike fagfelt, herunder
juridisk kompetanse om menneskerettigheter, og styret skal ha kompetanse
om virksomhetsstyring. Ett av medlemmene skal ha særskilt kjennskap
til samiske spørsmål. I styret skal hvert kjønn være representert
med minst to medlemmer.
Stortinget velger styret, herunder leder og nestleder.
Styremedlemmene velges for en periode på fire år. Medlemmene kan
gjenvelges, men ingen kan sitte sammenhengende i styret i mer enn
to perioder.
§ 6 Styrets oppgaver
Styret har det overordnete ansvaret for den nasjonale institusjonens
faglige virksomhet, økonomi og drift. Styret skal vedta en overordnet
strategi for virksomheten, godkjenne den nasjonale institusjonens virksomhetsplan,
legge frem årlig melding til Stortinget, avgi årsregnskap og fremme
forslag til budsjett for Stortingets presidentskap.
§ 7 Direktøren
Den nasjonale institusjonens daglige virksomhet ledes av
en direktør som oppnevnes av Stortinget etter ekstern kunngjøring
og innstilling fra Stortingets presidentskap.
Direktøren oppnevnes for en periode på seks år uten adgang
til gjenoppnevning.
Direktøren skal tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner
og personlig egnethet, herunder inneha juridisk kompetanse eller
annen kompetanse om menneskerettigheter, og bør ha erfaring fra
menneskerettighetsarbeid.
Dersom direktøren dør eller blir ute av stand til å utføre
sine arbeidsoppgaver, kan Stortingets presidentskap konstituere
en midlertidig direktør frem til direktøren kan gjeninntre i stillingen
eller ny direktør er oppnevnt i samsvar med første ledd. Det samme gjelder
dersom direktøren sier fra seg stillingen før åremålsperiodens utløp.
Stortingets presidentskap kan bare si opp direktøren som
følge av at denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller
annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen som ikke er forenlig
med den tillit stillingen som direktør for den nasjonale institusjonen
krever. Fjerde ledd første punktum gjelder tilsvarende.
§ 8 Personalet
Direktøren har det daglige arbeidsgiveransvaret for personalet
ved den nasjonale institusjonen. Personalet tilsettes av styret
etter innstilling fra direktøren. Nærmere regler om fremgangsmåten
ved tilsetting og adgang til delegering av styrets myndighet fastsettes
i et personalreglement som skal godkjennes av Stortingets presidentskap.
Ved ansettelser skal det tas hensyn til at institusjonen
skal ha bred faglig kompetanse, herunder kompetanse om urfolks-
og minoritetsrettigheter.
Tjenestemennenes lønn, pensjon og arbeidsvilkår fastsettes
av direktøren i henhold til de bestemmelser som gjelder for arbeidstakere
i staten.
§ 9 Rådgivende utvalg
Styret oppnevner et rådgivende utvalg tilknyttet den nasjonale
institusjonen bestående av minst 10 og høyst 15 medlemmer. Direktøren
skal fremsette forslag til medlemmer.
Det rådgivende utvalget skal bidra med informasjon, råd
og innspill til arbeidet som nasjonal institusjon.
§ 10 Offentlige myndigheters
bistand til den nasjonale institusjonen
Offentlige myndigheter og andre som utfører oppgaver på
vegne av det offentlige, skal yte den bistand som er nødvendig for
at den nasjonale institusjonen kan utføre sine oppgaver etter denne
lov.
§ 11 Årlig melding
Den nasjonale institusjonen skal årlig avgi en melding
til Stortinget om institusjonens virksomhet og utviklingen av menneskerettighetssituasjonen
i Norge.
Meldingen trykkes og offentliggjøres av institusjonen.
§ 12 Dokumentoffentlighet
Alle kan hos den nasjonale institusjonen kreve innsyn i
institusjonens saksdokumenter, journaler og lignende registre, dersom
ikke annet følger av institusjonens instruks. Bestemmelsene i offentleglova
gjelder tilsvarende, så langt de passer, med de presiseringer og
unntak som følger av instruksen. Det samme gjelder forskrift gitt
med hjemmel i offentleglova, hvis ikke Stortingets presidentskap
beslutter noe annet.
Direktøren, eller den direktøren bemyndiger, avgjør om
et dokument helt eller delvis skal unntas fra offentlighet. Slike
avgjørelser kan påklages til styret.
§ 13 Taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for den nasjonale
institusjonen, plikter å unngå at andre får adgang eller kjennskap
til det han eller hun i forbindelse med tjenesten eller arbeidet
får vite om forhold av personlig karakter. Taushetsplikten gjelder
også opplysninger om drifts- og forretningshemmeligheter og informasjon
som er gradert i henhold til sikkerhetsloven eller beskyttelsesinstruksen.
Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet
tjenesten eller arbeidet. Han eller hun kan heller ikke utnytte
opplysninger som nevnt i første ledd i egen virksomhet eller i tjeneste
eller arbeid for andre.
For øvrig gjelder bestemmelsene i forvaltningsloven §§ 13
a til 13 f så langt de passer.
§ 14 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft 1. juli 2015.
Olemic Thommessen |
president |