I Stortingets møte 9. juni 2016 ble det gjort
slikt
§ 1 Formål
Loven skal fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser.
Den skal også bidra til at det offentlige opptrer med integritet,
slik at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser skjer
på en samfunnstjenlig måte.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder når oppdragsgivere som nevnt i annet ledd
inngår vare-, tjeneste- eller bygge- og anleggskontrakter, herunder
konsesjonskontrakter, eller gjennomfører plan- og designkonkurranser,
med en anslått verdi som er lik eller overstiger 100 000 kroner ekskl.
merverdiavgift.
Loven gjelder for følgende oppdragsgivere:
a) statlige myndigheter,
b) fylkeskommunale og kommunale myndigheter
c) offentligrettslige organer,
d) sammenslutninger med en eller flere oppdragsgivere som
nevnt i bokstav a til c,
e) offentlige foretak som utøver forsyningsaktivitet som
definert i internasjonale avtaler som Norge er forpliktet av og
f) andre virksomheter som utøver forsyningsaktivitet på
grunnlag av enerett eller særrett som definert i internasjonale
avtaler som Norge er forpliktet av.
Loven gjelder ikke for anskaffelser som kan unntas etter
EØS-avtalen artikkel 123. Departementet kan i forskrift fastsette
ytterligere unntak fra lovens virkeområde.
Departementet kan i forskrift fastsette unntak fra lovens
virkeområde.
Departementet kan i forskrift fastsette at loven skal gjelde
for bygge- og anleggskontrakter og tilknyttede tjenestekontrakter
som oppdragsgivere som nevnt i annet ledd bokstav a til d ikke selv
inngår, men yter direkte tilskudd til med mer enn 50 prosent.
Departementet kan i forskrift fastsette at loven skal gjelde
for Svalbard, og fastsette særlige regler av hensyn til de stedlige
forholdene.
§ 3 Rettighetshavere
Rettighetshavere etter loven er virksomheter som er opprettet
i samsvar med lovgivningen i en EØS-stat og har sitt sete, hovedadministrasjon
eller hovedforetak i en slik stat. Det samme gjelder virksomheter
som er gitt rettigheter etter WTO-avtalen om offentlige innkjøp
eller andre internasjonale avtaler som Norge er forpliktet av, i
det omfang som følger av slike avtaler.
§ 4 Grunnleggende prinsipper
Oppdragsgiveren skal opptre i samsvar med grunnleggende
prinsipper om konkurranse, likebehandling, forutberegnelighet, etterprøvbarhet
og forholdsmessighet.
§ 5 Miljø, menneskerettigheter og andre samfunnshensyn
Statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige
organer skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar
til å redusere skadelig miljøpåvirkning, og fremme klimavennlige løsninger
der dette er relevant. Dette skal blant annet skje ved at oppdragsgiveren
tar hensyn til livssykluskostnader. Disse oppdragsgiverne skal også
ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter
ved offentlige anskaffelser der det er en risiko for brudd på slike
rettigheter. Departementet kan gi forskrift om det nærmere innholdet
av bestemmelsen.
Oppdragsgiveren kan stille egnede krav og kriterier knyttet
til ulike trinn i anskaffelsesprosessen, slik at offentlige kontrakter
gjennomføres på en måte som fremmer hensyn til miljø, innovasjon,
arbeidsforhold og sosiale forhold, forutsatt at kravene og kriteriene har
tilknytning til leveransen.
Departementet kan i forskrift pålegge statlige, fylkeskommunale
og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer å stille
krav om begrensninger i antallet ledd i leverandørkjeden ved utførelsen
av offentlige kontrakter i bransjer med særlige utfordringer knyttet
til arbeidslivskriminalitet.
Oppdragsgiveren skal stille krav til universell utforming
i offentlige kontrakter i samsvar med regler som fastsettes i forskrift.
Departementet kan i forskrift pålegge oppdragsgivere å
stille krav om universell utforming i offentlige kontrakter.
§ 6 Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
Departementet kan i forskrift pålegge statlige, fylkeskommunale
og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer å ta inn
klausuler i tjeneste- og bygge- og anleggskontrakter som skal sikre
lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av
gjeldende forskrifter om allmenngjorte tariffavtaler eller landsomfattende
tariffavtaler for de aktuelle bransjene.
Departementet kan i forskrift pålegge oppdragsgivere å
føre tilsyn med at klausulene blir overholdt, og å iverksette tiltak
overfor leverandøren ved manglende overholdelse av klausulene.
§ 7 Krav om bruk av lærlinger
Statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og offentligrettslige
organer skal stille krav om at leverandører er tilknyttet en lærlingordning,
og at en eller flere lærlinger deltar i arbeidet med gjennomføringen
av kontrakten. Kravet gjelder i bransjer hvor departementet i forskrift
har definert at det er særlig behov for læreplasser. Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere regler om krav om bruk av lærlinger,
herunder bestemme at kravet bare skal gjelde for kontrakter over
en bestemt verdi og varighet.
I den enkelte anskaffelsen må krav etter første ledd stå
i forhold til kontraktens art og omfang.
§ 7a Regler om anskaffelser av helse- og sosialtjenester
Departementet skal ved forskrift gi særskilte regler om
anskaffelser av helse- og sosialtjenester.
Departementet skal ved utformingen av forskriften særlig
legge vekt på særtrekkene ved helse- og sosialtjenester. Forskriften
skal bidra til å fremme viktige hensyn som mangfold, kvalitet, kontinuitet
og brukermedvirkning innenfor dette tjenesteområdet.
§ 8 Søksmål
Søksmål om brudd på loven eller forskrift gitt i medhold
av loven reises for tingretten uten forliksmekling.
Inntil kontrakt er inngått, kan retten sette til side beslutninger
som oppdragsgiveren har truffet i strid med loven eller forskrift
gitt i medhold av loven.
Departementet kan gi forskrift om tvungent verneting.
§ 9 Midlertidig forføyning
Tvisteloven gjelder for behandlingen av begjæringer om
midlertidig forføyning med mindre annet er bestemt i denne loven
eller forskrift gitt i medhold av loven. Etter at kontrakt er inngått,
kan retten ikke beslutte midlertidig forføyning mot oppdragsgiveren
for brudd på loven eller forskrift gitt i medhold av loven.
Departementet kan gi forskrift om at oppdragsgiverens adgang
til å inngå kontrakt suspenderes dersom begjæring om midlertidig
forføyning fremsettes i en fastsatt karensperiode.
Departementet kan gi forskrift om begjæringer om midlertidige
forføyninger, herunder fastsette at oppdragsgiveren kan sette en
frist for fremsettelse av begjæring om midlertidig forføyning mot
beslutninger om å avvise eller forkaste en forespørsel om å delta
i konkurransen.
§ 10 Erstatning
Leverandøren har krav på erstatning for tap han har lidt
som følge av brudd på loven eller forskrift gitt i medhold av loven.
§ 11 Tvisteløsningsorgan
Kongen kan opprette et organ for løsning av tvister om
rettigheter og plikter etter loven og forskrifter gitt i medhold
av loven. Oppdragsgivere som er omfattet av loven, har plikt til
å delta i prosessen for organet.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingen i organet.
Offentleglova gjelder for tvisteløsningsorganets virksomhet.
§ 12 Overtredelsesgebyr
Dersom tvisteløsningsorganet kommer til at oppdragsgiveren
eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller grovt uaktsomt
har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse, skal organet ilegge
oppdragsgiveren et overtredelsesgebyr. Dersom organet kommer til at
oppdragsgiveren eller noen som handler på dennes vegne uaktsomt
har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse, kan organet ilegge
oppdragsgiveren et overtredelsesgebyr.
Overtredelsesgebyr etter første ledd kan ikke ilegges dersom
oppdragsgiveren har publisert en intensjonskunngjøring etter regler
fastsatt i forskrift, og tidligst inngått kontrakten etter utløpet
av ti dager regnet fra dagen etter datoen for kunngjøringen.
Ved avgjørelsen av om overtredelsesgebyr skal ilegges etter
§ 12 første ledd annet punktum og ved fastsettelsen av gebyrets
størrelse, skal det særlig legges vekt på bruddets grovhet, størrelsen
på anskaffelsen, om oppdragsgiveren har foretatt gjentatte ulovlige
direkte anskaffelser og den preventive virkningen. Gebyret kan ikke
settes høyere enn 15 prosent av anskaffelsens verdi.
Vedtak om å ilegge overtredelsesgebyr kan ikke påklages.
Gebyret forfaller til betaling to måneder etter at vedtaket er fattet.
Adgangen til å ilegge gebyr bortfaller to år etter at kontrakten
er inngått. Fristen avbrytes ved at tvisteløsningsorganet sender
oppdragsgiveren en meddelelse om at det har mottatt en klage med
påstand om ulovlig direkte anskaffelse.
Vedtak om å ilegge overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag
for utlegg med de begrensninger som følger av tvangsfullbyrdelsesloven
§ 1-2.
Søksmål om organets vedtak må reises innen to måneder etter
at partene mottok vedtaket. Retten kan prøve alle sider av saken.
Adgangen til å reise søksmål gjelder også for statlige myndigheter
og organer.
Dersom tvisteløsningsorganet treffer vedtak om å ilegge
overtredelsesgebyr, og retten senere avsier dom om den samme kontrakten
etter §§ 13 og 14, skal organet oppheve vedtaket og tilbakebetale
gebyret.
§ 13 Søksmål om å kjenne en kontrakt uten virkning
Retten skal kjenne en kontrakt med en verdi som er lik
eller overstiger EØS-terskelverdiene, uten virkning
a) når oppdragsgiveren har foretatt en ulovlig
direkte anskaffelse,
b) når kontrakten tildeles under en rammeavtale med flere
leverandører i strid med regler om gjenåpning av konkurransen fastsatt
i forskrift eller tildeles under en dynamisk innkjøpsordning i strid
med forskrift, eller
c) når oppdragsgiveren har brutt lov eller forskrift som
har påvirket leverandørens mulighet til å bli tildelt kontrakten,
og samtidig foretatt brudd på regler om karensperiode eller suspensjon
fastsatt i forskrift som har fratatt leverandøren muligheten til
å iverksette rettslige skritt før kontraktsinngåelsen.
Retten kan ikke kjenne en kontrakt uten virkning etter
første ledd bokstav a dersom oppdragsgiveren har publisert en intensjonskunngjøring
etter regler fastsatt i forskrift og tidligst inngått kontrakten
etter utløpet av ti dager regnet fra dagen etter datoen for kunngjøringen.
Retten kan ikke kjenne en kontrakt uten virkning etter
første ledd bokstav b dersom oppdragsgiveren har sendt meddelelse
om valget av leverandør til berørte leverandører etter regler i
forskrift og tidligst inngått kontrakten etter utløpet av en frivillig
karensperiode i samsvar med regler om karensperiode fastsatt i forskrift.
Dersom vesentlige hensyn til allmennhetens interesser gjør
det nødvendig å opprettholde kontrakten, kan retten unnlate å kjenne
kontrakten uten virkning. Dersom konsekvensen av å kjenne en kontrakt
uten virkning i alvorlig grad vil kunne true et større forsvars-
eller sikkerhetsprogram som er avgjørende for Norges sikkerhetsinteresser,
kan retten ikke kjenne kontrakten uten virkning. I slike tilfeller
skal retten fastsette sanksjoner etter § 14 første ledd bokstav
a nr. 1.
En kontrakt kan kjennes uten virkning for fremtidig kontraktsoppfyllelse.
Dersom kontraktsytelsen kan tilbakeføres i vesentlig samme stand
og mengde, kan kontrakten kjennes uten virkning fra tidspunktet for
kontraktsinngåelsen. Dersom kontrakten kjennes uten virkning for
fremtidig kontraktsoppfyllelse, skal retten i tillegg idømme oppdragsgiver
et overtredelsesgebyr etter § 14 annet ledd.
§ 14 Søksmål om å avkorte en kontrakts varighet eller
idømme oppdragsgiver overtredelsesgebyr
Retten skal avkorte en kontrakts varighet eller idømme
oppdragsgiveren et overtredelsesgebyr
1. retten unnlater å kjenne en kontrakt uten virkning etter
§ 13 fjerde ledd, eller
2. oppdragsgiveren har foretatt andre brudd på reglene
om karensperiode eller suspensjon enn dem som er omfattet av § 13
første ledd bokstav c, eller
Retten skal idømme oppdragsgiveren et overtredelsesgebyr
når kontrakten kjennes uten virkning for fremtidig kontraktsoppfyllelse
etter § 13.
Retten kan idømme sanksjoner som nevnt i første ledd for
kontrakter med en verdi som er lik eller overstiger en nasjonal
terskelverdi fastsatt i forskrift, men ikke EØS-terskelverdiene,
når oppdragsgiveren har foretatt brudd på lov eller forskrift som
har påvirket leverandørens mulighet til å bli tildelt kontrakten. Dette
forutsetter at oppdragsgiveren samtidig har foretatt brudd på regler
om karensperiode i forskrift som har fratatt leverandøren muligheten
til å iverksette rettslige skritt før kontraktsinngåelse.
Retten kan ikke idømme sanksjoner etter første ledd bokstav
b dersom oppdragsgiveren har publisert en intensjonskunngjøring
etter regler i forskrift og tidligst inngått kontrakten etter utløpet
av ti dager regnet fra dagen etter datoen for kunngjøringen.
Ved fastsettelse av sanksjoner skal det særlig legges vekt
på bruddets grovhet, størrelsen på anskaffelsen, om oppdragsgiveren
har foretatt gjentatte brudd, muligheten for å gjenopprette konkurransen
og den preventive virkningen. Retten kan kombinere sanksjonene.
Overtredelsesgebyret kan ikke settes høyere enn 15 prosent av anskaffelsens
verdi.
§ 15 Prosessuelle særregler og tidsfrister ved søksmål
etter §§ 13 og 14
Ved søksmål om brudd som omfattet av §§ 13 og 14 plikter
saksøkeren å varsle oppdragsgivers medkontrahent om søksmålet. Varslet
gis ved oversendelse av kopi av stevningen.
Retten skal, uavhengig av partenes påstander, idømme sanksjoner
etter §§ 13 og 14 dersom vilkårene for det er oppfylt.
En rettskraftig dom som går ut på at en kontrakt kjennes
uten virkning, eller at en kontrakts varighet avkortes, er bindende
for alle og enhver og skal legges til grunn i alle forhold.
Sanksjoner etter §§ 13 og 14 kan bare idømmes når søksmål
reises innen to år etter at kontrakt er inngått. Dersom tvisteløsningsorganet
mottar en klage med påstand om ulovlig direkte anskaffelse, avbrytes fristen.
Dersom oppdragsgiveren har inngått en kontrakt uten kunngjøring
av konkurransen, men kunngjort kontraktsinngåelsen etter regler
fastsatt i forskrift, kan sanksjoner etter § 13 første ledd bokstav
a eller § 14 første ledd bokstav b bare idømmes når søksmål reises innen
30 dager regnet fra dagen etter datoen for kunngjøringen. Dersom
tvisteløsningsorganet mottar en klage med påstand om ulovlig direkte
anskaffelse, avbrytes fristen.
Dersom oppdragsgiveren har kunngjort konkurransen og gitt
berørte leverandører en meddelelse om at kontrakt er inngått, kan
sanksjoner etter § 13 første ledd bokstav b og c, § 14 første ledd
bokstav a nr. 2 og § 14 tredje ledd bare idømmes når søksmål reises innen
30 dager regnet fra dagen etter at meddelelsen er sendt.
Når tvisteløsningsorganet treffer avgjørelse i en sak om
en ulovlig direkte anskaffelse og søksmålsfristen i fjerde eller
femte ledd løper ut innen 30 dager fra avgjørelsen, gjelder en ny
frist på 30 dager regnet fra dagen etter datoen for tvisteløsningsorganets
avgjørelse.
§ 16 Forskrifter
Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av loven.
Departementet kan gi forskrift om oppdragsgiverens adgang
til å si opp en kontrakt.
Departementet kan gi forskrift om bruk av elektronisk faktura
i offentlige anskaffelser.
§ 17 Pålegg
Departementet kan gi oppdragsgiveren pålegg som er nødvendige
for å sikre oppfyllelse av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen,
WTO-avtalen om offentlige innkjøp eller andre internasjonale avtaler
som Norge er forpliktet av. For å sikre at plikten etter et slikt
pålegg blir oppfylt, kan departementet ilegge oppdragsgiveren en
løpende tvangsmulkt etter utløpet av den frist som er satt for oppfylling
av pålegget, inntil pålegget er oppfylt. Departementet kan gi forskrift om
tvangsmulkt.
§ 18 Ikrafttredelse og overgangsregler
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid oppheves
lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser. Departementet
kan gi forskrift om overgangsregler.
Olemic Thommessen |
president |