År 1998 den 22. oktober holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven)
gjøres følgende endringer:
Ny § 10-17 a skal lyde:
§ 10-17 a EØS-regler
EØS-avtalen vedlegg XIII (rådsforordning
(EF) nr. 2027/97 om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved
ulykker) gjelder som lov, med den EØS-tilpasning som følger
av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
For tap som overstiger ansvarsgrensen i forordningen artikkel 3
nr. 2, er fraktføreren ansvarlig med mindre han godtgjør
at han selv og hans folk har tatt alle nødvendige forholdsregler
for å unngå tapet, eller at dette ikke har vært
mulig for dem.
§ 10-22 nytt annet ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke for ansvar etter
EØS-avtalen vedlegg XIII (rådsforordning (EF)
nr. 2027/97 om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved
ulykker), jf. § 10-17 a.
§ 10-22 annet til syvende ledd blir tredje
til åttende ledd.
§ 10-24 nytt annet ledd skal lyde:
Første ledd gjelder ikke for ansvar etter
EØS-avtalen vedlegg XIII (rådsforordning (EF)
nr. 2027/97 om luftfartsselskapers erstatningsansvar ved
ulykker), jf. § 10-17 a.
§ 10-33 annet ledd skal lyde:
Har den avtalesluttende fraktfører påtatt
seg forpliktelser ut over dem som er fastsatt i dette kapittel, eller
har passasjer eller avsender oppgitt en særlig interesse
i samsvar med § 10-22 tredje ledd, får
dette ikke virkning i forhold til den utførende fraktfører med
mindre det er godtatt av ham.
Denne lov trer i kraft 1. november 1998.
Gunnar Skaug, |
Anita Apelthun Sæle, |
president. |
sekretær. |