År 2002 den 9. april holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 9. juni 1978 nr. 45 om likestilling mellom kjønnene
gjøres følgende endringer:
§ 1 annet ledd oppheves.
Nåværende § 1 tredje ledd
blir nytt annet ledd.
Ny § 1a skal lyde:
(Plikt til å arbeide for likestilling)
Offentlige myndigheter skal arbeide aktivt, målrettet
og planmessig for likestilling mellom kjønnene på alle
samfunnsområder.
Arbeidsgiver skal arbeide aktivt, målrettet
og planmessig for likestilling mellom kjønnene innenfor sin
virksomhet. Arbeidslivets organisasjoner har tilsvarende aktivitetsplikt
innenfor sitt virkefelt.
Virksomheter som i lov er pålagt å utarbeide årsberetning,
skal i årsberetningen redegjøre for den faktiske
tilstanden når det gjelder likestilling i virksomheten.
Det skal også redegjøres for tiltak som er iverksatt
og tiltak som planlegges iverksatt for å fremme likestilling
og for å forhindre forskjellsbehandling i strid med denne
loven.
Offentlige myndigheter og offentlige virksomheter som
ikke er pliktige til å utarbeide årsberetning,
skal gi tilsvarende redegjørelse i årsbudsjettet.
Ved håndheving av tredje og fjerde ledd
skal reglene i §§ 12-13 gjelde tilsvarende.
§ 3 skal lyde:
(Generalklausul)
Direkte eller indirekte forskjellsbehandling
av kvinner og menn er ikke tillatt.
Med direkte forskjellsbehandling menes
handlinger som
1) stiller kvinner og menn ulikt
fordi de er av forskjellig kjønn,
2) setter en kvinne i en dårligere stilling
enn hun ellers ville ha vært på grunn av graviditet
eller fødsel, eller setter en kvinne eller en mann i en
dårligere stilling enn vedkommende ellers ville ha vært på grunn
av utnyttelse av permisjonsrettigheter som er forbeholdt det ene
kjønn.
Med indirekte forskjellsbehandling menes enhver tilsynelatende
kjønnsnøytral handling som faktisk virker
slik at det ene kjønn stilles dårligere
enn det annet.
I særlige tilfeller er indirekte forskjellsbehandling likevel
tillatt dersom handlingen har et saklig formål uavhengig
av kjønn, og det middel som er valgt er egnet, nødvendig
og ikke uforholdsmessig inngripende i forhold til formålet.
Ny § 3a skal lyde:
(Særbehandling av det ene kjønn)
Ulik behandling som i samsvar med lovens formål fremmer
likestilling mellom kjønnene, er ikke i strid med § 3.
Det samme gjelder særlige rettigheter og regler
om tiltak som skal beskytte kvinner i forbindelse med graviditet,
fødsel og amming.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om
hvilke former for ulik behandling som tillates i medhold av denne
lov, herunder bestemmelser om særbehandling av menn i forbindelse
med undervisning av og omsorg for barn.
§ 4 fjerde ledd oppheves.
§ 5 skal lyde:
(Lik lønn for arbeid av lik verdi)
Kvinner og menn i samme virksomhet skal ha lik lønn
for samme arbeid eller arbeid av lik verdi. Lønnen skal fastsettes
på samme måte for kvinner og menn uten hensyn
til kjønn.
Retten til lik lønn for samme arbeid
eller arbeid av lik verdi gjelder uavhengig av om arbeidene tilhører ulike
fag eller om lønnen reguleres i ulike tariffavtaler.
Om arbeidene er av lik verdi avgjøres
etter en helhetsvurdering der det legges vekt på den kompetanse som
er nødvendig for å utføre arbeidet og
andre relevante faktorer, som for eksempel anstrengelse, ansvar og
arbeidsforhold.
Med lønn menes det alminnelige arbeidsvederlag samt
alle andre tillegg eller fordeler eller andre goder som ytes av
arbeidsgiveren.
Kongen kan i forskrifter gi nærmere regler for
hva som regnes som samme virksomhet i stat og kommune.
§ 6 tredje og fjerde ledd oppheves.
Ny § 8a skal lyde:
(Seksuell trakassering)
Det er ikke tillatt å utsette en annen
for seksuell trakassering.
Med seksuell trakassering menes uønsket
seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer.
Seksuell trakassering regnes som forskjellsbehandling på grunn
av kjønn.
Arbeidsgiver og ledelsen i organisasjoner eller
utdanningsinstitusjoner har ansvar for å forebygge og å søke å hindre
at seksuell trakassering skjer innenfor sitt ansvarsområde.
Likestillingsombudet og Klagenemnda for likestilling
håndhever bestemmelsen i tredje ledd etter reglene i §§ 12-13.
Reglene om bevisbyrde i § 16 og objektivt
ansvar i § 17 første ledd kommer ikke til anvendelse
ved håndhevingen av denne bestemmelse.
§ 9 overskriften skal lyde:
(Likestillingssenteret)
§ 9 første ledd skal lyde:
Det opprettes et nasjonalt organ for fremme av likestilling
under navnet Likestillingssenteret.
§ 14 skal lyde:
(Nemndas forhold til Arbeidsretten)
Er sak etter denne lov som indirekte reiser spørsmål
om en tariffavtales gyldighet, forståelse eller beståen brakt inn
for Nemnda, kan hver av partene i tariffavtalen med oppsettende
virkning få dette spørsmålet avgjort
av Arbeidsretten. Kongen gir nærmere regler om slikt søksmål.
Nemnda kan gi en begrunnet uttalelse om hvorvidt en
tariffavtale eller bestemmelse i tariffavtale som er brakt inn for
Nemnda, er i strid med denne lov. Partene i tariffavtalen kan i
slike tilfeller bringe spørsmålet om avtalens
forhold til likestillingsloven inn for Arbeidsretten med oppsettende
virkning.
Nemnda kan ikke i noe tilfelle treffe avgjørelser som
etter lov 5. mai 1927 om arbeidstvister og lov 18. juni 1958 nr.
2 om offentlige tjenestetvister hører under Arbeidsretten.
§ 16 skal lyde:
(Bevisbyrde)
Hvis det foreligger opplysninger som gir grunn
til å tro at det har skjedd direkte eller indirekte forskjellsbehandling
ved ansettelser eller i arbeidsforhold, må arbeidsgiver
sannsynliggjøre at forskjellsbehandlingen ikke er i strid
med denne lov.
§ 17 skal lyde:
(Erstatningsansvar)
Arbeidssøker eller arbeidstaker som er
blitt forskjellsbehandlet i strid med §§ 3-6 har
krav på erstatning uten hensyn til arbeidsgiverens skyld.
Erstatningen fastsettes til det beløp som under hensyn
til det økonomiske tap, arbeidsgiverens og arbeidstakerens eller
arbeidssøkerens forhold og omstendigheter for øvrig
er rimelig.
For øvrig gjelder de alminnelige
regler om skadeserstatning ved forsettlig eller
uaktsom overtredelse av denne lovs bestemmelser.
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven) gjøres følgende endring:
§ 48 nr. 5 nytt annet punktum skal
lyde:
Det skal redegjøres for den faktiske
tilstanden når det gjelder likestilling i fylkeskommunen
eller kommunen. Det skal også redegjøres for tiltak
som er iverksatt og tiltak som planlegges iverksatt for å fremme
likestilling og for å forhindre forskjellsbehandling i strid
med lov om likestilling mellom kjønnene.
I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endring:
§ 3-3 nytt fjerde ledd skal lyde:
Det skal redegjøres for den faktiske
tilstanden når det gjelder likestilling i virksomheten.
Det skal også redegjøres for tiltak som er iverksatt
og tiltak som planlegges iverksatt for å fremme likestilling
og for å forhindre forskjellsbehandling i strid med lov
om likestilling mellom kjønnene.
Nåværende § 3-3 fjerde til åttende
ledd blir nye femte til niende ledd.
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Forskrifter gitt i medhold av bestemmelser i lov 9. juni 1978
nr. 45 om likestilling mellom kjønnene som er endret ved
loven her, gjelder også etter at loven her har trådt
i kraft.
Ågot Valle |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |